Les Misérables [Anmeldelse]

Filmatiseringen af musicalen ”Les Mis” er lang, men rammer alle de rigtige toner.

United International Pictures - Les Misérables [Anmeldelse] United International Pictures
Er man til musicals bliver det ikke meget større end Les Misérables. Det er en af de længst levende musicals, hvor den på Broadway kørte fra 1987 til 2003, med i alt 6,680 forestillinger og i London rundede stykket i 2010 forestilling nr. 10.000 og kunne fejre 25 års jubilæum på scenen. Historien er skrevet af Victor Hugo i 1862 og har været filmatiseret et utal af gange, men det er første gang at musicalen med musik af Claude-Michel Schönberg og tekst af Alain Boublil, Jean-Marc Natel og Herbert Kretzmer er blevet omsat til det store lærred. Helt tilbage i 1988 begyndte filmens rejse, da filmens producer Cameron Mackintosh købte rettighederne og i 1992 annoncerede at han ville filmatisere musicalen. Den gang lykkedes det dog ikke og der kom en dansker i forkøbet, da Bille August i 1998 lavede en storslået, men gumpetung filmatisering med Liam Neeson, Geoffrey Rush og Uma Thurman i hovedrollerne. I 2005 genoptog Mackintosh atter arbejdet med en film version af musicalen og i 2011 begyndte indspilningerne langt om længe, med et stjernespækket Hollywood cast.
Historien om ”de elendige” starter i Frankrig i 1815. Fangen 24601, Jean Valjean (Hugh Jackman) bliver prøveløsladt, men jages fortsat af den nådesløse politimand Javert (Russell Crowe), da Valjean uheldigvis bryder prøveløsladelsen. 8 år senere har Valjean skabt et nyt liv for sig, som fabriksejer og borgmester af en lille landsby.
Her møder han en dag syersken Fantine (Anne Hathaway), vis liv ikke er endt, som hun havde drømt om. Efter hun bliver fyret fra fabrikken, er hun blevet nødsaget til at prostituere sig, for at kunne forsørge sin datter Cosette. Da Fantine dør lover Valjean at tage sig af Cosette (Isabelle Allen/Amanda Seyfried) og give hende et godt liv. Det bliver starten på en lang rejse, der udvikler sig til en dramatisk kærlighedshistorie og en kamp for frihed, som udspiller sig midt under den franske revolution.
Det kan godt virke som en selvfølge, men man skal virkelig kunne lide musicals, for at kunne holde ud, gennem filmens 158 minutter lange spilletid. Les Misérables er nemlig musical med stort M. 90% af filmens replikker synges og det kan altså godt blive en anelse belastende. Men lader man sig overgive til den storladne historie og rive med af de mange smukke sange og gode præstationer, er det følelsesmæssige pay-off bestemt også det hele værd.
Det er dog ikke alle der klarer det med sangen lige godt. Den ellers fremragende Russell Crowe er nok den fra castet, der falder mest udenfor. Hans sangkundskaber er begrænsede for at sige det mildt og man kan ikke undgå at krumme tær, når han giver sig i kast med sine sange. Hugh Jackman, Amanda Seyfried, Samantha Barks og Anna Hathaway er derimod fuldkommen fantastiske. Sidstnævnte vandt også en Oscar tidligere på måneden, for sin præstation som Fantine. Og så er én ting i hvert fald sikkert; Filmatiseringen af "Les Mis" har blot cementeret musicalens status som udødelig endnu mere, så alle de der "elendige” kan vidst godt tage sig en tudekiks efterhånden.
Drengerøvs faktor: 10 %

Original titel: Les Misérables
USA/UK, 2012