For omkring fire år siden lovede Jaguar Land Rover (JLR), at hele deres lineup ville blive elektrificeret. Planen var at lancere seks elbiler inden 2026, hvor Jaguar skulle blive et fuldt elektrisk brand, mens Range Rover, Defender og Discovery hver især ville få mindst én EV-model.
Læs også: Eksperter opdager skjulte hemmeligheder i 400 år gammelt kort, der kan løse “Amerikas største mysterium”
Men nu er vi trådt ind i 2025, og ikke en eneste af disse elbiler er officielt lanceret. Jo, nogle prototyper er blevet spottet på testkørsel, men den store EV-revolution fra JLR er endnu ikke sket. Selv CEO Adrian Mardell indrømmede sidste år, at de er “lidt bagud i forhold til planen.”
Den første elektriske Land Rover-model lander i år
Ifølge JLR selv behøver fans dog ikke vente meget længere. Det første skud på stammen bliver en 100 % elektrisk Range Rover, der forventes at blive lanceret i anden halvdel af 2025.
Bilen er allerede blevet testet i De Forenede Arabiske Emirater, hvor den efter sigende har klaret ørkensandet og de stejle klitter uden problemer. Dette skyldes et nyt Intelligent Torque Management-system, som giver præcis kraftfordeling til hvert hjul. Samtidig er EV’ens termiske styringssystem udviklet specielt til at klare ekstreme temperaturer.
Interessen er stor – JLR oplyser, at der allerede er over 48.000 kunder på venteliste til den elektriske Range Rover på verdensplan.
Læs også:
Jaguar følger efter – men kun for de superrige
Efter Range Rover Electric vil JLR lancere en ny ultra-luksuriøs Jaguar EV – dog først i 2026. Og det bliver ikke en elbil for masserne. CEO Adrian Mardell har allerede afsløret, at prisen vil ligge mellem 150.000 og 200.000 euro – hvilket betyder over 1 million kroner før afgifter og importomkostninger.
Der er ingen officielle billeder af den kommende Jaguar endnu, men vi kan forvente en kombination af rå præstationer og kompromisløs luksus.
Defender EV: Den største udfordring
En elektrisk Defender er også på vej, men her møder JLR flere tekniske udfordringer, end de havde forventet. SUV’en er nemlig designet til ekstremt terræn, og at omdanne den til en elbil kræver omfattende ændringer.
Ifølge Autocar er det usandsynligt, at vi ser en Defender EV før slutningen af årtiet.
Farvel til Land Rover-navnet – men ikke arven
Mange bilentusiaster tror stadig, at Land Rover er en selvstændig bilproducent, men i virkeligheden har mærket ændret strategi. Selvom Land Rover-brandet teknisk set er væk, lever det videre gennem tre separate mærker:
- Range Rover: Fokus på luksus-SUV’er.
- Defender: Eventyr og offroad-køretøjer med moderne teknologi.
- Discovery: Praktiske SUV’er med en mere familievenlig tilgang.
Læs også: