Alkohol
Johnnie Walker har lanceret en limiteret umami-inspireret Blue Label
Elusive Umami åbner nye døre for whisky-kompleksiteten.
Umami kan være en svær størrelse at definere. Det er lidt en kulmination af det hele – salt, sødt, surt og bittert – men alligevel også noget helt for sig selv.
Det er lidt, når tingene går op i en højere enhed. Og den tankegang har Johnnie Walker implementeret i deres unikke nye aftapning og variant på Blue Label-fronten.
Den går under navnet Elusive Umami – en limiteret udgivelse, som er blevet kreeret af kyndige hænder i synergien mellem master blender Emma Walker hos Johnnie Walker og den japanske kok Kei Kobayashi.
Den skotske whisky stiler efter at indkapsle deres fortolkning af umami:
“Vi vidste godt, at vi tog et skridt ud i det ukendte, da vi satte os for at forsøge at fange essensen af umami. Det endte med en spændende smagsrejse, hvor drømmen hen ad vejen blev at rykke grænserne for, hvad whisky kan være og på den måde bidrage med noget nyt og innovativt til whiskyens verden,” fortæller Emma Walker.
Og det er ikke for sjovt, at de kalder den limited edition – for hver 25.000 Johnnie Walker-fade, bliver der kun produceret ét fad Elusive Umami.
"Umami besidder en mystisk kvalitet, der tænder vores sanser og giver en overdådig smag, kompleksitet og dybde – og jeg mener, at vi har fanget denne essens i Johnnie Walker Blue Label Elusive Umami. Den færdige whisky er blevet et komplekst produkt med mange facetter, som er et fint udtryk for, hvordan jeg fortolker umami," fortæller den verdensberømte kok Kei Kobayashi.
Smagsprofilen er en knivskarp blended whisky, som balancerer det søde og det salte – smagsnoterne byder blandt andet på blodappelsein, røde bær, røget kød og ikke mindst salt.
Det hele afsluttes med et finish på sødmefulde frugter.
Den limiterede flaske bliver solgt globalt fra d. 18. oktober i velassorterede forhandlere til en pris på 2999 kroner stykket.