Pokemon
LEGO overtager Pokémon-licensen fra Mega Construx midt i optrappet konkurrence med Mattel og Hasbro
LEGO’s nye samarbejde med The Pokémon Company markerer et skift i licensen og kommer samtidig med, at Mattel og Hasbro opruster på klodsmarkedet.
LEGO har netop annonceret, at de fra 2026 vil begynde at udgive officielle Pokémon-byggesæt i samarbejde med The Pokémon Company International.
Det markerer et stort skifte i licensaftalen, da det tidligere var Mattels Mega Construx, der siden 2017 har haft rettighederne til at udgive Pokémon-byggesæt. Nyheden kommer samtidig med, at Mattel og Hasbro er ved at intensivere konkurrencen på markedet for byggesæt.
Fra Mega Construx til LEGO
Mega Construx, der er ejet af Mattel, har i flere år haft en solid niche med Pokémon-byggesæt, men nu overtager LEGO officielt licensen. Det er et opsigtsvækkende træk, fordi det styrker LEGO’s position på markedet yderligere og samtidig efterlader et tomrum i Mattels sortiment. Ifølge LEGO selv bliver det et flerårigt partnerskab, hvor de første sæt lander i 2026.
Selvom vi endnu ikke ved, hvilke Pokémon der først rammer butikshylderne, er der gode chancer for, at ikoniske figurer som Pikachu, Charmander og Bulbasaur bliver blandt de første. LEGO har allerede erfaring med at håndtere store IP’er som Star Wars, Harry Potter, Marvel og Minecraft og det giver dem et solidt fundament for at gøre Pokémon til endnu en kæmpesucces.
Læs også:
LEGO bygger på et stærkt IP-fundament
Hvis man kigger på LEGO’s nuværende portefølje af licenser, bliver det tydeligt, at virksomheden har skabt en stærk forretningsmodel omkring samarbejder med store brands. Ud over Star Wars, Harry Potter og Marvel har LEGO også slået sig fast med sæt baseret på Super Mario, Sonic og Minecraft – samt mere nicheprægede franchises som Avatar og Lord of the Rings.
I modsætning hertil har Mattel og Hasbro traditionelt haft sværere ved at etablere sig på markedet for byggesæt. Hasbro er især kendt for Transformers, G.I. Joe og My Little Pony, mens Mattel har haft succes med Barbie og Hot Wheels. Mattel har dog forsøgt at træde ind på byggemarkedet gennem Mega Construx og senest med annonceringen af Mattel Brick Shop – en ny serie af byggesæt, der skal tage kampen op med LEGO’s dominans.
Mattel og Hasbro forsøger at tage kampen op
Mattel har allerede annonceret, at Mattel Brick Shop lanceres i maj 2025, og ifølge virksomheden bliver det en serie, der “vil udfordre status quo” i byggebranchen. De første detaljer antyder, at Brick Shop-serien vil have et mere fleksibelt byggesystem med innovative materialer, noget, der skal differentiere det fra LEGO’s klassiske klodsdesign.
LEGO styrker sin markedsposition
LEGO’s overtagelse af Pokémon-licensen er ikke blot en gevinst for fans – det er også et strategisk træk, der cementerer virksomhedens position som den dominerende aktør på byggesætsmarkedet. Pokémon er et af verdens mest værdifulde brands, og hvis LEGO formår at udnytte det på samme måde som med Star Wars og Harry Potter, kan det blive en milliardforretning.
Samtidig er konkurrencen fra Mattel og Hasbro ved at tage form. Hvis Mattel Brick Shop formår at slå igennem, kan det give LEGO reel konkurrence for første gang i mange år – men med Pokémon i folden har LEGO allerede taget det første afgørende skridt mod at sikre sin position i toppen af legetøjsbranchen.
Læs også: