Life of Pi [Anmeldelse]

Fabelagtigt eventyr om tro, håb og en tiger ved navn Richard Parker.

Twentieth Century Fox - Life of Pi [Anmeldelse] Twentieth Century Fox
Ét ord kan beskrive Life of Pi; MAGISK! Det er et fabelagtigt smukt eventyr om en ung mands utrolige livshistorie. Ordet mesterværk bliver tit misbrugt, men Life of Pi må i sandhed siges at være et sandt mesterværk. Historien, billederne, skuespillet, instruktionen - alt går op i en højere enhed. Det sker alt for sjældent at en film er så helstøbt i alle dens facetter, så når det sker, er der kun én ting at gøre; Tage sine 3D briller på (filmen inkorporerer på smukkeste og meget poetisk vis 3D effekten i fortællingen), læne sig tilbage i sædet og nyde det i fulde drag!

Det er med et tungt hjerte at den 16-årige indiske Pascine Patel (Suraj Sharma), også kaldet Pi, må forlade sin elskede Gita (Tabu), da hans far har besluttet at flytte familien til fra Indien til Canada, for at starte en forretning der.
Familien ejer ellers en stort zoo, men faderen har solgt dyrene, der ligeledes skal transporteres til Canada. Men en særdeles stormfuld nat kæntrer containerskibet midt på Stillehavet, og næsten alle de ombordværende mennesker og dyr drukner på tragisk vis.
Heldigvis overlever Pi ved at redde sig i sikkerhed på en redningsbåd. Det viser sig dog, at Pi ikke er alene på båden. En såret zebra, en glubsk hyæne, en søsyg orangutang og en tiger ved navn Richard Parker, er hans ufrivillige og ikke alle videre ”selskabelige” medpassagerer.
Dyrene får dog hurtigt sat gang i fødekæden og til sidst er der kun Richard Parker og Pi tilbage på båden. De må derfor lære at enes, hvis de skal have nogen som helst chance for at overleve. Undervejs møder det umage par nye og fremmede kulturer og oplever verdens skønheder, såvel som ubehagelige sider. Det bliver en dannelsesrejse for den unge Pi, der får brug for al sin tro og ikke mindst fantasi, hvis han skal overleve den farefulde færd.
Alle religioner handler i bund og grund om én ting; tro - og det er tilfældigvis også filmens tema. Troen på Gud eller guder af alle religioner og de mirakler de kan udføre, men endnu mere om troen på overlevelse og livet i det hele taget. Det er kan godt lyde som et tungt emne, men filmen formår at leverere budskabet, uden at det bliver hverken prædikende eller kedeligt. Den fremstiller nemlig troen på et filosofisk plan, og dermed lægger den op til at Pis rejse i virkeligheden forgår i hans indre univers, frem for i virkeligheden.
Et spørgsmål der blot gør historien endnu mere interessant.
Life of Pi er i dén grad en hyldest til livet og fantasien. Det er et sanseligt festfyrværkeri, der tryllebinder sit publikum med et orgie af musik, farver, fantasi og for en gang skyld; Fantastisk 3D! Mesterligt instrueret af Ang Lee, der virkelig forstår at bringe historien til live, via guddommeligt smukke billeder og sin følsomme fornemmelse for mennesker og historiefortælling. Filmen, der bedst kan beskrives som en eventyrlig blanding mellem Big Fish og Slumdog Millionaire, er tippet som en af Oscar-favoritterne, en pris den i så fald fuldt ud har fortjent. Life of Pi er nemlig intet mindre end et mirakel. Hallelujah!
Drengerøvsfaktor: 20%

Original titel: Life of Pi – 3D
USA/Kina, 2012