Jaguar XE har været et populært valg som firmabil herhjemme, siden den blev introduceret tilbage i 2015.
Det forstår man sådan set godt, den er et unikt alternativ til de øvrige biler i klassen, og i et felt der er domineret af Passat, A4 og Mercedes C-klasse, har Jaguar en helt anden udstråling.
Men selvom det er meget godt, er det også godt med lidt fornyelse, og derfor er Jaguar Land Rover nu klar med en faceliftet version af XE.
Den nye Jaguar henter blandt andet designinspiration til det udvendige i den sportslige F-Type og kabine-inspiration i I-Pace.
Det er blandt andet blevet til nye kofangere, fuld LED-lys foran og et sæt smalle baglygter, der får bilen til at fremstå bredere og lavere.
Indvendigt er alt det hårde plast blevet skrottet til fordel for soft touch materiler, og den gennemgående fornemmelse giver en øget fornemmelse af eksklusivitet.
Rattet er hentet ind fra I-Pace mens gearvælgeren kommer fra F-Type.
Når man har en sportslig bil som Jaguar XE, er det ikke altid udsynet ud af baggrunden er det mest fantastiske. Derfor introduceres Clear Sight bakspejlet – et spejl, der netop også er introduceret i Range Rover Velar, hvis bagrudeudsyn heller ikke har vundet priser.
Et kamera indbygget i hajfinneantennen giver krystalklart billede i bakspejlet, så bagruden kan være helt dækket, uden at det derved går ud over udsynet.
Den nye XE kommer som standard med automatgear, og kan fås som enten baghjulstræk eller med træk på alle fire. Hurtigste standard XE er dermed den 2.0 liters benzinversion med 300 hk. 100 km/t klares på 5,7 sekund.
Motorudvalget spænder over to benzinmotorer og en dieselmotor.
I benzinversionen er det nu slut med den 200 hk version. Valget står nu mellem den 250 og 300 hk. På dieselsiden er det den 180 hk version, der kan fås. En bomstærk 2.0 liters motor med et moment på hele 430 Nm og et brændstoføkonomi på over 20 km/l.
Standard på alle XE er nu automatgear, 18 tommer aluhjul, elektriske lædersæder, LED lygter for og bag, bakkamera og parkeringssensorer og lane keeping assist systemet.
Kunderne kan vælge mellem S, SE og HSE versioner, og det er desuden muligt at vælge den sportslige R-Dynamic version.
De danske priser kendes endnu ikke, men forventes afsløret efter sommerferien.