Motor

Lucid Motors-direktør stopper efter Elon Musk-kritik og milliardtab

Elon Musk har gentagne gange udtalt, at Lucid kun overlever på grund af saudiske penge, og at deres forretningsmodel er dømt til at fejle.

Lucid Motors-direktør stopper efter Elon Musk-kritik og milliardtab
Foto: By Matti Blume - Own work, CC BY-SA, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=146100901
Kathrine Frich
Af Kathrine Frich 27. februar 2025

Peter Rawlinson, topchefen for Lucid Motors, forlader sin post øjeblikkeligt.

Officielt går han på pension, men trækker sig samtidig fra et firma, der kæmper med kæmpe underskud og kritik fra Elon Musk.

Lucid Motors-direktøren siger stop

Elbilfirmaet Lucid Motors har længe kæmpet med lave salgstal og store økonomiske tab, og nu træder direktøren Peter Rawlinson tilbage.

Ifølge Rawlinson selv er timingen “den rette”, da Lucid netop har lanceret deres SUV Lucid Gravity.

På LinkedIn skriver han, at han er stolt af sine 12 år i spidsen for virksomheden, der er vokset fra en startup til en global spiller inden for elbiler.

Men der er mere under overfladen. Lucid Motors er i dyb økonomisk krise, og Elon Musk har længe hånet Rawlinson og virksomheden for at være afhængig af Saudi-Arabiens oliemilliarder.

Tesla-whistleblower kalder Elon Musk for “ren ondskab”: Vil trække ham i retten

Læs også: Tesla-whistleblower kalder Elon Musk for “ren ondskab”: Vil trække ham i retten

Elon Musk: “Han er i lommen på Saudi-Arabien”

Lucid har modtaget betydelige investeringer fra Saudi-Arabien, hvilket har gjort virksomheden til et oplagt mål for kritik.

Elon Musk har gentagne gange udtalt, at Lucid kun overlever på grund af saudiske penge, og at deres forretningsmodel er dømt til at fejle.

Han har især rettet angreb mod Rawlinson personligt og antydet, at han har brugt årene på at udvikle en Tesla-kopi finansieret af oliepenge.

Men Lucid Motors har ikke ligefrem gjort det nemt for sig selv. Virksomheden taber hundredtusindvis af kroner på hver solgt bil og har i seneste kvartal rapporteret et underskud på 4,5 milliarder kroner.

Kampen mod Tesla

Lucid har en ambitiøs plan om at øge produktionen til 20.000 biler i 2025 – men det er småt sammenlignet med Tesla, der sælger det samme antal biler på to dage.

Samtidig har Lucid-ledelsen indrømmet, at de kun vil bruge 20 % af deres tid på at bygge egne biler, mens de resterende 80 % skal bruges på at udvikle software og hardware til andre bilproducenter.

Om det er en vej ud af krisen eller et sidste desperat forsøg på at overleve, vil tiden vise.

Peter Rawlinson kom fra Tesla, hvor han spillede en nøglerolle i udviklingen af Model S. Da han forlod Tesla, var missionen klar: at bygge en bedre udgave af Model S.

Med Lucid Air skabte han en af de mest imponerende elbiler på markedet, men for få kunder har været villige til at betale prisen. Nu håber Lucid på, at Lucid Gravity, deres nye SUV, kan vende skuden.

Fremtiden for Lucid – og Peter Rawlinson

Mens Rawlinson går på pension, er det store spørgsmål: Hvad nu for Lucid?

Med enorme økonomiske tab og en udfordrende konkurrencesituation bliver det svært for virksomheden at etablere sig som en reel Tesla-rival.

Lucid Motors har længe flirtet med det danske marked – men blev aldrig tilgængelig, trods muligheden for at forudbestille biler tilbage i 2020.

Om firmaet overlever uden Rawlinson ved roret, eller om det hele ender som endnu en elbilfiasko, vil de kommende år vise.

Forsikringsselskab advarer motorcyklister: Denne ting er skyld i flest ulykker

Læs også: Forsikringsselskab advarer motorcyklister: Denne ting er skyld i flest ulykker

Kina forbyder udtryk som “intelligent kørsel” og “autonom kørsel” i bilreklamer

Læs også: Kina forbyder udtryk som “intelligent kørsel” og “autonom kørsel” i bilreklamer