Motor

Lewis Hamilton-inspireret AMG G63: Verdens hurtigste G-Klasse er født

En sand kraftkarl!

Lewis Hamilton-inspireret AMG G63: Verdens hurtigste G-Klasse er født
Foto: Mercedes
Rasmus Krarup Jensen
Af Rasmus Krarup Jensen 11. december 2024

Når legender forlader scenen, efterlader de ofte et uudsletteligt indtryk. Lewis Hamilton, en af Formel 1’s største nogensinde, tager afsked med Mercedes-AMG Petronas efter denne sæson, og en særlig hyldest markerer hans exit. Tyske HOF, anført af tidligere AMG-boss Philip Schiemer, har skabt en eksklusiv AMG G63 kaldet ‘Sir Class’ – en brutal blanding af rå kraft, Formel 1-DNA og luksuriøs finesse.

Over 1.000 hestekræfter i en SUV

HOF har forvandlet den ellers imponerende Mercedes-AMG G63 til en sand kraftkarl. Under motorhjelmen finder du stadig den velkendte 4,0-liters V8 med dobbelte turboladere, men motoren har fået en omfattende makeover. Nye turboladere, smedede aluminiumstempler, stærkere plejlstænger og en specialdesignet luftboks skubber motorens output op på vanvittige 1.063 hk og 959 lb-ft i drejningsmoment.

Det gør denne G-Wagon i stand til at ramme 100 km/t på blot 3,5 sekunder, mens tophastigheden når hele 299 km/t. Ikke bare hurtigt for en SUV – hurtigt for alt med fire hjul.

Design: Når Formel 1 møder G-Wagon

‘Sir Class’ er langt fra en standard G63, og det ses straks på dens opsigtsvækkende design. Kulfiber dominerer overfladen med en ny motorhjelm og specialbyggede karrosseridele. Petronas-grøn, Hamiltons signaturfarve fra Formel 1, pryder de enorme 23-tommer fælge, mens bilens lakering flyder fra sølv til sort i en sofistikeret fade.

Men det stopper ikke der. HOF har sænket bilen med nye coilovers, hvilket giver et lavere tyngdepunkt og bedre aerodynamik. Bremserne er også blevet opgraderet til kulstofkeramiske skiver, der matcher bilens brutale ydeevne med lige så brutal bremsekraft.

Kabinen: Teal, Alcantara og stjernehimmel

Inde i ‘Sir Class’ mødes man af en skræddersyet kabine, hvor luksus og motorsportsæstetik går hånd i hånd. Spandformede sæder er beklædt i Alcantara og læder med broderede tal, der minder om bilens utrolige ydelse. De unikke Petronas-grønne accenter fortsætter gennem dørpaneler og instrumentbræt, mens loftet er udstyret med en “Starry Sky Ceiling”, som man normalt kun finder i Rolls-Royce.

Det mest iøjnefaldende? Et F1-inspireret rat. Kulfiber og Alcantara dækker det skræddersyede rat, der minder om Hamiltons W13-racerbil – bare tilpasset til gadebrug. Det er et sjældent design, som kun deles med den eksklusive AMG One hyperbil.

En G-Wagon, der bryder alle regler

‘Sir Class’ blev præsenteret under årets Abu Dhabi Grand Prix, Hamiltons sidste optræden med Mercedes-AMG. Med kun 11 eksemplarer planlagt, og en startpris på omkring 4,8 millioner kroner, er dette ikke en SUV for enhver – men snarere en bevægelig hyldest til en af motorsportens største stjerner.

Lewis Hamilton må snart træde væk fra Formel 1-podierne, men hans arv fortsætter – og denne ekstreme G63 sikrer, at den gør det med stil og hastighed som aldrig før.

Forsikringsselskab advarer motorcyklister: Denne ting er skyld i flest ulykker

Læs også: Forsikringsselskab advarer motorcyklister: Denne ting er skyld i flest ulykker

Kina forbyder udtryk som “intelligent kørsel” og “autonom kørsel” i bilreklamer

Læs også: Kina forbyder udtryk som “intelligent kørsel” og “autonom kørsel” i bilreklamer