Jaguar E-Type Zero
Jaguar tilbyder el-motor ombygninger af den klassiske 1968 model.
Synes du, at alle elektriske biler ser en kende for smarte og futuristiske ud? For det er faktisk den generelle regel.
Men nu ombryder Jaguar normen, ved at genoplive en klassiker, i ny elektrisk udgave.
Sidste år præsenterede Jaguar en klassisk E-TYPE, der var blevet ombygget fra seks-cylindret forbrændingsmotor til el. Senere blev den benyttet under det engelske bryllup, og nu, ja nu bliver det altså muligt for andre, at få ombygget sådan en maskine .
Hvis man har sådan en sag stående i garagen, er det nu muligt at få den ombygget til elektrisk udgave med 220 kW motor og 40 kWh batteri.
Litium Ion batteripakken, som driver bilen, har samme dimensioner som den oprindelige seks cylindrede XK motor, og har faktisk også samme vægt. De eksperter, der har udviklet bilen, har i øvrigt sikret sig, at det hele ligger præcis, hvor den oprindelige motor lå.
Forrest ligger batteripakken på 40 kWh og lige bagved elmotoren, som ligger hvor gearkassen oprindeligt lå. En lang række af komponenterne kan i øvrigt genfindes i den helt nye Jaguar I-PACE. Ved at placere tingene samme sted sikres, at bilens oprindelige struktur inklusiv bremser og affjedring ikke er udskiftet. Bilen opfører sig altså helt som en original E- type.
Jaguar E-TYPE Roadster Zero kan takket være elmotoren, skyde en 0-100 km/t tid på under 7 sekunder. Rækkevidden på en opladning er 270 kilometer, og interiøret er for så vidt muligt holdt til det klassiske. Dog er man af hensyn til energieffektiviteten, blevet nødt til at skifte de klassiske glødepærer i forlygterne ud med LED.
Det er Jaguar Classic der forestår ombygningerne, og man kan altså enten få ombygget sin egen bil, eller købe en totalrestaureret ombygning - men hvad priserne kommer til at lyde på, vides endnu ikke.