Connery

Interview med Ulrich Thomsen: Da jeg var ung, var tv-serierne grå og kedelige

En snak med den serie-aktuelle Ulrich Thomsen.

Ulrich Thomsen har i mange år brilleret på den danske såvel som internationale skuespilscene, hvor han måske bedst huskes for ‘Jeg skal sgu da ha’!’-Peter fra Blinkende Lygter og hans bragende gennembrudsrolle som sønnen Christian i Thomas Vinterbergs Festen.

Kort efter sit danske gennembrud pakkede han kufferten og røg til Hollywood, hvor han medvirkede i storfilm såsom Kingdom of Heaven og James Bond-filmen The World is Not Enough.

I en sideløbende indland- og udlandskarriere har han storslåede film på CV’et såsom Adams Æbler, Brødre, The Thing, Hitman og Sommeren 92.

Ulrich Thomsen er i disse dage aktuel i en ny spændende kriminalserie, som går under navnet TROM.

Her spiller han journalisten Hannis, der vender tilbage til Færøerne, hvor han bliver kontaktet af en datter, han ikke anede eksisterede. Hun frygter for sit liv, da hun begynder at opdage noget kriminelt eller korrumperet i det lokale fiskersamfund og beder Heine og hjælp.

Han vender tilbage efter nødråbet og så blusser hans betændte fortid op og øernes hemmeligheder ramler ind over hans liv atter igen.

ANNONCE
Foto: Viaplay/Finnur Justinussen - Interview med Ulrich Thomsen: Da jeg var ung, var tv-serierne grå og kedelige Foto: Viaplay/Finnur Justinussen

I naturens vold

Da han læste udkastet til serien, blev han ret hurtigt fanget af konceptet og måden, historien blev fortalt på - desuden gav det ham en mulighed for at arbejde sammen med Kasper Barfoed igen, som begge var med på filmklassikeren Sommeren 92.

“Der er ikke filmet meget på Færøerne før Trom - det er den første originale serie på Færøerne. Det har været en spændende proces.”

Personligt havde han aldrig været på Færøerne og det gjorde det interessant for ham også at opleve det barske landskab og opleve, hvordan man er underlagt vejrets lune.

“Det var en vanskelig proces at indspille serien netop på Færøerne, da vejret nærmest skiftede hvert 15. minut. En scene, der typisk tager et par timer at indspille, blev hurtigt en forlænget affære. Pludselig har vi lige fem tusinde forskellige årstider indenfor et kvarter - der skal man lige holde tungen lige i munden.”

De havde svært ved at bevare en kontinuitet i optagelserne, når man indleder scenen med høj solskin og det så begynder at hagle 10 minutter senere.

De måtte på et tidspunkt lave en scene helt anderledes, fordi det simpelthen var umuligt at få en specifik scene i hus på grund af omskifteligt vejr - det ene øjeblik var der et tykt snedække, det andet var der fuld sol og smeltende is. Så de måtte simpelthen ændre format og rykke scenen indenfor.

Men trods al blæsevejret og den barske natur, var det i sig selv en lille oase for Ulrich Thomsen og resten af crewet.

Corona var som ikke-eksisterende, da de indspillede serien.

Smitten var endnu ikke kommet til Færøerne på det tidspunkt.

“Jeg boede nærmest i en lille corona-fri oase, mens optagelserne stod på, da restauranter, barer og oplevelsessteder stod frit åbent, som om at Corona-stormen aldrig fandt sin vej til øen.”

Der var selvfølgelig regler med test, isolation og lignende, inden de kom til øen - men mens optagelserne stod på, var det som at være uden for land og rige med Corona-pandemien.

“Det var lidt vildt. Midt i Corona-krisen kunne man tage ud på bar og nyde live-musik, som om intet var hændt.”

ANNONCE
Foto: Viaplay/Finnur Justinussen - Interview med Ulrich Thomsen: Da jeg var ung, var tv-serierne grå og kedelige Foto: Viaplay/Finnur Justinussen

Fra novelle-lektier til internationalt gennembrud

Interessen for skuespil har altid været noget, han har haft på hjerte.

Han ved egentlig ikke helt hvorfor, men den begyndte tilbage i folkeskolen.

“Det er svært at forklare, hvorfor denne lyst til at underholde dukkede op. Den var der bare.”

Han havde bare en lyst til det og havde altid været med i folkeskolen, når der skulle ske noget.

Der var noget i folkeskolen, der hed aula-samlinger, hvor skolen videregav vigtig information til eleverne.

Her var der typisk lidt underholdning inkorporeret, og en ung Ulrich Thomsen stod altid forrest i køen til at levere på denne.

Han fulgte dog først skuespillet fuld ud, da han havde færdiggjort gymnasiet og så småt fik overbevist sig selv om, at det var et mål, han ville gå efter.

Han søgte ind på teaterskolen og kom i gennem efter 3 år, hvor han i opløbet havde fået privatundervisning og eksperimenteret med amatørteater.

“Jeg kom relativt sent ind i gamet. Jeg var 30 år, da jeg dimitterede fra teaterskolen, så jeg var lidt ældre end mine klassekammerater.”

Karrieren fik sin begyndelse med en rolle i Nattevagten af Ole Bornedal, men tingene begyndte allerede for alvor at stikke af, da han mødte Thomas Vinterberg.

Han fik allerede tilløb til skuespilkarrieren, da han mødte Thomas Vinterberg i studietiden. Da han gik på fjerde år, satte Danmarks Radio sig for at lave novellefilm, som blev til virkelighed i fælleskab med fjerdeårseleverne fra filmskolen og fjerdeårseleverne fra teaterskolen.

Sammen med Vinterberg lavede de novellefilmen Slaget på Tasken, som senere skulle blive udfoldet i Vinterbergs første film, De Største Helte.

Dernæst kom Festen med Vinterberg, som blev internationalt skamrost, og tingene gik slag i slag.

Da vi spurgte Thomsen, om der var en sjov historie omkring, hvordan han fik sit gennembrud i udlandet - med storfilm såsom Ridley Scotts Kingdom of Heaven og James Bond side om side med Pierce Brosnan - så grinte han lidt tørt og sagde:

“Thomas lavede en god film.”

Så enkelt kan det siges.

Festen åbnede dørene for udlandet, og derfra blev hans skuespil en vare, der var interessant på tværs af landegrænser.

“Når man kan skrive James Bond på CV’et, så er det en rigtig god kommerciel succes for sin karriere.”

ANNONCE
Foto: Viaplay - Interview med Ulrich Thomsen: Da jeg var ung, var tv-serierne grå og kedelige Foto: Viaplay

Thomsen har været i branchen siden 90’erne og har set, hvordan udviklingen i den digitale tidsalder har påvirket branchen - som skuespiller er der egentlig ikke den store forskel.

Men selve distributionen og formatet har ændret sig meget.

“TV-serierne har nærmest overtaget filmen. Da jeg var ung, var en tv-serie lidt det grå og kedelige, men nu er serierne full blown-Hollywood. Der bliver ikke sparet på noget.”

Foruden hovedrollen i den nye Viaplay-serie Trom er han lige nu i gang med sin tredje spillefilm, som han sidder og skriver på.

Han har tidligere sprunget ud som instruktør på den turbulente kærlighedshistorie In Embryo i 2016 samt dyrkelsen af amerikansk pølse-fascination i filmen Gutterbee fra 2019.

Han holder indtil videre kortene tæt omkring, hvad den tredje film bliver.

Foruden en række projekter i støbeskeen, har han også udsigten til at spille den nye Carl Mørck i Jussi Adler-Olsen-franchisen langt ud i fremtiden - der ligger indtil videre fem film i pipeline.

Og han har ikke tænkt sig at droppe skuespillet lige foreløbig.

“For så lang tid mine ben kan bære mig, vil jeg fortsætte med skuespillet. Det er klart - jo ældre du bliver, jo færre roller er der. Så jeg vil gerne have foden indenfor den kreative del bag kameraet.”

Vi glæder os til at se, hvad fremtiden byder - du kan se den nye serie Trom på Viaplay lige nu.

ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce