Land Rover tager Dakar og FIA World Rally Raid Championship med storm – eller det er i hvert fald målet med deres nye satsning, Defender Octa. Med 626 hestekræfter og et twin-turbo 4,4-liters V8-motorhjerteslag under hjelmen, bliver dette et forsøg på at kombinere luksus, råstyrke og performance i den krævende off-road racing-verden.
Læs også: Ye genindtræder i milliardærklubben med formue på 2,77 milliarder USD
Regler, der holder det ægte
Hvad gør denne nyhed endnu mere interessant? Land Rover har valgt at køre med en næsten stock version af Defender Octa, altså en bil, der er tæt på produktionsmodellen. Ifølge Land Rover selv er de nye regler for 2026 i “Stock production-based”-kategorien designet til at gøre konkurrencen mere fair og ægte.
Det betyder, at karrosseriet stort set er det samme, som det, du kan finde i din lokale Land Rover-forhandler (hvis du har et par millioner til overs). Selv motor, transmission og drivlinje er lånt direkte fra produktionsbilen – noget, der uden tvivl vil teste Land Rovers påstande om Defenderens evner på og uden for vejen.
Specifikationer, der imponerer
Defender Octa kommer med seriøse specifikationer:
- Motor: Twin-turbo 4,4-liters V8 med mild-hybrid assist
- Effekt: 626 hk og 590 lb-ft i moment
- 0-100 km/t: 3,8 sekunder (hvis terrænet tillader det)
- Forbedringer: Højere frihøjde (+1,1 tommer), bredere stance (+2,7 tommer), og en forstærket chassis
Det er dog sandsynligt, at racerbilerne får yderligere justeringer af f.eks. affjedring for at tackle de brutale terrænforhold, der venter i Dakar og resten af FIA-serien.
Fra luksus til ørkenræs
Selvom Land Rover Defender længe har haft ry for at være en alsidig off-roader, er det første gang, mærket går all-in på den globale rallyscene. James Barclay, motorsportsdirektør hos JLR, siger, at dette initiativ ikke bare handler om at vinde, men om at vise Defenderens autentiske evner i verdens mest udfordrende off-road-miljøer.
Klar til debut i 2025
Forberedelserne er allerede i fuld gang, og de første løbsklare Defendere skal være klar til lancering i slutningen af 2025. Planen er at stille op med to biler i FIA World Rally Raid Championship og øge til tre, når Dakar-eventyret starter.
Læs også: