Magasin

Iværksætterfokus: Rope of Dope

Casper Christensens tøjmærke startede ud som merchandise, men favner i dag et helt univers.

Iværksætterfokus: Rope of Dope
Mikkel M. Vermeulen
Af Mikkel M. Vermeulen 4. oktober 2016
Galleri billede
Galleri billede

I 2013 grundlagde Casper Christensen sin virksomhed Rope of Dope. Det hele startede med TGIM Mixtapes, hvor inviterede DJ’s hver mandag leverede Mixtapes for Rope Of Dope til en tilknyttet radiostadion og til Ropeofdope.dk, hvor de kunne streames og downloades. Siden da har det udviklet sig til et etableret brand og et univers, der bevæger sig indenfor livsstil og kærligheden til musikken.

2945076

Se mere på RopeofDope og deres Facebook-side.

2945077

Casper: Webshoppen startede med at være et DJ kollektiv, hvor inviterede DJ’s hver mandag leverede mixtapes (TGIM Mixtape) til radioen og til Ropeofdope.dk, hvor de kunne streames og downloades gratis. Som vi stadigvæk er idag!

Efterfølgende begyndte vi at sælge Rope of Dope merchandise og efter overvældende succes, tog vi interessen videre og er idag et etableret bæredygtigt brand og producerer alting fra bunden. Efterhånden som det udviklede sig, begyndte jeg at tage flere ting ind.

Jeg kontaktede Vans i forbindelse med vores første lookbook, fordi modellerne ikke skulle stå i bare tæer, og fordi det altid har været mine yndlings sko, så selvfølgelig skulle modellerne have dem på. Vans ville gerne hjælpe, og de spurgte, om jeg ikke bare skulle til at sælge dem på sitet. Så det tog jeg ind!

Til samme lookbook havde jeg set nogle skateboard stole fra Im:Board, som, jeg tænkte, kunne være rigtig fede at have med også, og der udspillede det samme scenarie sig igen. De ville gerne hjælpe og ville også gerne ind at ligge på shoppen, og pludselig var der åbnet op for det her univers, som er mere end bare endnu en tøjbutik.

 

Fordi det startede som DJ kollektiv og en platform uden regler, hvor DJ’en kunne levere det mixtape, han/hun ønsker de og jeg har hostet events i snart 10 år tog vi hurtigt #holdet med på tourné og har gæstet alt fra Butchers, Kupé, Benediktes, Donkey Club, Mama Club og Rust gentagne gange til Arch og hostet event på Islands Brygge, en baggård til Studie Stræde 5, Roskilde Festival og Distortion. Hvilket vi stadigvæk gør meget ud af idag. Jeg tror, det er vigtigt at vise, hvem vi er, og hvad vi står for. Ikke bare på shoppen, men også ved at give folk en unik oplevelse. Stemningen til vores events er altid helt speciel, og alle, der har oplevet det, bliver ved med at komme tilbage til den næste og den næste… Der er flere større events på vej også udenfor klubbernes trygge rammer, da vi er meget mangfoldige og altid kører uden dresscode, da det er den specielle sammensætning af mennesker, der skaber den gode atmosfære til vores events!

 

Jeg kommer til at holde antallet af eksterne butikker meget begrænset, da vi gerne vil have, at brandet skal forblive eksklusivt. I stedet for tager vi ud og viser hele universet frem til diverse design markeder og de forskellige events. Mærket lå blandt andet i begge Vans butikker på Roskilde Festival, hvor vi også hostede event i C, som blev udvalgt af Red Bull til at være den bedste fest på Roskilde Festival i Warm up-dagene og ligeledes nævnt i Soundvenue som en af dem, man ikke måtte gå glip af. Vi er også til stede på FindersKeepers og lignende markeder.

 

Jeg går meget op i, at produktionen af vores tøj er bæredygtigt. For nyligt læste jeg et sted, at vi allerede har brugt jordens ressourcer op for i år. Jeg ved ikke, hvordan de måler det, men det er da noget at tænke over, og hos Rope Of Dope vil vi gerne være et af de brands, der går forrest. Modebranchen er verdens næstmest forurenende. Kun olie- og gasindustrien overgår produktionen af tøj, når det handler om at forurene miljøet, og derfor undersøger vi lige nu muligheden for alternativ produktion af genbrugt bomuld, alternativ til læder lavet af toppen fra ananas og ligeledes et alternativ til polyester. Alle vores forsendelses materialer er lavet af genbrugsmaterialer, og til Finders Keepers og andre markeder benytter vi os af allerede benyttede resourcer som genbrugs træ, gamle olie-tønder og andet materiale!

