KNA Connected - UNO Anmeldelse

KNA Connected har deres album UNO ude, og symbolsk set kan UNO betyde at de er unike, men måske også at de bare er endnu "en" i flokken af middelmådige danske hiphop acts?

release: maj 07
medie: cd
label: Art-People
KNA Connected - UNO Anmeldelse
KNA Connected er bedst kendt fra deres radio hit Løgn & Latin - FIBS, men gruppen har også udgivet albummet UNO. Jeg satte mig derfor ned for at finde ud af hvem de her drenge var, og hvad det var for noget musik de lavede. Godt nok lidt forsinket, men det gamle ordsprog fortæller mig at det jo er bedre sent end aldrig. Albummet starter ud med en intro der fortæller at de er dedikeret til familie, venner og hele verden. Det virker ærligt, og åbent. Uno er opdelt i danske og engelske numre. Det er som om de har lavet de danske numre for at ramme et lidt yngre publikum (eller for at få deres musik spillet i de danske radioer som ikke tør satse på engelsk sproget musik).

For at se på den danske side først. Jeg har aldrig været den store fan af Løgn & Latin, men til gengæld nåede jeg at blive træt af den. Den er blevet spillet til en.. (skulle til at skrive ukendelighed, men den tager man nok aldrig fejl af). Derimod er deres nyeste single 'Jeg er din radio' meget federe, og endelig med dem selv på omkvæd. Der er en god klang på omkvædet, og selvom de fortsætter i samme rap stil, så er den stadig speciel på sin egen måde. Faktisk et hyggeligt nummer. Deres producer team hedder Trailblaza og har lavet et remix af det gamle Thomas Helmig nummer 'Det som du kan'. Det er igen sådan en hyggelig fornemmelse jeg sidder tilbage med. De danske numre på albummet er ikke fremragende, men de rammer heller aldrig bund niveau.  Jeg syntes dog at de er gode til at vælge emner, og det er en ting man godt kan savne i dansk rap.
Den engelske side af albummet er cool. Der er mere 'voksne' produktioner, og specielt på nummeret Beef. Det er også mit favorit nummer på albummet. Det er mere råt, og det er som om deres stil er federe på engelsk. De har beholdt deres humor, men er også mere seriøse på denne el af albummet. Der findes også seriøse numre som "All those lies", og det er også et godt nummer. Det er utroligt at det der kan være sådan en forskel på lyden, men den mere pop/hit relaterede lytter ville bedre kunne lide de danske hit numre.

Min konklusion af UNO er lidt blandet. Jeg er splittet af at albummet er så varieret. Normalt kan det være en fordel, men i dette tilfælde er det lidt for meget. Jeg må indrømme at de er hyggelige, og festivals agtige på dansk, men set med mine hiphop briller på så er de klart fedest på engelsk. Det er der de har deres kvaliteter. KAN Connected bliver spændende at følge i fremtiden. Produktionerne er velproduceret hele albummet igennem, og det kan udvikle sige til noget stort i fremtiden hvis de fortsætter i den stil.