Gear

Hvorfor har KIA kastet sig ud i en fuldblods-GT?

Afsløringen af KIA Stinger er full circle på en vision der startede i 2010

Hvorfor har KIA kastet sig ud i en fuldblods-GT?
Mikkel M. Vermeulen
Af Mikkel M. Vermeulen 20. januar 2017
Galleri billede
Galleri billede
Galleri billede
Galleri billede
Galleri billede
Galleri billede
Galleri billede
Galleri billede Galleri billede Galleri billede Galleri billede Galleri billede Galleri billede Galleri billede

I midten af 90'erne begyndte KIA for alvor at importere biler til det europæiske marked. I de første mange år var mærket synonym med et prisbilligt køretøj. Et valg for ganske prisbevidste folk, der bare skulle bruge et køretøj fra A til B. Sådan lidt groft sagt, ramte det meget i blød hat segmentet, med trafiktavle-puder i hattehylden, ikke lige nogen der søgte køreoplevelsen som sådan. 

Det fortsatte et godt stykke op igennem 00'erne, hvor bilerne løbende blev bedre og bedre, men designet, i hvert fald med mine briller på, var stadig so-so. 

Men i 2006 lød startskudden til en kursændring. KIA definerede deres nye vision, og udpegede designet til at være den grundlæggende faktor for mærkets fremtidige vækst. Hos KIA tales der en del om den koreanske mentalitet til at ville lykkedes. Når man har sat sig noget for, kæmper man målrettet for at nå det – og har man ikke selv kompetencerne til at nå målet, må man ud og købe ind i det. 

2998508

Derfor hentede designeren Peter Schreyer. Schreyer har en stor fortid hos Audi, hvor han i slutningen af halvfemserne var med til at definere Audis fremtidige streger i form af den prisvindende Audi TT, og de første iterationer af A3, A4 og A6. 

Schreyer kom til bordet og begyndte at arbejde med formgivningen af KIA. Det første skud, som var det første i en hel ny designidentitet for mærket, viste sig i 2012 versionen af KIA Ceed, der introducerede det nye varemærke i designet, "Tiger Nose" frontgrillen. 

Men allerede inden da, havde Schreyer præsenteret sin KIA GT Concept, der fastlagde visionen for en "drømme-KIA". 

2011 KIA GT Concept
2011 KIA GT Concept

Designet propellerer mærket ud til et nyt segment, det frækkere og skarpere design taler pludselig til en yngre målgruppe, og vi begynder at se en del af de nye designs på vejene. Ceed, Optima, Sportage.

Samtidig arbejdes der på at gøre europæerne mere trygge ved at købe koreansk. Med en fabriksgaranti på 7 år, kan man jo ikke bygge biler der bare falder fra hinanden for et godt ord, vel?

 

Fast forward til 2014. Mærket har godt gang i udrulningen af den nye designlinje, og man ønsker også at begynde at skubbe ved motor og performance. Albert Biermann den tyske chefingeniør, der stod bag BMW's M-serie hentes ind, og det er på tide at gøre alvor ud af GT konceptet. Der anlægges et performance-udviklingscenter ved Nürburgring, og arbejdet tager form. 

Det bringer mig til den europæiske afsløring af KIA Stinger i onsdags. Afsløringen finder sted i Milano, og det er første gang hoveddelen af den europæiske organisation, og pressen, får lov til at komme helt tæt på den nye GT-vogn, der startede med Schreyers GT Concept i 2011. 

Målet har været at skabe en bil, der kan løfte mærket ind i næste stadie. KIA-loyalisterne skal have en opnåelig drømmebil at se frem til. Man har villet skabe en bil der viser de bedste sider af KIA. Stinger kombinerer design og performance. En Gran Turismo-bil der både er sjov og praktisk. Den har plads til fem personer, interiøret matcher op med de europæiske forvnetninger til en kvalitetsbil. Læderintræk, fasttømrede detaljer og gennemtænkt design. 

"Det er ikke blot et prestigeprojekt. Vi har ikke gået efter at lave den hurtigste bil. Det skal ikke bare være et gimmick der teoretiserer hvad KIA kan, den skal være en opnåelig model i vores program." Sådan omtrent lyder det fra Mogens Lyngsø, der er direktør for Kia Danmark. 

Stinger kommer i et par forskellige varianter, men flagskibet er den store model med 3.3 liters V6 motor, twin-turbo, 8-trins automatgearkasse og firehjulstræk. Det giver bilen 365 hestekræfter og en acceleration fra 0-100 km/t på 5.1 sekunder. Prisen er endnu ikke offentliggjort, men med KIAs vision om at gøre den opnåelig, håber vi selvfølgelig at prisen holder sig et godt stykke under million-kroner-mærket. 

Bilen forventes at lande på det danske marked i efteråret 2017, og vi følge skarpt op med opdateringer, når den tid kommer. 

Velkommen til overhalingsbanen. 

2998510

Porsche Design lancerer eksklusiv espressomaskine: 911 enheder i samarbejde med La Marzocco

Læs også: Porsche Design lancerer eksklusiv espressomaskine: 911 enheder i samarbejde med La Marzocco

Intel Arc Battlemage-serien: Et budgetvenligt grafikkort-valg for gamere?

Læs også: Intel Arc Battlemage-serien: Et budgetvenligt grafikkort-valg for gamere?