Killing Them Softly (anmeldelse)

Stilsikkert gangster drama med Brad Pitt i hovedrollen

United International Pictures - Killing Them Softly (anmeldelse) United International Pictures
Historien foregår omkring år 2008. Valgkampen mellem McCain og Obama er på sit højeste og løfterne om forandring og mere fokus på de fattige flyver mellem de to kandidater. Samtidigt står USA over for sin værste økonomiske krise i mere end 70 år. George W. Bush forsikrer nationen om, at der er taget hånd om sagen og de skyldige vil bøde for deres fejltagelser. Han bønfalder amerikanerne til at stå sammen, nu mere end nogensinde før, for at de sammen kan komme igennem krisen. Alt imens har Johnny Amato (Vincent Curatola), en lokal gangster, hyret de to småkriminelle junkier; Frankie (Scoot McNairy) og Russell (Ben Mendelsohn) til at røve en spillebule, der drives af en anden gangster ved navn Markie Trattman (Ray Liotta). Selve røveriet går som planlagt, men der går ikke lang tid før de to røvere har fået fortalt gud og hver mand, at det er dem der har røvet spillebulen.
Derfor hyres den erfarende lejemorder Jackie Cogan (Brad Pitt) til at likvidere Johnny, Frankie og Russell. Men da Johnny allerede kender Jackie, vælger Jackie at få en anden lejemorder til at hjælpe sig. Han tilkalder derfor sin gamle ven Mickey (James Gandolfini), der dog viser sig, ikke helt at være den koldblodige lejemorder, han var en gang. Derfor må Jackie selv klarer ærterne, og ikke mindst indkassere checken for sin usædvanlige ydelse.
Killing Them Softly er en af den slags film som man enten hader eller elsker. Instruktøren Andrew Dominik har uden tvivl ladet sig inspirere af mestre som Martin Scorsese og David Lynch når det kommer til stil og form. Det er aldrig til at vide, hvor og hvornår volden pludseligt eksploderer og viser sit nådesløse ansigt. Således indeholder filmen den vel nok smukkeste drive-by-shooting i filmen mediets historie og en af de mest brutale lag tæsk, jeg personligt til dato har set på film, hvor man mærker hvert et slag og fornemmer hver en knogle brække. ”UBEHAGELIGT!” som Asbjørn Riis uden tvivl ville udtrykke det.
Handlingen er enkel, nogen vil måske mene at den nærmest er for enkel, men filmens budskab skal ikke nødvendigvis findes i plottet, men snarere i filmens tema og de politiske budskaber, der kører på tv-skærme i flere af filmens nøglescener. Det er en film, der beder sit publikum om at tage stilling, og tænke over hvad der betyder at være amerikaner. Er man ikke indstillet på selv at deltage mentalt, får man ganske enkelt ikke så meget ud af filmen, som den rent faktisk har på hjertet.
Det er frækt og modig historiefortælling, som selvsagt ikke er gået særlig godt i spænd med det amerikanske publikum, der er vant til at få handlingen ind med skeer. Dermed er Killing Them Softly måske mere en film, der egner sig til det europæiske publikum, trods dens ”amerikanske” budskab. Altså er filmen alt andet end mainstream, hvilket efter min mening blot gør den så meget mere seværdig.
Enhver forfatter med respekt for sig selv vil fortælle dig, at slutningen er det vigtigste element i en historie. Killing Them Softly’s slutning er på en og samme tid overraskende og samtidig utrolig simpel, men ikke desto mindre perfekt. Den fanger filmens budskab i en nøddeskal og giver stof til eftertanke. Mere kan man vidst ikke ønske sig af en slutning.
Drengerøvsfaktor: 70%

Original titel: Killing Them Softly
USA, 2012