Motor

Kawasaki annoncerer den længe ventede tilbagekomst af totaktsmotorcykler

Nostalgi!

Kawasaki annoncerer den længe ventede tilbagekomst af totaktsmotorcykler
Foto: Kawasaki USA
Rasmus Krarup Jensen
Af Rasmus Krarup Jensen 27. januar 2025

Motocross-verdenen blev rystet lørdag den 25. januar, da Kawasaki offentliggjorde en overraskende nyhed: Totaktsmotorcyklerne gør comeback! Den ikoniske KX-serie, som sidst blev produceret for næsten 20 år siden, vender tilbage og lover at genoplive lidenskaben hos både nostalgiske fans og nutidens motocross-entusiaster.

Læs også: De største højdepunkter fra LVMH Watch Week 2025: Elegance og innovation i verdensklasse

En efterspurgt tilbagekomst

Den spændende nyhed blev annonceret gennem en video, som Kawasaki delte kort før Anaheim 2 Supercross. Videoen viste kommentarer fra fans, der ivrigt bad om totaktsmotorcyklernes tilbagekomst, efterfulgt af Kawasakis svar: “Vi hørte dig”, ledsaget af lyden af en brølende totaktsmotor i baggrunden.

Totaktsmotorcyklerne blev oprindeligt udfaset i midten af 2000’erne med KX125 som den sidste model i 2006 og KX250 i 2007. Nu, i 2025, genopliver Kawasaki de legendariske maskiner og vækker minder hos mange, der har kørt dem gennem årene.

Et modigt skridt i en elektrisk tid

I en tid, hvor mange producenter fokuserer på elektriske motorcykler, tager Kawasaki et dristigt og strategisk valg ved at bringe totaktsmotorcykler tilbage. Markedet for disse motorcykler er stadig stærkt, især fordi de ofte er billigere at vedligeholde og giver en unik køreoplevelse.

Der spekuleres i, at Kawasaki vil tilpasse de nye totaktsmotorer til de moderne rammer fra deres nuværende KX250 og KX450 modeller, frem for at genoplive de ældre stålrammer. En sådan tilgang ville kombinere klassisk totaktsteknologi med nutidens avancerede design og funktioner, hvilket kunne begejstre både gamle og nye generationer af kørere.

Totakt vs. Firetakt: Hvad er forskellen?

Forskellen mellem totakts- og firetaktsmotorer ligger i, hvordan de fungerer:

  • Totaktsmotorer gennemfører en forbrændingscyklus i to trin (én krumtapomdrejning), hvilket gør dem lettere, enklere og kraftfulde pr. slagvolumen. Men de er mindre brændstofeffektive og mere forurenende.
  • Firetaktsmotorer har en mere kompleks cyklus med fire trin (to krumtapomdrejninger). De er tungere, men mere brændstoføkonomiske, holdbare og miljøvenlige, hvilket gør dem bedre til længerevarende brug og opfylder moderne emissionsstandarder.
Specialbygget golfvogn lader dig være Fred Flintstone for en dag

Læs også: Specialbygget golfvogn lader dig være Fred Flintstone for en dag

Nextbase Piqo: Det lille dashcam med de store sikkerhedsfeatures, du ikke kan undvære!

Læs også: Nextbase Piqo: Det lille dashcam med de store sikkerhedsfeatures, du ikke kan undvære!