Motor
Krise i bilindustrien: Fabrik med 1.400 ansatte trues af lukning
Fabrikslukningen er en del af en større plan om at skære 20% af omkostningerne inden 2027.
Bilindustrien bløder flere steder i europa, og nu kan endnu en fabrik stå for skud.
Den tyske underleverandør Brose, der producerer alt fra vinduesregulatorer til sædekonstruktioner, har meddelt, at deres fabrik i Würzburg med 1.400 ansatte muligvis står over for en lukning.
Konsekvenser for hel by
Brose har i årevis forsøgt at optimere forretningen, men det ser nu ud til, at sparekniven rammer hårdere end først antaget.
Fabrikslukningen er en del af en større plan om at skære 20% af omkostningerne inden 2027.
De ansatte og fagforeningen IG Metall er dog mildest talt ikke tilfredse. Deres reaktion? Protester. Og mange af dem.
For mens ledelsen taler om økonomisk nødvendighed, ser de ansatte og lokalbefolkningen en by, der risikerer at miste en af sine største arbejdspladser.
Würzburgs borgmester har allerede advaret om de alvorlige konsekvenser, og mon ikke der bliver skruet godt op for fagforeningernes kampvilje i den kommende tid?
Bilindustrien ryster på hænderne
Brose er langt fra den eneste spiller i branchen, der står i problemer til halsen.
Volkswagen har varslet 35.000 fyringer og lukninger af tre fabrikker i Tyskland – noget, der aldrig før er sket i VW’s historie.
Audi lukker i denne måned sin fabrik i Belgien, og den tyske gearkasseproducent ZF har meddelt, at de skal finde 46 milliarder kroner for at redde deres økonomi.
Kort sagt: Det er ikke et spørgsmål om, om der kommer fyringer i bilindustrien – men snarere hvor mange og hvor hurtigt.
Håb eller dødsdom?
Selvom Brose endnu ikke har truffet en endelig beslutning om Würzburg-fabrikken, tyder alt på, at tiden er ved at løbe ud for de ansatte.
Flere faglige møder og demonstrationer er planlagt, men spørgsmålet er, om ledelsen overhovedet er villig til at lytte – eller om fabrikken allerede er dømt til lukning.
Uanset hvad, så tegner der sig et billede af en bilindustri i frit fald, hvor nøglen til fremtiden måske ikke længere er tysk ingeniørkunst – men en rigtig solid opsparing.