Motor
Koenigsegg Jesko sætter ny rekord på Top Gear-testbanen
Verdens hurtigste gadebil markerer sig som en banebryder på Dunsfold-banen.
Top Gear er måske fortid som tv-program, men den ikoniske testbane på Dunsfold Aerodrome lever stadig – og ikke mindst Stig. Den legendariske anonymitet med hjelmen dukkede for nylig op igen, denne gang bag rattet i den vanvittigt potente Koenigsegg Jesko, som satte en ny rekord for gadebiler.
Læs også: Galleri: Flere detaljer om Mercedes-AMG PureSpeed
En ny tid i toppen
Den svenske hyperbil klarede hele banen på blot 1 minut og 10,9 sekunder, hvilket gør den til den hurtigste gadegodkendte bil nogensinde på Dunsfold. Med sine 1.600 hestekræfter, et aerodynamisk design og avanceret teknologi havde Jesko alt, hvad der skulle til for at nedbryde tidligere grænser – kun 0,3 sekunder langsommere end den ikoniske Caparo T1.
Her bliver det dog teknisk: Caparo T1 blev aldrig anerkendt som officiel rekordholder, da Jeremy Clarkson under den klassiske Top Gear-æra erklærede den inhabil på grund af sin manglende evne til at klare en simpel vejbump. Det blev dog senere hævdet, at produktionsmodellen kunne justeres i højden – men det ændrer ikke på, at Jesko leverer sine præstationer uden forbehold.
Hvad er hemmeligheden bag Jesko?
Koenigsegg Jesko kommer i to varianter: Jesko Attack, som er optimeret til banekørsel, og Jesko Absolut, der har fokus på ren topfart. Modellen, der knuste rekorden, var Jesko Attack, som med sit enorme downforce og avancerede køredynamik er bygget til at dominere racerbaner.
Under hjelmen finder man en unik 9-trins transmission udviklet af Koenigsegg selv, der gør det muligt at skifte direkte mellem alle gear uden forsinkelse. Og hvis man tror, Jesko kun er et showpiece, så tænk om igen – produktionen er allerede i gang, og der planlægges 125 eksemplarer af hyperbilen.
Hvad sker der med Top Gear-banen?
Selvom Dunsfold Aerodrome stadig er aktiv, er dens fremtid usikker. Stedet skal på sigt omdannes til en kombination af 1.800 boliger og en ny park, hvilket betyder, at testbanen muligvis har sin sidste tid i horisonten. Indtil videre lever den dog videre som en historisk arena for verdens hurtigste biler.
Og med Jesko som ny mester på banen er listen over legendariske rekorder lige blevet opdateret med et svensk mesterværk.