Connery

KIA EV6: Vi har kigget nærmere på den nye Kia

Next-gen elbil med 800 volt lynopladning og løftet om en heftig GT-version

Elektrificeringen af den danske bilpark har været længe undervejs - salget af elbiler har været støt stigende og det er for alvor stukket af for hybrid-bilerne i løbet af det seneste år, hvor der er blevet solgt flere plug-in hybrider end diesel-biler. 

Blandt frontløberne finder vi Kia, der nu længe har haft både hybrider og elbiler i programmet - men med introduktionen af den nye KIA EV6, sker der et skifte. 

Den nye KIA EV6 er nemlig den første model fra KIA, der er tænkt som elbil fra tegnebræt til landevej. Den nye elbil er nemlig produceret på den nye elbilsplatform E-GMP, som også er at finde på den lige så nye Hyundai Ioniq 5

ANNONCE
KIA EV6: Vi har kigget nærmere på den nye Kia

Vi har haft fornøjelsen af, at få et sneak peek af den nye bil - dog uden prøvekørsel i denne omgang, og uden at kunne vurdere den endelige bil, da det ikke var en færdig produktionsbil, der blev vist frem fra Kia Danmark. ufærdig, i den forstand, at kabinematerialer og finish, ikke var repræsentativ for modellen der skubbes ud til forhandlerne i efteråret 2021. 

Det første sneak peek kommer dog med lovende udsigter, så lad os grave ned i det. 

ANNONCE
KIA EV6: Vi har kigget nærmere på den nye Kia
KIA EV6: Vi har kigget nærmere på den nye Kia

KIA EV6 er en rendyrket elbil, der sættes ind som første husar i KIAs nye designfilosofi. Bilmærket afslørede et nyt logo i starten af 2021, og EV6 vil være den første bil der bærer det. Det er meget passende, for bilen er en markant udstikker fra det aktuelle modelprogram. Skærende tydeligt, når man kigger nærmere på designet.

EV6 deler de samme inspirationer som nuværende modeller har med fronten af bilen, men så snart man fanger bilen fra en anden vinkel, er det tydeligvis en helt ny retning. 

Jeg havde mine reservationer omkring det nye design, da jeg i første omgang så bilen repræsenteret på fotos, men efter at have set bilen i levende live, er de blevet gjort til skamme. EV6 ser futuristisk ud, uden at være ekstravagant. Forstå mig ret: Bilens design skiller sig ud, og vil uden tvivl kræve en del opmærksomhed fra andre bilister, når den først rulles ud - den har et markant og robust udseende: Bredskuldret med en forholdsvis lav taglinje - og afsluttet med en bagende der placerer den femte der i en fastback-agtig coupé-form, som måske bedst kan sammenlignes med den seneste Kia ProCeed

Bilen har store hjul, og en pæn højde - og er rent faktisk placeret i samme størrelsesklasse som kompakte SUV'er. Det tænker man ikke umiddelbart ved første blik - og det er mest af alt takket være den forholdsvis lave taghøjde. 

Formgivningen som helhed præsenterer en potent elbil - og hvis man ikke vidste bedre, ville man tro det var en af de her prototyper, som er hammerfede, men aldrig ser ud på samme måde, når de når i produktion. KIA EV6 ser sådan ud. 

ANNONCE
KIA EV6: Vi har kigget nærmere på den nye Kia

E-GMP Platform?

Lad os tale lidt om den nye platform, der lægger rammerne for EV6. E-GMP står for Electric Global Modular Platform, og er en platform der er udviklet af Hyndai Motor Group (Hyundai og KIA), specifikt til brugen af nye elbiler. 

Platformen har en skalerbar hjulbase, og placerer hele drivlinjen på et meget plant chassis, der både holder på battericeller og hele det elektriske drivsystem inklusive motor. 

Denne platform giver meget mere råderum til at formgive bilerne mere frit, end på platform der i første omgang har været udviklet til benzin- og dieseldrivlinjer - ingen kardantunneller, men i stedet en helt plan flade, der giver meget mere fleksibilitet til sæder, instrumentering og bagageplads. 

E-GMP muliggør også den seneste EV-teknologi, med understøttelse af op til 800 volt opladning og nedefter - hvilket er en god fremtidssikring i lynopladning - og en teknologi vi indtil videre kun har set på Porsche Taycan herhjemme.

ANNONCE
KIA EV6: Vi har kigget nærmere på den nye Kia
KIA EV6: Vi har kigget nærmere på den nye Kia

EV6 nøglespecs

Tilbage på EV6, betyder det at KIA nu kan levere en meget interessant elbil. 

EV6 understøtter altså 800 volts lynopladning, der til lader opladning fra 10-80% på 18 minutter - og op til 540 kilometers rækkevidde på enkelte modeller. 

Kia EV6 kommer i fire grundmodeller: Standardmodellen med 170 hestekræfter, en med større batteri og 229 hestekræfter, en "Performance AWD" med 325 hestekræfter og til sidst en KIA EV6 GT med 585 hestekræfter. 

De tre første er klar til levering i oktober 2021, mens GT-modellen først introduceres sidst på sommeren i 2022. 

ANNONCE
KIA EV6: Vi har kigget nærmere på den nye Kia
KIA EV6: Vi har kigget nærmere på den nye Kia

Vehicle-to-load

EV6 er også på banen med Vehicle-to-load funktion. Dét er smart. 

Her kan man eksempelvis give en ladning strøm til en anden trængende elbilsbillist, eller tilslutte et strømadapter til den udvendige opladningsport, og tranformere EV6 til et udvendigt strømstik, så man kan trække strøm til eksempelvis husholdningsapparater - på en campingtur? Adapteret kan trække 3.6 kW strøm..

Man kunne selvfølgelig frygte, at løbe tør for strøm, ved at trække fra bilen, men bilens integrerede opladningstyring tillader ikke at der trækkes strøm til under 20% kapacitet - og ønsker man en højere tærskel, er dette også muligt at indstille. 

Speaking of camping... EV6 er forberedt til anhængertræk, og kan trække 1600 kilo med 77.4 kWh batteripakke - eller op til 750 kilo fra 58 kWh batteripakken. 

ANNONCE
KIA EV6: Vi har kigget nærmere på den nye Kia

EV6: Priser

Kia EV6 er klar til levering til de første danske kunder i oktober 2021. 

Priserne lyder som følgende:

  • Kia EV6 Standard Range (ca 400 km) 170 hk: fra 324.900 kroner
  • Kia EV6 Long Range (ca 510 km) 229 hk: fra 349.900 kroner
  • Kia EV6 Performance AWD (ca 490 km) 325 hk: fra 374.900 kroner
  • Kia EV6 GT Performance AWD (ca 400 km) 585 hk: fra 499.900 kroner
ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce