Connery

Kias shooting brake ProCeed GT er ren kørefornøjelse

Både ligner og kører som en dyrere vogn

Kia lever et fremadstormende liv, med stadig flere solgte biler på verdensplan og en spændende formkurve i de nye modelprogrammer, der udrulles for tiden. 

Egentlig startede Kia for alvor at gøre kur til de bilglade bilister, med introduktionen af den vildt ambitiøse Gran Tursmo-bil Kia Stinger. Med tidligere BMW-guru Albert Biermann og Audi-designeren Peter Schreyer, skabte de en sjov og anderledes Kia, med 370 hestekræfter på fornøjelseskontoen. 

Denne filosofi er delvist blevet taget med i designet af den nye europæiske Kia-darling: CEED. 

Den nye Kia ProCeed, der lanceres lige om lidt, er en smuk sammensmeltning af praktikalitet, god køredynamik og et frækt design. 

ANNONCE
Kia ProCeed GT - Kias shooting brake ProCeed GT er ren kørefornøjelse Kia ProCeed GT

I slutningen af januar, blev jeg inviteret til testkørsel af den nye Kia ProCeed GT, i de catalanske bjerge omkring Barcelona. 

Man kan sige meget om Kia, men de har efterhånden skrevet sig godt og grundigt ind i C-segmentet, med den friske Ceed-model. Modellen er specifikt udviklet til det europæiske marked, og den produceres da også helt og holdent i europa. I den nyeste udgave, går Kia endnu tættere på nordeuropæiske designtræk og dyder - og det ses i særdeleshed i den friskt udformede ProCeed, der med en rummeligt - og sportsligt shooting brake design, skyder tankerne mod andre - og dyrere bilmærker i C-segmentet. Samtidig ses de tydelige arvtræk fra Kia Stingeren også i designet - især over den brede front og den lange motorhjelm. 

ANNONCE
CEED's navnetræk - Kias shooting brake ProCeed GT er ren kørefornøjelse CEED's navnetræk

Større og mere rummelig

Den nye ProCeed er ret langt fra tidligere Pro_Cee'd GT. Den nye bil er praktisk talt en stationcar der er blevet skåret mere sportslig i snittet, vi taler altså fem døre, og fornuftigt med bagagerumsplads. Bevares, klapvognene skal da pakkes sammen, men ikke desto mindre. 

ANNONCE

Nybagt familiefar?

Hvis jeg skal pege på den rette type kører til en ProCeed GT (Eller GT-Line for den sags skyld), kunne jeg forestille mig, at det ville være det helt perfekte køretøj til den nybagte far, der ikke vil give afkald på hverken komfort eller den gode (kvikke) køreoplevelse, men samtidig har brug for mere plads. Og som ikke har lyst til at stemples som "ham med familiecontaineren". Han tænker selvfølgelig også på økonomien i det hele - og her er Kia'en bare et rigtigt fornuftigt valg. 

ProCeed GT har masser af komfort og elektroniske behageligheder - i normal køretilstand kører den godt og lydløst - og udgaven med automatgear gør lange køreture til og fra arbejde ekstra skøn. Allerede fra standardmodellen er bilen udstyret med 'Lane Keep Assistant' og kører-opmærksomhedsadvarsel, så man som et overtræt individ på kørebanen, lige bliver sat på plads, hvis man er ved at miste opmærksomheden. 

Når man så kigger på tilvalgsmulighederne i de forskellige udstyrspakker bliver det for alvor interessant. Her kan bilen pludselig opgraderes til level-2 automatisering, takket være smart cruise-control med stop & go, lane follow assistant, blindvinkels-kollions advarsel, parkeringssensorer en masse, og automatisk parkering om man vil. 

Indvendigt er bilen i selv den mest skrabede udgave udstyret med 7" touchskærm - og opgraderbar til 8". JBL-lydpakken til en merpris på 6.999 kroner er også en fornøjelse - og resten af mulighederne må du lige omkring Kia for at kigge nærmere på, men der er nok at vælge imellem. 

ANNONCE

Køreoplevelsen

Det er ikke en hemmelighed, at jeg som regel bliver positivt overrasket af Kia's fornyelseshastighed, og man må sige at der er sket enormt meget på køredynamikken ved denne generation af CEED-modeller. Styringen er stram og præcis, og med meget begrænset understyring er den også kanon sjov at ræse rundt om hjørner med. Der er selvfølgelig også 204 hestekræfter at lege med, i den turboladede 1.6 benzinmotor - som virker en del kvikkere end sidste generations. 

En stor del af disse forbedringer må kunne tilskrives Alber Biermanns tilgang til KIA/Hyundai-gruppen. Den tidligere BMW-tuner har haft det overordnede ansvar for udviklingen af ProCeed GT. Hvis vi kigger lidt på tallene, så er fjedrene på GT-modellen blevet 13% strammere i fronten og 44% strammere bagtil. Det er blandt andet dette, der giver en stor styrerespons. Der er stivere krængningsstabilisatorer - og KIA påstår, at ProCeed GT kan køre hurtigere gennem sving end mange af de mere kraftfulde hot hatches på markedet. 

ANNONCE

Motorprogrammer og priser. 

ProCeed GT-Line kommer i tre motorvarianter: 1.0 T-GDI benzin med 120 hestekræfter, en 1.4 liters T-GDI med 140 hestekræfter og en 1.6 liters CRDI-diesle motor med 136 hestekræfter og 20 km/literen. 

ProCeed GT kommer kun med den højtydende 204 hestes 1.6 T-GDI, der giver 0-100 km/t på 7.6 sekunder med manual-gear og 7.5 sekunder med 7-trins DCT-automatgear. 

Kia ProCeed GT-line starter i 279.999 kroner. 

Kia ProCeed GT koster fra 349.999 kroner. 

Læs mere på Kias hjemmeside

ANNONCE
Del
Om forfatteren
 Mikkel M. Vermeulen Mikkel M. Vermeulen

Følg på:
Facebook
Instagram

Hvis du læser dette, skal du bare vide at jeg sætter mega pris på din støtte. Jeg har knoklet uafbrudt på at videreudvikle Connerys univers de sidste 6 år, og jeg lover at det kun bliver bedre. 

Altid frisk på en øl og en god historie. 

Kontakt: mmv@connery.dk

 

Vil du blogge hos os?

Seneste nyt