Motor

James Bond-bil til salg: Findes kun denne i DK

James Bond-bil til salg: Findes kun denne i DK
Lotus Esprit - Foto: DBA Guide
Mikkel M. Vermeulen
Af Mikkel M. Vermeulen 9. januar 2023

Nu har du muligheden for at overhale James Bond i hans egen film-bil. En bil, der kun findes én af i Danmark. Nu er den til salg. Sælgeren sværger til Lotus’ sportsvogne i sådan en grad, at han i alt har ejet otte modeller. Den, han nu vil af med, har han ejet i 3 år længere, end han plejer at have bilerne i sin varetægt. Fordi han har været så glad for netop denne bil. Men nu skal den videre til en ny ejer.

Den kan køre under vandet. Som en ubåd – bare i bil. Sådan en bil kører James Bond, spillet af Roger Moore, rundt i i ’The Spy Who Loved Me’ fra 1977. Nu er samme bil til salg. Dog i en nyere model. En model, der både kører hurtigere end James Bonds’, og som dertil er helt unik: Der findes formentlig kun én af dem i DK. Det skriver DBA Guide.
Den 52-årige sælger fra Københavns sportsvogn af en Lotus Esprit V8 2003 er nu til salg på DBA.

Lotus Esprit - Foto: DBA Guide
Lotus Esprit – Foto: DBA Guide

Motoren er særlig

’Nobody does it better’ sang Carly Simon i 1977, da James Bond-filmen ‘The Spy Who Loved Me’ udkom I landets biografer. Men det er altså ren og skær løgn. For bilen ’does it better’. Her får du nemlig et køretøj, der er en del nyere – 19 år gammel – men vigtigst af alt har en 3,5 liters V8-motor. Det slår Roger Moores S2-models 2 liters-motor.

– Bilen er også særlig, fordi den er udstyret med en Lotus-motor. De fleste biler produceret af Lotus indeholder motorer fra andre bilfabrikanter. Men lige netop denne model fik en Lotus-motor, fortæller han til DBA Guide.

Han er også leveringsdygtig i et skøn på, hvor mange motorer der er tilbage på verdensplan:

– 2.200 biler er udstyret med en Lotus-motor, og i dag vil jeg skyde på, at halvdelen af disse er røget til USA. Mange er blevet pillet ved, hvilket gør, at de nemt kan få problemer. Man skal ikke skrue for mange ikke-originale dele på sådan en motor.

Motoren på hans bil er holdt helt originalt og fejler intet. 

Lotus Esprit - Foto: DBA Guide
Lotus Esprit – Foto: DBA Guide

Lotus, Lotus og Lotus. Sælgerens hjerte banker for det britiske sportsvognsmærke

Sælger er glad for Lotus. Faktisk otte gange så glad, som du er for din bil. Det fristes man i hvert fald til at konkludere, for han har i alt ejet hele otte Lotus-modeller. 

– Lotus er noget helt andet. Så snart jeg kører i bilen, er jeg rig på store smil, fortæller han til DBA Guide.

Han er generelt glad for biler, der oprindeligt er engelsk-ejet. Både fordi han selv har engelsk ophav, men mest af alt fordi, han synes, der er noget særligt charmerende over engelske biler.

– Mærker som Porsche er mere kendt blandt danskerne, og jeg kan egentlig godt lide at have en bil, der mest er kendt blandt kendere, fortæller sælgeren, der dog ofte får blikke, når han kører i sin bil. 

– For en del år siden havde Lamborghini-forhandleren på Rentemestervej nøjagtig den samme bil til salg som min. Endda samme farve. Jeg var nede og snakke med dem, men bilen blev solgt til Schweiz, fortæller han, om den ene ”tvilling”, som hans bil måtte have haft i Danmark.

Lotus Esprit - Foto: DBA Guide
Lotus Esprit – Foto: DBA Guide

Lotussens fortid

V8’eren er importeret fra Tyskland. Her kørte den rundt tæt på den Schweiziske grænse, og den var solgt af Bernd Feistle Sportswagen. Det er den tidligere ejer, der har sat lidt forskellige emblemer på bilen, som blandt andet tæller et emblem med bogstaverne: ’B F’. 

