Connery

Kun 7% af danskerne lytter til influencere - hvem stoler vi på i stedet?

Ny undersøgelse kortlægger danskernes online købsmønstre

Der er nok ikke nogen af os der ikke shopper online fra tid til anden, og mens det aldrig har været lettere at købe ind i webshops, har det på mange fronter heller aldrig været sværere. 

I hvert fald falder vi dagligt over nye svindel-webshops og utroværdige forhandlere, og samtidig er danske webshops og iværksættere mere presset end nogensinde af det enorme fremstød fra kinesiske shoppingportaler som Temu og Shein, som lokker med lave priser og fri fragt - ofte vekslet til knapt så fede varer af tvivlsom kvalitet.

Derfor er det også lidt interessant, hvad det egentlig er der får os til at slå til, når vi endelig sidder på en webshop og overvejer et køb. 

En ny undersøgelse* fra softwarevirksomheden Intuit (Mailchimp og andre platforme) har lavet en stor forbrugerundersøgelse blandt 10.000 respondenter verden over - med en stor andel af danske besvarelser, som kaster lidt lys over, hvornår online shoppere tænder på noget - og tænder af på noget. 

Anbefalinger fra bekendte er stadig meget vigtigere end influenter

Med tanke på, hvor mange produkter vi egentlig ser influencere pushe på den ene og anden måde, er det lidt overraskende, at undersøgelsen viser at kun 7% af danskerne vægter anbefalinger fra content creators og influenter som en købsdrevet anbefaling. 

Til gengæld er den gode gamle mund-til-mund anbefaling fra familie og venner en af de mest troværdige anbefalinger, som næsten halvdelen vægter højt - mens kundeudtalelser (Som Trustpilot) og anmeldelser, reviews og tests står for 33% af de endelige købsbeslutninger

Vi gider ikke for mange nyhedsbreve

Du kender det sikkert selv - du har købt et eller andet produkt på en webshop, og nu er du pludselig fanget i et loop af nyhedsbreve der er adresseret dig "personligt", med det ene tilbud efter det andet - og det bliver ved og ved, fordi du ikke lige får taget dig sammen til at afmelde det. 

Undersøgelsen her viser, at næsten halvdelen (47%) af danskere afmleder sig gentagne og kedelige nyhedsbreve fra webshops - og at 35% afmelder sig hvis webshoppen sender mere end fem mails om ugen - hvilket lyder som en væsentlig højere tolerance end vi har på redaktionen. 

Vi skal have procenter!

En anden interessant pointe er, at det ser ud til at webshops skal overveje hvor meget de er villig til at afgive i rabat for at "vinde" en ny kunde. Danske kunder skal nemlig, ifølge undersøgelsen, tilbydes en rabat på 15% eller mere, før de slår til på et køb. 

Det lyder egentlig som en del, men set i lyset af at vi igennem 10 år eller mere er blevet opdraget til at se en popup med en velkomstrabat, så giver det god mening, at de fleste bare klikker videre til den næste shop, hvis ikke "det gode tilbud" dukker op. 

Tillid og misinformation

Tillid til brands er blevet udfordret af stigende misinformation. En fjerdedel af danske forbrugere har mindre tillid til brands nu end tidligere. Dog er 43 procent villige til at dele deres data med brands, de stoler på, men de ønsker at se mere værdi og større personalisering til gengæld. Kun 35 procent føler, at de i øjeblikket får tilstrækkelig værdi fra det databytte.

*Undersøgelsen er udført af Sapio Research på vegne af nyhedsbrevplatformen Mailchimp i februar 2024

ANNONCE
Del

Seneste nyt