Motor
Lyntestkørt: Deepal S07: Kinesisk Tesla-udfordrer imponerer (men bip-lydene bliver en udfordring!)
Deepal S07 er ChangAn’s første store satsning på det europæiske marked og den leverer stærk teknologi og skarp kørekomfort. Men kan den konkurrere med Tesla Model Y?
ChangAn har officielt meldt sin ankomst på det europæiske marked med lanceringen af den fuldelektriske SUV, Deepal S07. Det skete under en præsentation i Mainz, hvor den kinesiske bilgigant fremviste en model, der med sit italienskdesignede ydre og teknologiske muskler skal tage kampen op mod Tesla, VW og Hyundai på de europæiske landeveje. Men hvordan føles den egentlig at køre – og er den klar til at tage markedsandele i Danmark? Jeg tog en tur i Deepal S07 for at finde ud af det.
Changan Deepal S07 – Foto: Mikkel M. Vermeulen
Velbalanceret og komfortabel
Deepal S07 byder på en acceleration, der performer bedst fra 0-130 km/t, hvorefter den flader lidt ud – men det gør ikke noget. Den er hurtig nok uden at blive svimmel, og i comfort-mode føles den tilpas responsiv uden at være for aggressiv.
I skarpe sving imponerede bilen ved at være stabil trods sin størrelse og vægt. Jeg oplevede ingen nævneværdig understyring, selv når jeg tog en motorvejsafkørsel lidt hurtigere end sund fornuft egentlig tillader. Affjedringen er ligeledes velafstemt – bilen kørte præcist, men med en behagelig dæmpning, der absorberede ujævnheder i vejen på en måde, der føles mere tysk end kinesisk.
Changan Deepal S07 – Foto: Mikkel M. Vermeulen
Changan Deepal S07 – Foto: Mikkel M. Vermeulen
Changan Deepal S07 – Foto: Mikkel M. Vermeulen
Changan Deepal S07 – Foto: Mikkel M. Vermeulen
Læs også:
Italiensk elegance med kinesisk twist?
Deepal S07 er designet i Torino, hvilket forklarer det europæisk inspirerede formsprog. Fronten er elegant og markeret af smalle LED-lygter med en karakteristisk lyssignatur. Bagenden er lidt mere anonym, og de glidende linjer på siden forsøger at få bilen til at virke mindre, end den egentlig er.
Kabinen er overraskende lækker. Materialerne er i høj standard, men der er dog enkelte valg, som virker lidt “kinesiske” i stilen – for eksempel de imiterede træpaneler omkring de knapbaserede dørhåndtag, som minder mere om Tesla end klassiske europæiske designs. Den store skærm i midterkonsollen kan drejes mod føreren eller passageren med en lille motor, en imponerende gimmick, men også en potentiel fejlkilde på sigt.
Lynhurtig software, men lidt for mange advarsler
Infotainmentsystemet drives af en Qualcomm Snapdragon 8155-chip, og det mærkes. Systemet reagerer lynhurtigt, menustrukturen er logisk, og både Apple CarPlay og Android Auto er standard. AR-HUD fungerer også fint
Førerassistentsystemerne var en blandet oplevelse. På den positive side var den adaptive fartpilot og vognbaneassistent præcise og pålidelige. Men advarslerne var lidt for ivrige – især ved skift af zoner og fartgrænser.
En af de største overraskelser var dog bilens “advarselslyd” ved lav hastighed – en melodi, der minder om en amerikansk isbil, hvilket måske er sjovt i starten, men potentielt en kilde til irritation på sigt.
Changan Deepal S07 – Foto: Mikkel M. Vermeulen
Kan den konkurrere med Tesla Model Y og de andre kompakt-SUV’er?
Med en startpris på €45.000 (cirka 335.000 kr.) placerer Deepal S07 sig i et segment, hvor den kommer til at kæmpe direkte mod Tesla Model Y, der jo er en af Danmarks mest solgte elbiler. Og her kan det blive svært. Danske købere er prisbevidste, og hvis ikke Deepal S07 kommer med et lille prisklip på det danske marked, kan det blive en hård kamp mod etablerede spillere som Tesla, VW og Hyundai.
Det europæiske marked er ikke ligefrem nemt at bryde ind på, men ChangAn har nogle fordele, især hvis softwaren og advarselssystemerne bliver tilpasset den skandinaviske sensibilitet.
Overraskende køreegenskaber, men lidt for mange bip-lyde
Deepal S07 overraskede mig positivt med sin køredynamik og komfort – især i forhold til dens størrelse. Teknologien fungerer, men det bliver spændende at se, om de mange advarsler og melodier kan tones lidt ned for at matche det danske temperament.
Sammenlignet med konkurrenterne minder den mest om Tesla Model Y, men sjælen minder mere om Xpeng G6. Hvis prisen rammer rigtigt, og ChangAn formår at nedtone de kulturelle forskelle i softwaren, kan Deepal S07 nok godt gå hen og blive en konkurrent på det danske marked.
Changan lægger ud med en solid første introduktion til Europa, men der skal arbejdes lidt på europæisk tilpasning og prissætning, hvis Deepal S07 skal finde sit publikum i Danmark.
Drivlinje: | Fuldelektrisk med forhjulstræk |
Batteri: | 79,97 kWh lithium-ion |
Rækkevidde (WLTP): | Op til 475 km |
Ladekapacitet: | Op til 93 kW (30-80 % på 35 minutter) |
Acceleration (0-100 km/t): | 7,9 sekunder |
Længde / bredde / højde: | 4750 mm / 1930 mm / 1625 mm |
Infotainment: | 15,6” touchscreen (drejelig), Qualcomm Snapdragon 8155 |
Assistentsystemer: | L2 selvkørende funktion, adaptiv fartpilot, vognbaneassistent, automatisk nødbremse |
Forventet startpris: | €45.000 (ca. 335.000 kr.) |
Lancering: | 2. kvartal 2025 i Danmark, Norge, Tyskland og Holland |
Konkurenter: | Tesla Model Y, VW ID.4, Xpeng G6 |
Læs også: