Interview med Guy Ritchie: Riddere, ufrivillig humor og eventyr på gadeniveau
Et par hurtige spørgsmål til instruktøren af King Arthur: Legend of the Sword.
Guy Ritchie hører til den slags instruktører, der har dere helt eget unikke særpræg, der skinner i gennem samtlige filmproduktioner på deres CV. Ritchies varemærke er ofte en testosteron-pumpende klipning i action-sekvenser og underspillet humor i absurde situationer. Med genialiteter på sit CV såsom Snatch., Lock, Stock & Two Smoking Barrels har Ritchies ikoniske tempoprægede fortællestil fået en særdeles stor fanskare.
Efter et par Sherlock Holmes-film og en remake af en gammel 60’er-serie The Man From U.N.C.L.E. har Ritchie kastet sig over en britisk legende – den britiske leder King Arthur og hans sagnomspundne og mytologiske status i historien.
Jeg fangede Ritchie i London for måneder tilbage til et par korte ord om projektet. Se hele interviewet herunder:
Hvordan appellerede historien om King Arthur til dig og din tilgang til film?
Jeg tror King Arthur-legenden er noget, der appellerer ubevidst til de fleste engelske mænd. Den første gang jeg så John Boormans film, Excalibur, fra 1981, blev jeg fortryllet af den.
Det er en svær genre at arbejde med - specielt i forsøget på at gøre det moderne og passende med tiden. Jeg ser det som en fantastisk udfordring - Hvordan laver jeg min udgave af det? Det er en idé, jeg har forsøgt at få stablet på benene i et årti godt og vel, og jeg har altid gerne ville gerne genbesøge mytens små finurligheder.
Du er ikke bange for at gå til kødet på klassiske, nærmest mytologiske figurer?
Jeg ser det som en udfordring, og jeg synes, det var interessant at inddrage nogle flere aspekter af det fantasifulde i historien - derfor har vi også brugt meget CGI og andre effekter for at vikle ridderhistorien ind i mystik og det eventyrlige element. Jeg mener, at det fantastiske i serien spiller en vigtig rolle i fortællingen. Hvordan tager man kong Arthur, og gør ham interessant? Det er nærmest umuligt at gøre good guys interessante og det er selve udfordringen for mig og det gør projektet interessant og spændende at arbejde med. Måden jeg griber det an på, er lidt svært at beskrive - Jeg er lidt i tvivl om, hvordan jeg griber det an. Jeg går sådan set bare efter det, jeg har lyst til selv at se og det jeg finder underholdende.
Hvordan formåede du at hive myten ned på gadeniveau?
Det var en vigtig ting for mig. Det vigtigste fokus var, at han skulle i gennem en form for rejse eller dannelsesrejse. Jo lavere i hierarkiet helten befinder sig i starten, jo større er opstigningen. Jeg vidste fra første øjeblik af, at han skulle have sin oprindelse på gadeniveau og i et skummelt kvarter. Filmen handler i bund og grund om at udvikle sig gennem de hårde tider i sit liv.
En af journalisterne til eventet fik åbnet op for den humoristiske del af filmen, og påpegede, hvor fedt det var at se, at man ikke tog King Arthur alt for seriøst. Guy er tavs et øjeblik, kigger lidt rundt og siger: ”Det var altså ikke meningen, at den skulle være en komedie.”
Journalisten forsøger febrilsk at sige, at man med måden filmen er bygget op på og karakterernes indbyrdes relationer naturligt resulterer i humor, mens Guy modvilligt må erkende, at filmen ikke helt lever op til de forventninger, han selv havde af den. ”Vi tager faktisk os selv seriøst, men ja, den er nok sjov på sin måde”.
Ahem, moving on!
Vi har hørt rygter om, at King Arthur måske starter en hel franchise?
Det kommer selvfølgelig an på, hvordan filmen klarer sig. Jeg ville være rigtig glad for at vende tilbage til universet – Konceptet er sjovt at lave og meget udfordrende. Det tog 3 år at lave denne film, men det er en fantastisk rejse. Der er så mange aspekter og karakterer, som man stadig kan udnytte i historien – tidligere film har måske forsøgt at få for meget mytologi og historie ind i én film, og derfor kunne det være interessant med andre muligheder i fremtiden.
Er det bevidst, at I har fokuseret primært på Arthurs oprindelse og ikke så meget på eksempelvis Merlin eller Gweneviere?
Vi har forsøgt at holde det simpelt og undgå netop at snuble over alt for mange plotelementer på én gang. Vi har rent faktisk en udgave af filmen, som er 3 timer og 30 minutter lang, så vi har faktisk også måttet klippe en del af i final cut!
Får vi extended cut at se?
Det vil tiden vise. Flere vil nok mene, at det vil være en kur mod søvnproblemer, haha. Jeg vil mene, at den endelige produktion, som rammer biografen d. 11., er den mest interessante.
Sherlock Holmes 3 – hvor står vi her?
Det må du snakke med Robert Downey Jr. om. Han er meget fokuseret på at være med til at konstruere manuskriptet fra starten af, og han har travlt med Avengers!
King Arthur: Legend of the Sword får dansk biografpremiere d. 11. maj.