Motor
Ken Blocks vilde Ford F-150 solgt for rekordbeløb på auktion
Hoonitruck er ikke bare en hvilken som helst gammel Ford F-150
Nogle samler på frimærker, andre samler på biler, der kan få asfalten til at smelte.
Og hvis du er typen, der hellere vil have en 900-hestes pickup bygget til drifts og røgslør frem for en Toyota Aygo, så har vi en nyhed, der vil få dig til at fælde en lille benzintåre.
Den ikoniske Hoonitruck, skabt af den afdøde motorsportslegende Ken Block, er blevet solgt på auktion.
LÆS OGSÅ: Synshallerne har talt: Her er elbilerne, der dumper mest
Og prisen? En skarp 990.000 dollars – det svarer til 6,8 millioner kroner. Det er mange penge, men hey, du får trods alt en truck, der kan lave bredere hjulspor end en F1-bane.
Et monster på fire hjul
Hoonitruck er ikke bare en hvilken som helst gammel Ford F-150 fra 1977.
Nej, nej, vi snakker 900+ hestekræfter, turboladet V6 EcoBoost fra en Ford GT, og en evne til at skrige sig gennem sving hurtigere, end du kan sige “hold min øl”.
Bilen blev skabt til Blocks berømte Gymkhana-videoer, hvor han ikke bare kørte bil – han tæskede den gennem ufattelige stuntbaner, hoppede over bygninger og satte ild til dæk i en grad, der kunne få en dækforhandler til at græde af lykke.
Ken Blocks arv lever videre
Ken Block var en pioner inden for motorsport og stuntkørsel, og hans død i 2023 efterlod et kæmpe tomrum i bilverdenen.
Men selvom han ikke længere er blandt os, vil hans biler og vanvittige kørestil leve videre – blandt andet gennem Hoonitruck, som nu har fundet et nyt hjem hos en (formentlig meget lykkelig) ejer.
Er det mange penge for en bil, der med garanti har brændt flere sæt dæk af end du har haft måltider i år? Ja. Men det er samtidig en unik del af motorsportshistorien.
Så hvis du har 6,8 millioner liggende i handskerummet, kan du jo prøve at finde den næste legendariske bil på auktion.
Og hvis ikke – så må vi andre nøjes med at nyde Hoonitruck på YouTube og drømme os væk til et liv, hvor bilbudgettet ikke inkluderer “økonomisk bilforsikring” og “sparsommelig brændstoføkonomi”.