KIA Niro [Testkørt!]
KIA spiller med hybridmusklerne
Seneste tur i sædet som testkører foregik i den nye KIA Niro.
Niro er et spændende bekendtskab fra første færd - ved første øjekast ligner det endnu en ny konkurrent, i det efterhånden store felt af kompakte SUV-biler, men det primære man skal bide mærke i ved Niro, er at det er en hybridbil.
Indtil videre har Toyota lagt sig hårdt på Hybrid-feltet herhjemme, først i Prius, og sidenhen er teknologien også blevet overført til blandt andet Auris og RAV4. Derudover finder man også et par vogne i den højere ende af prisspektret, men de har endnu ikke vundet alt for meget plads i danskernes bevidsthed.
KIA Niro er ret beset en ganske sexet hybrid. Den kombinerer det eftertragtede SUV-look, med en spændende hybrid-teknologi, i et prisleje hvor de fleste kan være med.
Niro starter i 300.000 - og topper ud på den anden side af 350.000. I det spektre er det eneste man som køber skal tage stilling til, hvor meget udstyr man gerne vil have med i pakken, for Niro kommer kun med en enkelt motormulighed: 1.6 benzin-hybrid.
Allerede i basis-modellen, Vision, får man meget udstyr med i pakken - selvfølgelig er der touchskærm med alle tilslutningsmuligheder, fuld ratbetjening, LED kørelys og baglygter, fuldautomatisk klimaanlæg, sædevarmer, 7 airbags og et væld af sikkerhedsteknologi, heriblandt ABS, BAS(Brake assistant system), ESC (electronic stability control), ESS (Emergency stop signal) HAC (Hill assist control), TPMS dæktrykskontrol, VSM (Vheicle stability management), LKAS (Lane keep assist system) og SCC (Smart cruise control).
Testbilen er udstyret med toppakken Advance, der blandt andet tilføjer bakkamera, navigation, parkeringssensorer, regnsensor, ratvarme og eljusterbare sidespejle. Derudover var jeg ganske tilfreds med den ekstra tilføjelse af 8” navigationsanlæg med JBL soundsystem: ( 8 højttalere, sub og forstærker) - Det er altid godt med mulighed for god dakke-dak musik, når man triller rundt.
Kørsel
Niro er altså udstyret med en 1.6 liters GDI motor, der kombinerer den klassiske benzinmotor på 105 hestekræfter med en synkroniseret vekselstrømsmotor der yder 47,5 hestekræfter - samlet set giver det en max-effekt på 141 hestekræfter, hvor begge motorer mødes i synergi.
Modsat andre hybridbiler der gør brug af noget, der minder om en form for milliongear, er Niro udstyret med en 6-trins automatisk DCT gearkasse - det giver en helt anderledes køreoplevelse, der bedst kan sammenlignes med måden man oplever turbobiler på - men istedet for turbomotorens inkonsistente trækmønster, oplever man et rent træk lige fra starten, takket være elmotoren lynhurtige tilkobling.
Faktisk er det ret forbløffende, hvor godt hybridteknologien i Niro arbejder - skiftet mellem elmotor over benzinkraft og til kombinationen af de to er komplet sammensmeltende, og der er ingen tøven i vekslingen. Ved bykørsel op til 25 km/t og let højre fod, kan man ganske lydløst trille rundt på ren vekselstrøm, mens der, når man sparker til hesten lukkes op for både fuld power på benzinmotor og elheste. I øko-program veksler Niroen velvilligt mellem de to drivkræfter, og man vil opleve at ture ned ad bakker primært drives af elmotoren, hvorimod benzinmotoren umærkbart tager over, når der kræves en smule mere trækkraft - og når modstanden så belastes op ad bakke, hopper elmotoren ind og booster benzinmotorens kræfter - alt sammen i en meget glidende proces.
Niroens vekselstrømsmotor oplades udelukkende på den kinetiske energi der er i overskud under kørsel - her er altså ingen bøvl med hverken elkabler, lange ladetider i garagen eller søgen efter ladestationer på turen.
