Connery

Kristian Borbjerggaard: Østerskongen i Harboøre-habit fra Venø

En snak om danske østers og iværksætteri!

Østers er efterhånden blevet pillet ned fra sin piedstal som værende noget, kun de rige spiste og som kun indfandt sig på restauranterne i det øverste skylag.

Og grunden til, at den naturlige, lækre råvarer er blevet allemandseje, kan man til dels takke unge Kristian Borbjerggaard for.

Den kun 24-årige iværksætter har på blot få år vendt den danske østersindustri til noget, der ikke længere bare importerer franske østers, fordi det ‘var sådan man gjorde’ til en branche, hvor danskerne nyder DANSKE østers.

Kristian og firmaet Venø Seafood sidder på minimum af 80 procent af de danske østers, som bliver spist i Danmark.

Så titlen som den Danske Østerskonge fra Venø falder på et tørt sted.

ANNONCE
Foto: Venø Seafood - Kristian Borbjerggaard: Østerskongen i Harboøre-habit fra Venø Foto: Venø Seafood

En undren, der blev til en passion

Kalenderen skriver 2016.

Kristian havde netop afsluttet sin HTX, hvor det efterfølgende sabbatår skulle bruges på at eksperimentere lidt med at opstarte en lille virksomhed og lege lidt med iværksætteriet.

Han havde allerede snuset lidt til fiskeindustrien, da han havde hjulpet lidt til på Venø i en forretning, som på daværende tidspunkt arbejdede med fiskeopdræt.

Han begyndte at undersøge østerskulturen i branchen og fik grå hår på hovedet over måden, som vi danskere fik vores østers på.

“Da jeg startede op, blev der spist omkring 50.000 danske østers herhjemme om året - mens der blev eksporteret 1,5 millioner danske østers til udlandet.”

Hvortil han understreger punktet, hvor ligningen kører af sporet:

“Men vi spiste på det tidspunkt faktisk omkring 1 million østers om året herhjemme i Danmark. Men langt størstedelen blev importeret fra Frankrig og Holland. Det gav ingen mening.”

Heraf blev idéen til Venø Seafood opfundet.

Venø Seafood startede i 2016 med et mål om, at den danske østers blev spist af danskere og ikke bare sendt videre ud i den store verden.

En dag spurgte han, om han måtte låne et vandkar i forretningen på Venø - Han ville gerne bare lige have et kar til rådighed ude bag i biksen, hvis han nu lige spontant gik hen og købte 300 kilo Limfjordsøsters.

Og det gjorde han så og begyndte sin forretning med at stikke en finger i jorden og spørge restauranter om, hvorfor den danske Limfjordsøsters ikke var at finde på menukortet.

Svaret var kort og konkret - den er alt, alt for dyr.

Priserne så helt forkerte ud i hans øjne, så han tilbød sine Limfjordsøsters til en mere retfærdig pris.

Han gik helt oldschool og lavpraktisk til værks med at udvide forretningen ved at stemme dørklokker på landets restauranter og fremvise sine østers.

Først købte han et ton, så købte han 6 tons og så videre.

Derfra gik det det rigtig stærkt.

ANNONCE
Foto: Venø Seafood - Kristian Borbjerggaard: Østerskongen i Harboøre-habit fra Venø Foto: Venø Seafood

Den danske østerskonge

I starten kørte han selv rundt med østers til kunderne, men det var for meget at gøre på egen hånd - så de fik leveringen udliciteret og så stod de for hele basen på Venø.

I 2017 fik han udvidet på Venø med yderligere et rum, men i slutningen af 2018 fik de vokseværk igen - og i stedet for at træde vande og køre med de halvårlige 11 tons som vanligt, besluttede de, at de skulle gå all-in.

Kristian er af den vestjyske støbning, som gerne vil stå for alle tingene selv - for så bliver tingene gjort ordentligt!

“Jeg har altid været sådan lidt min egen lykkesmed. Jeg vil gerne gøre tingene på min måde.”

Han valgte dog alligevel at udvide forretningen med investorer udefra - dog fandt han heldigvis både en god kammerat og kunde som investor, der faktisk i mange år gerne ville være en del af forretningen.

De fik vokseværk og byggede deres helt eget anlæg på Venø, som stod færdigt i november 2020.

De stod midt i Corona med nybyggeri og så lukkede hele landet ned.

Men de fortsatte tingene og gjorde det færdigt. Opstarten gik lidt langsommelig på grund af den internationale Corona-krise, men til nytår stak det fuldstændigt af med dobbelt omsætning.

Og herfra kørte tingene som smurt.

Hvor Venø Seafood oprindeligt kun solgte til restauranter og fiskehandlere, måtte de indse, at der var et stort marked på privat salg.

Danskerne begyndte at få deres østers direkte hjem til døren, hvilket resulterede i, at Venø Seafood nu får omkring 15 procent af deres omsætning kommer direkte fra forbrugeren.

“Vi er gået fra 40 pakker med øster for to år siden til 400 pakker direkte til danskerne til Nytår. Så vi har tidoblet salget til private.”

Restauranterne stod lukkede under Corona, så Kristian stod klar til at få stillet folkets østers-abstinenser med pakker direkte hjem til hoveddøren.

ANNONCE
Foto: Venø Seafood - Kristian Borbjerggaard: Østerskongen i Harboøre-habit fra Venø Foto: Venø Seafood

Østers skal være jordnært

Kristian er 3. generation i en fiskerfamilie, som i sin tid fiskede rødspætter og ål i Limfjorden

Så han har fået fiskerkulturen med ind med modermælken.

Dog har han aldrig selv overvejet at hoppe i en Harboøre-habit og smide kutteren ud på det åbne hav.

“Jeg er alt for kuldskær, må jeg ærligt indrømme. Fra september til maj lever jeg nærmest i en Harboøre-habit. Så jeg vil hellere stå i anlægget i læ!”

Hele virksomheden startede i bund og grund med en kærlighed til den famøse Limfjordsøsters, som med sin delikate smag hurtigt har vundet indpas hos danskere til skaldyrsmåltidet.

For tiden arbejder de på at udvide med hummer og muslinger, mens de leger med det billige alternativ til østers i form af den invasive Stillehavsøsters.

Han var en af de første, som solgte de invasive Stillehavsøsters her i Danmark - netop så man havde et billigt alternativ til den dyre Limfjordsøsters.

“Så har man både den dyre og den billige - men begge er danske og af god kvalitet. På den måde er der både et marked for feinschmeckere og til dem, som bare skal have østers til Instagram og derefter hælde dem i svælget.”

Kristian har bidraget med en østerskultur, som kan dyrkes af alle samfundslag.

Østers er ikke længere så ‘fint’ længere.

“Østers skal være mere jordnært. Den skulle ikke bare være til at finde på den 2-stjernede Michelin-restaurant. Vi skal også have Limfjordsøsters på den lille vinbar eller en bistro.”

Vi siger tak for snakken og glæder os til at smage dine Limfjordsøsters i det danske restaurantlandskab fremadrettet!

ANNONCE
Venø Seafood

Hjemmeside

Del

Seneste nyt

Annonce