Blandt de danske skuespillere, som pryder forsiderne og streaming-kanalerne i disse dage (trods en sløj biografsæson på Corona-fronten..), finder man uden tvivl Danica Curcic på et utal af de nye udgivelser.
Hun er en spirende skuespiller, som på få år har cementeret sit navn i diverse genrer og blevet en del af den danske skuespillerskare, som man vælger at se film alene ud fra rollelisten.
Hun er højaktuel i den nye Netflix-serie Kastanjemanden, som er en filmatisering af Søren Sveistrups roman af samme navn, hvor hun spiller den ambitiøse, unge detektiv Naia Thulin, som skal løse et mordmysterie, hvor morderen har efterladt en kastanjemand som visitkort.
Selve projektet tiltrak hende på grund af det kreative hold bag serien, som tidligere har medvirket til at skabe en af Nordic Noirs helt tunge perler, Forbrydelsen.
Og i øvrigt sin barndomsven Mikkel Boe Følsgaard, som medvirker i serien som hendes noir-makker Marc Hess.
Og hvad der måske burde virke som en styrke i samme ombæring, som når man sættes sammen med sine bedste venner til gruppearbejde i skolen?
Så fik Mikkel og Danica flere gange at vide, at de skulle hæmme sig selv lidt og ikke bare gå all-in på buddycop-kemien fra starten af.
“Vi fik at vide, at vi kendte hinanden for godt – så vi måtte hæmme os selv, så vi ikke ligner nogen, der har kendt hinanden altid, når det reelt skulle ligne et begyndende partnerskab.”
Danica går til rollen meget analytisk i første omgang og kigger på, hvad der sker omkring personen, hvordan personen er og hvad der skal ske – herefter finder hun ud af, hvordan hun kan ‘forsvare’ karakteren og finde de sider frem i sig selv, der bedst muligt kan portrættere figuren.
Lige netop på Kastanjemanden var hun i tvivl om, hvorvidt hun skulle læse kildematerialet eller ej – hun ville ikke være for farvet til rollen og måske puste nyt liv i seriens udgave af Thulin.
Men hun kunne alligevel ikke dy sig for at fordybe sig i boguniverset og skabe en dynamik mellem sine egne indspark og den originale Naia Thulin.
Hvis du er spændt på at se, hvordan Sveistrups roman udspiller sig i serieformat, så løber den over stablen på Netflix d. 29. september.
DiCaprio-plakater og entertainerdrømme
For Danica har skuespillet egentlig ikke altid ligget i kortene.
Skuespillet og det at underholde har dog altid været en passion for Danica, som også som ung var dybt fascineret af de store Hollywood-skuespillere – især Jim Carrey og Leonardo DiCaprio.
Hun faldt nærmest i søvn til Ace Ventura hver eneste nat, og DiCaprio prydede væggen på hendes teenageværelse og blevet løbende tungekysset med, så plakaten blev helt afbleget ved munden.
Også The Bodyguard med Whitney Houston var en kæmpe øjenåbner for hende – og soundtracket til filmen var det første kassettebånd, hun nogensinde har ejet.
Til de søde toner af ‘I Will Always Love You’ og Jim Carreys ansigtskomik blev små frø sået til en fremtidig passion for underholdning og skuespil.
Men at entertaine og fortælle har været et behov, som hun gerne ville udtrykke fra en tidlig alder.
Kreativiteten har altid været noget, som hun har dyrket, siden hun var helt lille.
Et ønske om at nå ud til folk.
Interessen faldt tidligt på musikken og det at stå bag kameraet og skabe noget gennem linsen.
Passionen startede med en drøm om at være dokumentarinstruktør.
Det var det helt store for hende, da hun gik ud af gymnasiet. Hun prøvede kræfter med Film og Medievidenskab, men kort inde i uddannelsen måtte hun erkende, at der alligevel var noget, der manglede i helhedsbilledet.
“Jeg blev hurtigt klar over, at jeg skulle have alle sanserne og hele kroppen med i det her projekt. Så jeg tog i stedet til en teaterskole og fandt ret hurtigt ud af, at skuespillet var vejen frem.”
Skuespillet ledte hende hurtigt ind i rampelyset i alt fra komediefilmen All Inclusive til thriller-genren med film og serier såsom Fasandræberne og Equinox.
Og som ung skuespiller i en tid, hvor streaming dominerer markedet mere og mere, er dørene åbnet mere på klem.
Ikke på den måde, at der nu er en genvej til stjernestatus – men der er langt mere arbejde i takt med, at flere og flere platformen laver originale film og serier.
“Der er mange flere muligheder og jeg ser efterhånden bedre og bedre kvinderoller.”
Man er gået væk fra de ‘gamle’ dage, hvor man bare havde 1-2 store produktioner i Danmark om året, hvor alle danskerne tunede ind foran skærmen og slugte serier sammen med lørdagsslikket til Forbrydelsen eller Ørnen – nu er er der flere platforme som løbende byder ind med nye, innovative serier.
Foruden de danske film og serier er døren til udlandet også begyndt at åbne sig.
Hun har allerede haft lidt erfaring med internationalt arbejde, da hun har lavet produktioner i både Kroatien, Serbien og USA.
“Det er fantastisk at prøve kræfter med sit skuespil på et helt nyt sprog. Det åbner helt nye sider op af ens skuespil.”
Foruden Kastanjemanden er hun i gang med at indspille en film om Sprogøe og kvindehjemmet i 30’erne og en lang række andre produktioner, som hun desværre ikke kan afsløre på nuværende tidspunkt.
Vi siger tak for din tid og glæder os til at se Kastanjemanden blive bragt til live!
Se eller gense trailer til Kastanjemanden herunder, som får premiere på Netflix d. 29. september: