Interview: Lars Mikkelsen er den nye troldmand i Netflix' The Witcher
En snak om den nye storserie baseret på The Witcher.
The Witcher-serien har netop fået premiere på Netflix, hvor vi følger monsterjægeren Geralt (Henry Cavill) manøvrere gennem en fantasy-verden, hvor det gode og det onde balancerer på et knivsæg.
Den har længe været spået til at være den nye 'arvtager' til Game of Thrones - og så har vi danske Lars Mikkelsen med i den!
Vi har taget en snak med den danske stjerne for at høre, hvordan det har været at medvirke i Netflix' storsatsning.
En større maskine
Lars Mikkelsen har i mange år været blandt en udvalgt skare af velkendte ansigter på den danske filmbranche, som har præget den nordiske bevægelse.
I få år var han kendt som ‘storebroderen til Mads Mikkelsen’, men har på ingen tid gjort sig selv bemærket på den danske scene såvel som hos det internationale publikum.
Han var en del af truppen på Forbrydelsen i 2007, som for alvor vendte den international lup på lille Danmark.
Han har fået foden indenfor hos Netflix, hvor han blandt andet har spillet den notoriske, russiske præsident Petrov i House of Cards, og nu er det politiske drama blevet overtaget af filmatiseringen af Andrzej Sapkowskis romaner, The Witcher.
I al sin enkelthed handler serien om Geralt, en “Witcher”, som er en monsterjæger, der udvikler overnaturlige evner i en ung alder for at kunne jage bæster og monstre.
Det er svært at komme udenom det faktum, at man ikke kan sige meget om den nye Witcher-serie uden at afsløre for meget.
Lars forsøger at danse så meget om den varme grød som muligt, uden at komme til at afsløre vigtige detaljer om serien.
Det er tydeligt, at han har investeret en stor mængde dedikation og interesse i konceptet, da spoiler-værnet for alvor er skruet op på maks.
“Det er forfærdeligt, jeg kan næsten ikke fortælle dig noget! Det er nødvendigt, at selve serien skal leve på, at historierne overrasker dig.”
Serien skulle lægge sig op ad tankegangen, som man forbinder med Ringenes Herre, dog med fokus på andre tematikker og et større greb ind i monsteruniverset.
Den når bredt ud i monstergenren, hvor andre franchises måske er mere bundet til nogle eksklusiviteter.
Før sin rolle kendte Lars kun til universet gennem sine børn, som spillede computerudgaven af universet - selv har han researchet på rollen ved at læse bøgerne og dykke ned i universet på egen hånd.
Men hvor meget frirum har en ‘lille’ dansker til at improvisere på sine roller?
“Freestyle er mest noget, vi gør i Danmark. Udenlandske produktioner er ofte en meget, meget stor maskine. Manuskriptet er i den færdige stadie, når vi får dem - hvor man i Danmark får større mulighed for at gøre det færdigt sammen.”
Lars har tidligere eksperimenteret med fantasygenren tilbage i 2007 med De Fortabte Sjæles Ø, men den nye serie har givet ham større mulighed for at lave en karakter, der kan pakke de menneskelige følelser ind i en fantasy-allegori, som man kan relatere til.
Hans medvirken i serien består af figuren Stregobor, som er en troldmand og illusionist, der søger tilflugt hos hovedpersonen.
Han er en storslået manipulator, og ved spørgsmålet om, hvorvidt Stregobor er god eller ond i serien sammenhæng, svarer Lars følgende:
“Hvis jeg nu siger, at man er afgjort ud fra sine handlinger?”
Og det er netop det, som serien går på klingen med - en dualitet i universet, hvor linjerne mellem de gode og de onde tværes ud og danner en gråzone.
Gøgleri og skuespil
Skuespillet har ikke altid været førsteprioriteten for Lars Mikkelsen.
Faktisk var han først 27 år, da han startede på skuespillerskolen, men gøglergenet havde allerede da løbet i hans årer i lang tid.
Han var 22 år gammel, da han begyndte at eksperimentere med gøglerbranchen, hvor han var dedikeret streetperformer på gaden.
“Jeg jonglerede, klovnede rundt og lavede shows - jeg havde en lille trup, som rejste rundt i det meste af Europa over en periode på 5 år.”
For Lars har det altid handlet om at lave det, som gav mening for ham.
