Det hongkongesiske mærke XEV introducerer sin kompakte elektriske bil, Yoyo Pro, til det britiske marked. Med en pris på 18.700 USD (ca. 130.000 DKK) retter Yoyo Pro sig mod bilister, der søger et økonomisk alternativ i elbilsegmentet. Modellen skal tage kampen op mod konkurrenter som Citroën Ami og Dacia Spring, der allerede er etablerede spillere på markedet.
Læs også: Ford Raptor overrasker i Dakar Rally: kan den klare ørkenens udfordringer?
Hvad er Yoyo Pro?
Yoyo Pro er klassificeret som en kvadricykel, hvilket betyder, at den teknisk set ikke er en “bil” i traditionel forstand. Dens specifikationer afspejler dette:
- Tophastighed: 80 km/t
- Rækkevidde: 150 km
- Funktioner: Aircondition, elektriske vinduer, nøglefri adgang og en 10-tommers touchskærm.
- Design og konstruktion: Udviklet i Italien med brug af 3D-print, hvilket reducerer antallet af komponenter til blot 57.
Med sit futuristiske look og fokus på bymobilitet tilbyder Yoyo Pro også en overraskende rummelighed for sin størrelse, inklusive et 140-liters bagagerum.
Konkurrence: Kan Yoyo Pro finde sin plads?
Markedet for små og økonomiske elbiler er hårdt, og Yoyo Pro møder allerede stærk konkurrence:
- Dacia Spring: En lavere pris og længere rækkevidde på 225 km gør den til et attraktivt valg.
- Leapmotor T03: Overlegen rækkevidde og flere funktioner.
- Citroën Ami: Grundlæggende og billig, men stadig populær på kvadricykelmarkedet.
Selvom Yoyo Pro byder på unikke egenskaber og moderne teknologi, er spørgsmålet, om dens lidt højere pris og kortere rækkevidde vil kunne tiltrække nok købere.
Elbiler i 2025: En eksplosiv udvikling
Lanceringen af Yoyo Pro falder sammen med en spændende tid for elbilmarkedet. Andre kommende modeller som den retrofuturistiske Renault 5 (rækkevidde 410 km) og den sporty Alpine A290 fremhæver segmentets diversitet. Selv Dodge Charger, en muskelbil-klassiker, genopfinder sig selv til det europæiske marked med elektrisk motor.