Connery

Køreturen: Jeep Grand Cherokee

Hvordan er det nu lige med JEEP?

Jeg har et ret specielt forhold til Jeep. I det at jeg faktisk ikke rigtigt har haft et forhold, til andet end brandet og tanken. Og et par legetøjsbiler. Før nu. 

Det forholder sig nemlig sådan, at af en eller anden grund - måske på grund af referencer fra film og andet - at jeg, da jeg var en lille knægt, mente at en firehjulstrækker var synonym med Jeep. Det var da også et par år, inden SUV'en var blevet mainstream, og derfor betød det, at jeg automatisk kaldte alt, hvad der mindede om en stor offroad-villig bil, for en JEEP. 

Selvfølgelig er jeg blevet mere opmærksom over adskillelsen mellem brand og biltype, nu hvor jeg er blevet voksen, men jeg fik alligevel lidt julelys i øjnene, da jeg havde mulighed for at prøve den, mildest talt, store Jeep Grand Cherokee, i dagene mellem jul og nytår. 

Jeep er sgu en speciel ting. Vi ser dem ikke særligt meget her i Danmark, for det første har mange af modellerene været for dyre, takket være dansk lovgivning. For det andet, er der sådan en rå og praktisk vibe over en Jeep, der måske ikke har givet den, helt den samme eftertragtethed som eksempelvis Land Rover, hos de rige pampere i whiskybæltet. Nu generaliserer jeg selvfølgelig voldsomt, men når man endelig støder på en Jeep, så lugter det fandme af en mand, der har et praktisk behov, og som samtidig ikke vil gå på kompromis med kvalitet og komfort. En Jeep i denne klasse koster alligevel på den gode side af en million på danske plader, og det er jo også en slant håndører. Som VAN er den selvfølgelig mere spiselig, med et prismærke på omkring 650.000. 

Men det er ligemeget. Min tilgang til biler her på sitet, falder ind i to kategorier: Drømmebiler - og realiserbare drømmebiler. Og som sådan er der en del plads til fortolkning. I mit møde med Grand Cherokee, har jeg lært en ting eller to. 

Du kan i øvrigt tjekke videoen her, hvis du vil se mig klunte lidt rundt i videooptagelser - jeg havde bilen inde mellem jul og nytår, og var eneste mand på pletten - det bærer det lidt præg af, beklager. 

Stort er fedt.

Glem miljøbevidstheden, pak dine storbydrømme væk. JEEP Grand Cherokee Trailhawk er stor. Det er mega praktisk med stor og justerbar frihøjde, som på skovstien ovenfor, men det er også mega fedt, når man ligger og triller i byen. Ikke fordi det er mega let at finde en parkeringsplads, men fordi man bare føler sig meget mere magtfuld, når man sidder oppe, og kigger ned på alle de små microbiler. At man så kan trille rundt og høre højt baspumpende musik i det 9-højttaler store, 500-watts Alpine-anlæg, og lege at man er en lillesmule gangster. For nok er bilen stor og praktisk, men den er også STOR i udseendet, voldsom maskulin i formerne og så lugter den bare langt væk af amerikaner-selvtillid, og det kan vi godt bruge mere af, i jantelovs-danmark. 

Som jeg nævner i videoen, er det også en ting bil, og med en totalvægt på lige knap tre ton, er de 250 hestekræfter også et minimum, hvis man gerne vil have bare en smule skub i slæden. Til gengæld virker den trods vægten forholdsvis velvillig, og man kan bare mærke langt ned i maven, hvor herligt et moment bilen har - man er slet ikke i tvivl om, at bilen er en tungtrækker. Det hjælpes heldigvis godt på vej af en super responsiv 8-trins automatgearkasse, der kører lige så velsmurt som alle andre gode, moderne køretøjer. 

En fantastisk historie

Så Jeep kører stadig godt, og det er en herlig ting for et mærke, der for mange er så indprintet som 4-hjulstrækkeren. Vi skal faktisk ret langt tilbage, for at finde grunden til dette. Nemlig omkring 2. verdenskrig, hvor den amerikanske hær benyttede Jeep i stor stil, i deres lette 4-hjulstrukne vogn. Faktisk var Jeep mærket der kickstartede biltypen, som nu populært går under betegnelsen SUV. Siden da han forfatteren Douglas Stewart opsummeret følgende om Jeep: Den spartanske, trange og funktionelle jeep blev den allestedsnærværende firehjulede personificering af Yankee-opfindsomhed og beslutsomhed, under 2. verdenskrig. 

Siden da har Jeep været et amerikansk ikon, der blandt andet er blevet printet fast i vores hukommelse i film som Jurassic Park, The Dukes of Hazzard, The Goonies og senest i en afsindig pansret version i Furious 7. 

Men hvad så med Jeep i Danmark?

Well. Som påpeget, er de helt store Jeeps nok ikke det største salgshit i den danske befolkning, men i lyset af den store SUV-popularitet, der har skyllet over os de seneste år, vil der nok være flere aftagere til en mindre Jeep. I det felt er Jeep på vej med en fræk og dristig lillebror, i form af en ny Jeep Compass, der kommer på markedet i løbet af foråret. Tjek den ud her: Jeep Compass.

Jeep Grand Cherokee Trailhawk
 
Teknik
Motor: 6 cylindret diesel  
Ydelse: 250 hk ved 4.000 omdr./min
Max. moment: 570 Nm ved 2.000 omdr./min
Gearkasse: 8 trins automat gearkasse
Brændstofforbrug: 14,2 km/l. ved blandet kørsel 
CO2: 184 g/km 
Tophastighed: 190 km/t.
Acc. 0-100 km/t.: 8,2 sek.
Køreklar vægt: 2.522 kg
Totalvægt: 2.949 kg
Anhængervægt med-/uden bremser: 3500 kg/750 kg
 
Priser
Jeep G Cherokee fås fra (ekskl. lev. 3.880 kr.): kr. 1.036.892
 
Den aktuelle model koster (testbilen ekskl. udstyr og lev.): kr. 1.096.047
Som VAN (+ moms): kr. 653.203
 
Den aktuelle model koster (testbilen inkl. alt udstyr, ekskl.lev.): kr. 1.196.547
Testbilen har følgende fabriksmonterede ekstraudstyr :
 
Pakke sikkerhed med adaptive fartpilot, Forward collision warning plus, vognbaneassistent, parkerings assistent (parrale og normal), blind spot monitor: kr. 35.000
Rock Rails kr. 14.000
Navigation kr. 35.000  
Metallak kr. 16.500
Del