Han var ikke typen i sin barndom, som glanede på Hollywood-plakater og planlagde sin fremtid på det store lærred.
Skuespillet kom bare til ham som en naturlig forlængelse af gøgleriet.
Lige for tiden har han optrådt på Det Kongelige Teater efter at have været væk fra teaterscenen i 5 år. Han skifter mellem teater, tv, film, dokumentarer og andre kreative processer så længe det er noget, han finder væsentligt.
“Jeg vil ikke vælge en favorit mellem teater eller film/tv - jeg er glad for at få lov til at lave det hele. Alle de oplevelser med tv-serier udenlands giver meget til det at stå på en teaterscene og vice versa.”
Lars forudser en renæssance for teatret inden længe.
I mange år har teaterscenen haft svært ved at konkurrere med den umiddelbare underholdning ved et tryk med knap, da teater er underholdning man selv skal flytte sig hen til for at se.
“Jeg fornemmer en tilbagevenden til teateret og det at samles et sted for underholdningen. Folk har brug for det igen.”
Usleben diamant og en god portion held
“Vi har været heldige at leve i den tid, vi gjorde - jeg var en del af en generation af spirende danske performere, som fik muligheden for at prøve kræfter med forskellige ting.”
Teateret var stedet, hvor skuespillet startede sit momentum for Lars.
“Jeg var ikke god til at lave film i starten. Det lærer man med tiden.”
Lars’ helt store åbning kom i tv-serien Edderkoppen i 2000, hvor han for alvor blev cementeret som en af de skuespillere, vi skulle holde øje med i fremtiden.
Flere år senere kom Forbrydelsen, som dansede ud i den store vide verden på en måde, som ingen i Danmark havde kunnet forestille sig.
Hvis du spørger Lars, så har det været utroligt lidt tilsigtet fra hans side i forhold til, hvor han er i sin karriere lige nu.
“Jeg har været møgheldig. Jeg siger ikke, at jeg ikke er god. Men jeg har haft heldet med mig.”
Når man tænker på, at Danmark er et meget lille land i forhold til det store billede, så kan man godt fristes til at tænke, at man bare tager, hvad man kan få, når man endelig får foden indenfor hos Hollywood eller i udenlandske produktioner - men sådan har Lars det ikke.
“Væsentligheden er altafgørende. Men jeg synes, det er spændende, sjovt og eksotisk at komme ud i den store vide verden, hvor folk ser på én med lidt andre briller, end man er vant til i Danmark.”
Den nordiske bølge med appeal til udlandet har ifølge Lars grobund i vores arbejdsmetoder, vores disciplin og det faktum, at vi er gode til sprog i Norden.
Og selvfølgelig den famøse accent.
“Den danske accent kan noget. Den kan være en begrænsning eller en tiltrækning til det ‘eksotiske’ - man kan skille sig af med den eller dyrke den. Det kommer an på, hvor meget man vil skille sig ud.”
Fritiden er sparsom for tiden, men når kalenderen giver mere frirum eller otiummet bliver en aktualitet i fremtiden, skal tiden bruges på at lære at spille på saxofon og lære nye sprog.
Eller fiskeri sammen med sin gamle ven, der begge ejer en båd sammen.
Selv har han ikke meget tid til at se film og serier, men hans seneste projekt var den nye sæson af Stranger Things.
Hvis Lars ikke havde fulgt skuespillet, ville hverdagen have set noget anderledes ud.
“Hvis jeg ikke havde været en skuespiller, så ville jeg være snedker. Der er noget fantastisk over at kunne skabe et møbel fra bunden af.”
Lars har skemaet fyldt ud det næste stykke til med teater, en ny brødrene Avaz-film, audiowalks og flere afsnit af Historien om Danmark.
Og inden længe kan man lytte til hans stemme i en række naturprogrammer og den danske natur, der stiler efter samme facon som de populære BBC-serier.
Selv ønsker han at fortsætte i branchen, indtil han ikke kan mere.
“På et tidspunkt svigter hukommelsen nok, og så bliver det svært! Men jeg har mulighed for hele tiden at bygge videre på min karriere og udvikle nye ting - hvad mere kan man forlange af et livsprojekt?”
The Witcher har netop fået premiere i dag på Netflix. Tjek sæson 1 ud lige her.
The Witcher: Sæson 1
Premiere: 20. december 2019
Antal afsnit: 8