Motocross-verdenen blev rystet lørdag den 25. januar, da Kawasaki offentliggjorde en overraskende nyhed: Totaktsmotorcyklerne gør comeback! Den ikoniske KX-serie, som sidst blev produceret for næsten 20 år siden, vender tilbage og lover at genoplive lidenskaben hos både nostalgiske fans og nutidens motocross-entusiaster.
Læs også: De største højdepunkter fra LVMH Watch Week 2025: Elegance og innovation i verdensklasse
En efterspurgt tilbagekomst
Den spændende nyhed blev annonceret gennem en video, som Kawasaki delte kort før Anaheim 2 Supercross. Videoen viste kommentarer fra fans, der ivrigt bad om totaktsmotorcyklernes tilbagekomst, efterfulgt af Kawasakis svar: “Vi hørte dig”, ledsaget af lyden af en brølende totaktsmotor i baggrunden.
Totaktsmotorcyklerne blev oprindeligt udfaset i midten af 2000’erne med KX125 som den sidste model i 2006 og KX250 i 2007. Nu, i 2025, genopliver Kawasaki de legendariske maskiner og vækker minder hos mange, der har kørt dem gennem årene.
Et modigt skridt i en elektrisk tid
I en tid, hvor mange producenter fokuserer på elektriske motorcykler, tager Kawasaki et dristigt og strategisk valg ved at bringe totaktsmotorcykler tilbage. Markedet for disse motorcykler er stadig stærkt, især fordi de ofte er billigere at vedligeholde og giver en unik køreoplevelse.
Der spekuleres i, at Kawasaki vil tilpasse de nye totaktsmotorer til de moderne rammer fra deres nuværende KX250 og KX450 modeller, frem for at genoplive de ældre stålrammer. En sådan tilgang ville kombinere klassisk totaktsteknologi med nutidens avancerede design og funktioner, hvilket kunne begejstre både gamle og nye generationer af kørere.
Totakt vs. Firetakt: Hvad er forskellen?
Forskellen mellem totakts- og firetaktsmotorer ligger i, hvordan de fungerer:
- Totaktsmotorer gennemfører en forbrændingscyklus i to trin (én krumtapomdrejning), hvilket gør dem lettere, enklere og kraftfulde pr. slagvolumen. Men de er mindre brændstofeffektive og mere forurenende.
- Firetaktsmotorer har en mere kompleks cyklus med fire trin (to krumtapomdrejninger). De er tungere, men mere brændstoføkonomiske, holdbare og miljøvenlige, hvilket gør dem bedre til længerevarende brug og opfylder moderne emissionsstandarder.