Jagten [Anmeldelse]

Mads Mikkelsen har aldrig været bedre end i Thomas Vinterbergs mesterlige Jagten.

Nordisk Film - Jagten [Anmeldelse] Nordisk Film
Thomas Vinterbergs filmiske rejse siden sin debutfilm De største helte, og efterfølgende enorme succes med dogmefilmen Festen, har været noget af en rutsjebanetur. Ambitiøse film som It’s All About Love og Dear Wendy floppede stort, og efterlod mange med spørgsmålet om ”Vidunderberg” i virkeligheden mere var ”One hit Wonderberg”. Men I 2010 kom han stærkt igen med det knugende drama Submarino, og nu er Vinterberg altså tilbage med sin bedste film siden Festen. Den hedder Jagten, og som titlen mere eller mindre elegant fortæller, så er filmens hovedperson, Lucas (Mads Mikkelsen), en jaget mand. Lucas er I starten af 40’erne, fraskilt og arbejder som pædagogmedhjælper i en børnehave. I sin fritid går han på jagt med blandt andre barndomsvennerne Theo (Thomas Bo Larsen) og Bruun (Lars Renthe), og ellers passer han for det meste sig selv, da hans eks kone ikke vil lade han se sin søn Marcus (Lasse Fogelstrøm).
Lucas elsker sit barn og børnene elsker ham. Men en dag går det galt. Et af børnene, den yndige lille Klara, der er datter af Lucas bedste ven Theo og hans kone Agnes (Anne Louise Hassing), tager dog sin forelskelse lidt for vidt og kysser Lucas på munden. Lucas gør det rigtige og forklarer Klara, at det ikke er i orden at kysse andre på den måde, især ikke voksne.
Klara bliver såret, og i fortvivlelse opdigter hun en lille løgn historie om, at hun har set Lucas' tissemand og at den strittede lige ud i luften, som hun fortæller til børnehavens forvalter Grethe (Susse Wold). Grethe tager historien meget alvorligt, og vælger at fyrer Lucas. Samtidig indkalder hun til forældremøde og fortæller børnenes forældre, hvad der er sket. Lucas er naturligvis dybt chokeret over anklagerne, der nu har fået den lille forstadsby til at tro at han er pædofil, og spørgsmålet er, om forholdet til barndomsvennen Theo kan holde til de alvorlige anklager?
Jagten er en dybt rystende fortælling om, hvor store konsekvenser et barns lille hvide løgn kan have på et voksent menneske. Lad mig med det samme sige, at jeg ikke afslører noget ved at sige, at Lucas er ganske uskyldig. Det understreger Vinterberg ret tydeligt i sin film. Meningen er nemlig, at man netop skal fatte sympati for Lucas og dermed gennemgå rædslerne sammen med ham, uden at være i tvivl om han er skyldig eller ej.
Mads Mikkelsen har givetvis aldrig spillet bedre end han gør i rollen som den skræmte, men også stolte og stædige Lucas, der nægter at bukke under for det enorme pres. Det er virkelig de fine nuancer Mikkelsen her har taget i brug, og det er en fornøjelse at se på. Men først og fremmest er det Thomas Vinterberg og Tobias Lindholms yderst velskrevne manuskript, der er filmens helt store force. Jagten er et intenst og ubehageligt drama fuldt på højde med Festen, og dermed kan man kun sige velkommen tilbage Hr. Unterberg!
Drengerøvsfaktor: 20%

Original titel: Jagten
Danmark, 2012