– Foruden at stå for Bernd Feistle, står ’B F’ også for ’Blackforest Lotus’. Bilen kommer nemlig nede fra området ’Black Forest’, fortæller han til DBA Guide.

Bilen er yderst velholdt og holdt i originale detaljer. Han har som det eneste udskiftet udstødningen/katalysator med en sportsudstødning, men den originale udstødning får man med i handlen.

– Jeg vil gerne have, at bilen står så oprindelig som muligt.

Lotus Esprit - Foto: DBA Guide
Lotus Esprit – Foto: DBA Guide

Derfor vil han af med sin bil

120 kilometer i timen. Så hurtigt må du køre på nogle motorveje, og 50 kilometer i timen inde i byen. Hans sportsvogne har mere fart over feltet, end hvad de danske fartgrænser dikterer, og derfor har han nu forelsket sig i banekørsel.

– Jeg begyndte på banekørsel sidste år. Classic Car-race i København. Hvis jeg skal have det sjovt, skal det være på en bane, hvor jeg gerne må køre hurtigt, fortæller han til DBA Guide.

Han har allerede en banebil i sin varetægt, og derfor vil han nu af med sin Lotus. Men Lotussen og sælger har også dannet par i fem år, så det er ifølge statistikken virkelig på tide at få skilt sig af med bilen:

– Jeg plejer at køre i mine biler i to til tre år, og så skal jeg videre. Den her bil er den, jeg har ejet i længst tid. Ja, det kan man godt se som et kvalitetsstempel, griner han til DBA Guide.

Alle de biler, sælger har ejet 

Det var en voksende friværdi i lejligheden, der gjorde, at han kastede sig ud i at få sig en klassisk bil. Som 30-årig købte han sig en MGC, og næste bileventyr blev dannet med hjælp fra en Triumph TR8.

– Jeg ville prøve noget nyt. Så da jeg fik muligheden for at købe en Lotus Turbo Esprit, slog jeg til. 

Lotus-bil nummer to blev en Lotus Turbo Esprit High Compression. Siden har han blandt andet ejet en Lotus Europa og en Lotus Omega. Om sidstnævnte siger han:

– Omegaen var en vanvittig bil. På engelsk siger man, at den var ’a monster of a car’. Den havde 380 heste og kunne køre 300 kilometer i timen. Det var en sedan-model, fortæller han til DBA Guide. 

Hans Lotus Europa var så lav, at man nærmest, ifølge sælger, kunne ligge ned i den. Den var udstyret med en Reanult crossflow-motor, som var blevet tunet af et svensk Racingfirma, Berg Racing. Det gjorde den ifølge sælger lynhurtig med sine 180 heste.

– Jeg elsker gamle biler. Jeg vil helst have nogle lidt ældre, fordi de bare er fedest.

Salgsartiklen på DBA
Salgsartiklen på DBA

Prisen

Sælger håber at få 800.000 kroner for sin sportsvogn. Men selvom det lyder af meget, fortæller han, at du nærmest sparer 200.000 kroner i forhold til, hvis du selv skulle købe den og importere til Danmark:

– Hvis du skal ud og betale moderne afgift på sådan en her bil, ville den ligge på 1.000.000-1.100.000 kroner, fortæller til DBA Guide.

Hvis du ikke har 800.000 kroner, kan du også nøjes med at betale mindre – så længe du dog har en MK1 Ford Escort Rs 1600, Rs 2000 eller mk2 Rs 2000 at bytte med. Den bil drømmer han nemlig om at eje som sin næste.

– Men min ultimative drømmebil er dog en Ferrari 388 GTO. Den har altid haft min interesse. Men sådan en kommer man jo ikke i nærheden af i dag. Det er umuligt. Den koster omkring 12-15 millioner kroner.

Lotus Esprit V8 – DBA

Elbilerne overhaler: Nu står de for over halvdelen af nybilsalget i Danmark!

Læs også: Elbilerne overhaler: Nu står de for over halvdelen af nybilsalget i Danmark!

Bernie Ecclestone sælger sin ekstraordinære bilkollektion til 4,6 milliarder kroner

Læs også: Bernie Ecclestone sælger sin ekstraordinære bilkollektion til 4,6 milliarder kroner