 

Det sidste år har jeg arbejdet rigtig meget med brandet og med at udvikle universet. Jeg har fundet det helt rigtige sted i Portugal til at producere vores tøj og et sted i Kina til at producere vores Headwear. Vi har holdt adskillige Rope Of Dope Events udover vores ugentlige mixtape (TGIM Mixtape) på Heartbeats – Le Gammeltofts nye radio, og vi går meget op i, at der er den her helhed.

 

Meningen og passionen bag brandet og platformen er at være mere og andet end bare et nyt brand eller en ny butik. De ting, vi har til salg, passer rigtig godt sammen og vores DJ booking, Events og mandags mixtapes er med til at binde det hele sammen og skabe vores unikke univers!

 

Vi gør tingene på vores helt egen måde og tager heller ikke et hvilket som helst brand ind på shoppen, ligesom vi ikke gæster en hvilken som helst Club eller inviterer en hvilken som helst DJ.

 

Vi elsker essentials og udødelige ting som Vans Old Skool og kommer med tiden til at tage flere etablerede og i vores øjne udødelige brands og styles ind på shoppen. Vi udvikler hele tiden på vores eget brand og køber de ting ind til shoppen, som, vi synes, passer ind vores univers.

 

Modebranchen er på nogle punkter lidt gammeldags; der skal komme fire kollektioner om året, de bliver oftest handlet på modemesser, og så bliver de produceret efter det, de har solgt varerne ind.

Ligesom med alle andre ting gør vi tingene på vores egen måde og tør gå imod strømmen. Vi kører med random drops, ingen kollektioner, ingen restock eller reprint og limiterer vores styles ned til 100 stk. pr. farve. Vi tror på, det er måden at gøre det på i 2016… På den måde tvinger vi også forbrugeren til at købe, imens den er på lager

 

Hvilken retning går Rope of Dope fremover?

Der vil blive meget mere af det hele, så sørg for at følge med på alle platforme. Det hele startede med vores mandags-mixtape (T.G.I.M Mixtape), som kommer til at køre ufortrødent fremover. Vi har 108 DJ’s tilknyttet; en ny hver uge, som vi også booker ud. Vi vil have en endnu større scene til næste års Distortion og vil igen være at finde til Roskilde Festival; både med brandet i Vans butikken og igen hoste den bedste fest i Warm-up dagene. Ydermere vil vi være tilgængelige til Finders Keepers og lignende markeder, men der vil komme meget mere om det hele på Ropeofdope.dk, Facebook, Instagram, Snapchat, Etc.

 

Vi vil lave endnu flere events og forsætte med vores DJ-booking. Vores brand bliver større, og der kommer endnu flere styles. Vi kommer til at udvide webshoppen med endnu flere spændende brands. Det bliver ikke hele kollektioner, vi tager ind, men enkelte styles som er udvalgt til universet.

 

Det lyder som en del. Hvordan får du tid til det hele?
 

Det er det også, men hvis det var nemt, ville alle gøre det.

 

Det hele handler om prioriteringer, og jeg er så priviligeret at have en sød og forstående kæreste, der støtter mig i det, jeg laver. Jeg spiller selv hver weekend og sørger for de DJ’s, vi har booket ud, hvis der skulle opstå komplikationer. Jeg bruger rigtig mange timer i ugen på samarbejdspartnere, kampagner, forsendelse af ordre, events og fremtidige projekter, produktioner og på resten. Iværksætteri er ikke bare et arbejde, men en livsstil, og jeg føler, at jeg er på den rette hylde.

 

Den legendariske Hemingway-burger

Læs også: Den legendariske Hemingway-burger

Jackass-interview med Steve-O: Sex, drugs and broken bones

Læs også: Jackass-interview med Steve-O: Sex, drugs and broken bones