Hybridteknologien muliggør en brændstoføkonomi der lyder på 26.3 km/l ved blandet kørsel - det er ikke en umulig opgave, men min halvtunge højrefod lagde nærmere omkring 23km/l - hvilket heller ikke er et dumt regnestykke.
Komfort
Værende en KIA mangler der absolut ikke komfortudstyr i vognen. Selvom bilen vejer knap 1400 kilo er responsen kontant og præcis, og interiøret er komfortabelt, takket være den rummelige SUV-facon, har bilen en meget flyderagtig stil, uden at komme til at virke doven eller sløset.
Design
Niro er frisk i designet, og selvom den måske dufter lidt af familieslæde, er der egentlig ikke noget afskrækkende ved den - designlinjerne er videreført fra KIA nuværende sportslige og kurvede linje, som sammen med den overlegne 7-års fabriksgaranti, gør den til et særdeles interessant hybridbekendtskab.
KIA Niro 1.6 GDI Hybrid Advance
Hybrid System (kombineret ydelse)
Ydelse: 141 hk v. 5700 omdr./min
Max. moment: 265 Nm
Batteri type: Li-ion Polymer
Spænding: 240 V
Kapacitet: 1,56 kWt
Batterivægt: 33 kg
Udstyrsliste:
8” navigationsanlæg med JBL lydanlæg 8 højtalere + forstærker & DAB radio
Forberedelse til anhængertræk (Større bremser ogkøleranlæg)
• Alu pedaler
• Krom detaljer indvendigt
• High glossy sorte detaljer indvendigt
• TomTom live services
• Krom dørhåndtag
• Opbevaringslomme på førersædet ryg
• BI Xenon
• Luftdyser i bag
• Alu indstigningslister
• Apple CarPlay
• Parkeringssensor for
• Stof & kunstlæder sæder
• Forberedt til Android Auto
• Shark fin antenne
• Varme i bagsæder
• Bakkamera med dynamisk guide
• Trådløs telefon opladning**
• Sidespejle m. blink & el- indklappelige
• Eco driving funktioner i navigation
• Parkeringssensor bag
• Bagagerumspakke
• Bakspejl aut. nedblændeligt
• Privacy glass
• SCC (Smart Cruise Control)
• 7" Navigation med touch skærm
• Tagræling
• Sidespejle el-justerbare m. varme
• Varme i rattet
• 16" Alufælge med kapsel
• Regnsensor
• Parkeringssensor i bag
• AEB (City/Interurban/Pedestrian)
• Projektionsforlygter
• Kortlampe
• VSM (Vehicle Stability Management)
• Klimaanlæg fuldautomatisk 2 zoner
• 12v udtag
• LKAS (Lane Keep Assist System)
• LED baglygter
• Højdejusterbart fører & passagersæde
• IsoFix
• Tågelygter for
• Justerbart rat, 4 vejs
• TPMS dæktrykskontrol
• Auto light Control
• Fjernbetjent centrallås
• ESS (Emergency Stop Signal)
• LED kørelys for
• Sædevarme, forsæder
• HAC (Hill Assist Control)
• Ratbetjent audioanlæg
• SuperVision Cluster farve 4,2"
• BAS (Brake Assist System)
• Læderrat & lædergearknop
• El ruder for & bag
• ESC (Electronic Stability Control)
• Bluetooth
• Armlæn i bag med kopholder
• 7 Airbags
• USB/AUX & Ipod indgang
• Armlæn mellem forsæder
• ABS-bremser med EBD
Gearkasse: 6-trins DCT
Anhængervægt m. bremse: 1300 kg
Præstation (0-100): 11,5 sek.
Anhængervægt u. bremse: 600 kg
Egenvægt: 1386 kg
Træk: Forhjulstræk
Totalvægt: 1930 kg
CO2 udslip: 88 g/km
Brændstof: Benzin/hybrid
Tophastighed: 162 km/t
Pris: Fra kr. 299.563
Denne model: kr. 372.560