Lincoln (Anmeldelse)

Daniel Day-Lewis er intet mindre end fænomenal som Abraham Lincoln i Steven Spielbergs nye storfilm.

Twentieth Century Fox - Lincoln (Anmeldelse) Twentieth Century Fox
Der findes utallige filmatiseringer om en af Amerikas mest elskede præsidenter Abraham Lincoln. Bare i 2012 udkom der hele fem film, der på den ene eller den anden måde omhandlede ham - så man kan spørge sig selv; Har vi virkelig brug for endnu en film om Lincoln? Svaret findes måske i Spielbergs nye storfilm, der bestemt er i en klasse for sig. Spielberg og manuskriptforfatteren Tony Kushner har nemlig klogt nok valgt ikke at fortælle en biografi over hele Lincolns liv og virke, men blot fokuseret på Lincolns kamp for at ophæve slaveriet i det borgkrigshærgede USA, og give sorte mennesker rettigheder på lige fod med hvide mennesker. Lincoln lavede et lovforslag kaldet The Thirteenth Amendment (den 13. Forfatningsændring), der skulle gøre slavehandel ulovligt. Lovforslaget blev selvsagt af mange mødt med skepsis, vrede og frygt for, hvad en ligestilling som denne kunne medføre for samfundet. (Hvad bliver det næste? Stemmeret for kvinder?!)
Lincoln er umiddelbart en svær film at blive klog på. Den er i mangel af et bedre ord perfekt. Man kan diskutere, om den er en anelse for langtrukken og dermed en smule kedelig hist og her men, hvor historien måske halter, imponerer de mange fremragende skuespilpræstationer her skal især fremhæves Daniel Day-Lewis, der ikke blot spiller, men ganske enkelt ER Abraham Lincoln.
Derudover er der en forbløffende sans for detaljer lagt i alt lige fra kulisser, kostumer, lydeffekter, lyssætning osv. Under og efter filmen sidder man tilbage med en fornemmelse af, at det her er virkelig godt filmhåndværk, men man kommer aldrig rigtigt ind under huden på Lincoln og forstår hvem han var som person, og hvorfor slaveriophævelsen var så vigtig for ham, om det var af personlige eller politiske årsager.
Kort sagt formår filmen ikke at gøre ham mere menneskelig end han var før, og dermed bliver han aldrig rigtig interessant som karakter. Spørgsmålet er også om det overhovedet har været Spielbergs intention? Vi ved jo at Spielberg er mester i at lave følelsesporno, og der da bestemt også bevægende øjeblikke i filmen, men det virker ikke som drivkræften bag filmen. Dermed må han have været mere fokuseret på at fortælle historien om frigivelsen af slaverne, og hvordan The Thirteenth Amendment, som Lincoln jo spiller en afgørende rolle i, blev til. I så fald er filmen lykkes til UG med kryds og slange, og fortjener hver og en af de priser den er nomineret til.
Drengerøvsfaktor: 5%

Original titel: Lincoln
USA, 2012
Instruktør: Steven Spielberg
Medv.: Daniel Day-Lewis, Sally Field, Tommy Lee Jones, David Strathairn, Joseph Gordon-Levitt, James Spader, Hal Holbrook, John Hawkes, Jackie Earle Haley, Bruce McGill, Tim Blake Nelson, Jared Harris, Lee Pace og Lukas Haas
Genre: Biografi/Drama/Historisk
Længde: 150 min
Premiere dato: 31. januar 2013