Love [Anmeldelse]

Manden bag Irréversible er tilbage med årets mest provokerende film.

Love - Trailer
United International Pictures - Love [Anmeldelse] United International Pictures

Love and other drugs

Amerikaneren Murphy (Karl Glusman) bor bor i Paris, sammen med sin smukke kæreste Electra (Aomi Muyock). Det er et stormfuldt forhold, drevet af sex, stoffer og skænderier. En dag, efter en heftig omgang sex, ligger de og taler om deres seksuelle fantasier; begge vil gerne prøve at have en anden kvinde med i sengen. Kort efter møder de Omi (Klara Kristin), en kun 16-årig uskyldsren pige, som de forfører.

Slangen i paradis

Selvfølgelig ender det galt for, som Murphy selv siger, så er han et pikhoved, som følger sin pik og derfor kan han ikke modstå fristelsen i at knalde Omi, mens Electra ikke er hjemme. Desværre springer kondomet og kort efter er Omi gravid. Det bliver starten på enden, for da Electra forlader Murphy, indser han for sent, at hun er hans livs kærlighed.

Blod, sæd og tårer

Historien bliver fortalt uden megen kronologi, men snare som øjeblikke fra forholdet (der er bogstaveligtalt klippet sort huller ind hist og her, nærmest som små blink). Det gør at den tragiske kærlighedshistorie, bliver en følelsesmæssigt stærk rejse gennem en mands opium-omtågede minder om forholdet til sin ekskæreste og deres sexliv, ikke mindst. Filmen viser kærlighed som den er i virkeligheden; Rå, beskidt, rodet, smertefuld, sentimental, smuk og stærkt afhængighedsskabende.

The Danish girl

Og Love lægger ikke fingre imellem, når det kommer til de mange eksplicitte sexscener, hvor skuespillerne rent faktisk dyrker sex med hinanden for rullende kameraer, hvilket rykkede de unge skuespillers grænser gevaldigt, har de efterfølgende fortalt. Særligt interessant for os danskere er det, at Omi spilles af danske Klara Kristin, der debuterer på det store lærred. Hun leverer en god præstation og havde bestemt min fulde opmærksomhed… (undskyld Klara...)

Metaens mester

Gaspar Noé, der tidligere har stået bag film som førnævnte Irréversible og Enter the Void er kendt for at provokere og rykke grænser og Love er bestemt ingen undtagelse. Filmen minder om et mash-up af Lars Von Triers Nymphomaniac, Terrence Malicks To the Wonder og Stanley Kubricks Eyes Wide Shut, men selvfølgelig i Noes helt egen og unikke stil. Dette er givetvis helt bevidst, for Love leger med flere filmreferencer og filmmusik undervejs, som en slags følelsesmæssig mindetricker. Mange vil sikkert finde den alt for lang og prætentiøs. Jeg elskede dens hypnotiske fortællestil og selvreflekterende metaform, fra start til slut.

Drengerøvsfaktor: 69%

Original titel: Love

Land: Frankrig/Belgien, 2015