Connery

KIA løfter sløret for fræk lille SUV

KIA Stonic: Speedy og tonet?

KIA løftede sløret for en ny lille SUV i tirsdags. 

Når jeg nu siger lille, er det fordi, at dette er en SUV i B-klassen, og altså mere en lækker lille bil der appellerer til byboere med naturudlængsel og trang til en høj førerposition, snarere end off-road entusiasten. Efterspørgslen på mindre SUV-type biler er eksploderet over de seneste år, og typen har i store træk overtaget kærligheden fra stationcars, der trækker i den lidt mere mondæne retning. 

Den retning har altså bragt KIA Stonic på banen. Der er ingen tvivl om at der er store forventninger til denne vogn, og de understøttes godt af markedet.

ANNONCE
KIA løfter sløret for fræk lille SUV

Michael Cole, som er Chief Operating Officer hos KIA Motors Europe, udtaler følgende: ”Hvad angår volumen, forventes B-SUV-segmentet at overhale C-SUV segmentet frem mod 2020, hvor mere end hver 10. nye bil, der sælges, vil være fra Stonics segment. B-SUV-segmentet tiltrækker forskellige typer kunder, hvor 21 % af kunderne opgraderer fra en mikrobil og andre 15 % downsizer fra deres familiehatchbacks. Biler som Stonic tiltrækker også kunder, der gerne vil udskifte deres kompakte MPV’er".

“KIA Stonic bliver én af de mest attraktive biler i denne hurtigt voksende klasse, og den bakkes op af KIAs unikke 7 års garanti og mærkets ry for driftssikkerhed, kvalitet og moderne design. I takt med at segmentet vokser, ser Stonic ud til at blive en af vores mest solgte biler”.

Altså har vi her at gøre med en sag der i udseende minder meget om en KIA Sportage som storebror, men størrelsesmæssigt, er den baseret på KIA Rio. 

ANNONCE
Stonic kabine - KIA løfter sløret for fræk lille SUV Stonic kabine

Motor og grej

Stonic blev annonceret med en række forskellige motorvariationer på programmet. Her bliver det blandt andet en 1.0 liters T-GDI, en frisk lille 120-hestes turbomotor. Alternativt en 1.25 liters og 1.4 liters MPI-motor uden turbo, og til de diesel-glade, en 1.6 liter.

Det er faktisk først her ved motorprogrammet, man igen bliver mindet om, at vi rent faktisk har at gøre med en bil i B-klassen, for udseendet fortæller en anden historie.

Kabinen er frisk i designet, med masser af elektronik i kabinen - heriblandt floating display infotainment-system med Apple Carplay og Android Auto som standard-integration. Også materialevalget hjælper til at løfte helhedsudtrykket af bilen, der også indefra fremstår skarp og klar på leg. 

KIA fortæller også at Stonic bliver den mest individualiserbare bil de har tilbudt, nogensinde. Dette kommer til udtryk i muligheder for unikke lakeringer, tilvalgsmuligheder for soltag og forskellige trim-pakker, og i kabinen bliver valgmulighederne også store. Helt hvordan og hvad der bliver mulighed for, må vi dog vente lidt på at se. 

ANNONCE
KIA Stonic

Den danske KIA importør har endnu ikke det danske modelprogram og priser klar, men forventer at kunne lancere bilen i Danmark i 4. kvartal af 2017.

Personligt tænker jeg, at man skal skele en lille smule til priserne for en KIA Rio, og så måske lægger lidt SUV-faktor oveni hatten - under alle omstændigheder, formentlig en ganske tilgængelig bil. 

Du kan dykke mere ned i Stonic, på KIAs hjemmeside

ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce