Blandt den unge skare af nye danske skuespillernavne, man for alvor skal holde øje med og som lokker i biografmørket alene på efternavnet, finder man den talentfulde Mikkel Boe Følsgaard – en spirende skuespiller, som med raketfart har lavet en potpourri af mange forskellige projekter på film og tv i diverse genrer.
Han er netop aktuel i den nye Netflix-serie baseret på Søren Sveistrups succesroman, Kastanjemanden, hvor han som Marc Hess sammen med Danica Curcics Naia Thulin skal opklare en mystisk mordsag, hvor gerningsmanden efterlader små kastanjemænd bag sig.
“Jeg kunne ikke lægge bogen fra mig igen. Jeg fik en lyst til at træde ind i universet som var så uhyggeligt og spændende.”
Han gik til casting på to forskellige roller på Kastanjemanden – der var en umiddelbar lyst til at være med til at lave en krimi, som han ikke har medvirket i før.
Det er altid en lidt speciel affære at overføre en fortælling fra de trykte bogsider til en visuel fortælling – og det har været en kreativ proces at fortolke bogen på seriefronten, da man foruden at være tro til kildematerialet også har et summasummarum af kreative folk, som hver byder ind med deres til universet. Instruktøren giver sit præg, manuskriptforfatterne fortolkerne ordene til noget, der fungerer bedre til det visuelle aspekt og skuespilleren byder ind med noget, der kan gøre karakteren interessant og nuanceret.
Det interessante er, at man som læser altid har en idé om, hvordan karakteren ser ud – og den karakter stemmer måske ikke altid overens med, hvordan karakteren udspiller sig og ser ud i en serie.
“Da jeg sagde til min familie, at jeg skulle spille Marc Hess, så sagde de: ej, det kan du da ikke? Du er da slet ikke ham.”
Serien får premiere på Netflix d. 29. september, hvor Nordic Noir-bølgen igen skyller ind over streaming-tjenesten.
Fordybelsens kunst
For Mikkel har skuespillet ligget lidt og ulmet under overfladen så langt tilbage, han kan huske.
For ham har der altid været et lille entertainer-gen i hans DNA, som siden barndommen kom til udtryk på den ene eller den anden måde – det med at stille sig op på en scene og kunne få folks opmærksomhed gennem en rolle.
Der har som sådan ikke været et enkelt øjeblik, hvor skuespillet slog ned som et lyn, men nærmere små øjeblikke, der langsomt byggede passionen op.
Han var med i tv-serien Bryggeren, da han var 10 år gammel. Det gjorde stort indtryk på ham.
“Det er måske mit mest skelsættende øjeblik. Jeg kunne mærke, hvor sjovt det var at bruge mig selv kreativt.”
For ham har det ikke været sort på hvidt med, at nu skulle han være skuespiller for at være skuespiller, kendt eller noget helt tredje – men skuespillet har givet ham et spillerum, hvor han kan blive fyldt op af gode øjeblikke, følelser og sanser.
Når man spørger en skuespiller, hvorfor vedkommende har valgt at gå skuespiller-vejen – så skal man regne med at sætte en ekstra kande kaffe over.
Det er ikke en snak, man kan nå på den tid, vi journalister er så heldige at få med de danske stjerner.
Sådan er det også for Følsgaard – i bund og grund ved han måske inderst inde heller ikke selv, hvorfor han er skuespiller.
“Det er for mig, som det er med mange andre skuespillere, at vi tit er lidt introverte og generte – og egentlig ikke har behov for personlig opmærksomhed.”
Men når man står foran et kamera, sker der noget:
“Når jeg fordyber mig i en rolle og spiller en karakter, så sker der noget nyt i mig og jeg forsvinder væk i universet – hvilket er enormt stimulerende og gør, at jeg ser verden på en anderledes måde.”
Det er en oplevelse, han i bund og grund mener, at alle burde opleve – at se en verden, uanset om den er fiktiv eller ej, gennem en andens øjne.
Ikke nødvendigvis en person, man er enig med, men at se verden igennem denne persons øjne?
Så sker der ting og sager.
Han har altid været fascineret af konceptet med at spille en rolle og elsker at prøve kræfter med forskellige genrer og dykke ned i nye universer på tværs af spektret.
“Som skuespiller er man så privilegeret, at man kan udforske alle disse forskellige universer i underholdning. Det ville være en skam, hvis man kun specialiserede sig i enkelte genrer.”
For ham handler det om at udforske mulighederne og få nye udfordringer ved at træde ind i en karakter eller univers, der måske er fjern for ham – og se, hvad der sker.
Nordic Noir har tordnet igennem de seneste år med brillante film- og serieoplevelser i Skandinavien – med alt fra Forbrydelsen til Mænd Der Hader Kvinder – og danskerne er især dygtige til at drage fordel af mødet mellem vores hyggelige leverpostej-virkelighed og det grænseoverskridende modbydelige.
“Man ser Skandinavien som noget hyggeligt og noget trygt med velfærdsstaten og det hele – og når man så pludselig ser noget så bestialsk, klamt og uhyggeligt inden for disse rammer, sker der noget interessant.”
Mens CV’et indtil videre har budt på sprudlende og underholdende roller i det danske film- og serieunivers, så er der også en lille drøm om at prøve kræfter med udenlandske produktioner.
Men det er ikke Hollywood-drømmen, som driver ham.
Han har ikke et decideret mål om, at han skal sidde i Hollywood og gnubbe albuer med de store stjerner eller bare have en Hollywood-film på sin bucket list.
For ham handler det igen om, at det skal være givende, udfordrende og interessant – det skal være en rolle, som har noget kød på.
Så kan det være nok så stor en Hollywood-film, men hvis rollen er intetsigende for ham – så er det no-go.
“Hvis det er det endelige mål at komme til Hollywood, så tror jeg, man kommer til at blive skuffet over, hvad man må være tvunget til at sige ja til undervejs.”
Han understreger, at han har været heldig og privilegeret at få en masse spændende roller herhjemme i Norden, og hvis der byder sig lignende interessante roller op i udlandet, så er det bestemt også en interesse i fremtiden.
For tiden er han i gang med den nye sæson af Borgen og så glæder vi os til at se, hvad fremtiden ellers bringer, nu hvor verden efterhånden er begyndt at åbne lidt op igen efter Corona-nedlukningen.
Vi takker for din tid!
Se eller gense traileren til Netflix' Kastanjemanden herunder, som har premiere d. 29. september: