Connery

Hvad kan egentlig få folk til at overveje et nyt tv i 2021? - 'Godt spørgsmål' lyder det fra Samsung-chef

Hvad kan man forvente af et TV i 2021?

TV-forbruget er, ikke underligt, steget markant over det seneste år. Coronapandemien gjorde i løbet af 2020 totalt op med, ja praktisk talt hele vestens medieforbrug - og det gælder også i Danmark. Indledningsvist steg forbruget af nyheder på flow-tv, men da folk i løbet af foråret og igen efteråret 2020 begyndte at finde sig til rette i deres hjem, er forbruget af især streaming steget markant. Det understøttes af blandt andet DR Medieforskning, der så tæt på en fordobling af forbruget på deres egen streamingplatform i andet kvartal 2020. https://www.dr.dk/nyheder/kultur/sidder-du-ogsaa-mere-foran-skaermen-streaming-forbrug-steg-markant-under-corona
 
Det er slet ikke så underligt, at tiden foran skærmen er blevet forøget. Danskere i læssevis har skulle redefinere hjemmet - fra der hvor de befandt sig, når de ikke var på job - til pludselig at skulle både arbejde, undervise, lære og bo der. Med lidt forbehold, kan man nok godt kalde os for en Netflix-nation. 
 
Derfor er det også særligt spændende, at se hvad der sker med den nyeste teknologi omkring hjemmeunderholdningen - og teknologiproducenter står lige nu og tripper, for at præsentere deres seneste innovationer og produkter, på "verdens største elektronikmesse", CES, der i år foregår online - og ganske globalt. 

ANNONCE
Nathan Sheffield, Head of Visual Display Samsung Europe - Foto: Stuart Bailey - Hvad kan egentlig få folk til at overveje et nyt tv i 2021? - 'Godt spørgsmål' lyder det fra Samsung-chef Nathan Sheffield, Head of Visual Display Samsung Europe - Foto: Stuart Bailey

Vi har taget en snak med Nathan Sheffield fra Samsung. Som Head of Visual Display hos Samsung Europa, står han i spidsen for en stor del af de valg der træffes - ikke blot i hvordan nye TV skal markedsføres - men også hvordan produktet i sidste ende tager sig ud - hvilke features og funktioner der definerer et TV, som du kan finde på hylderne - lige pt. mest de online af slagsen. 
 
Sheffield er ikke i tvivl om, at pandemien har ændret på europæernes forhold til deres fjernsynsapparater. Da folk endelig havde omstillet, sig i nogenlunde grad, til lockdowns og mere tid i hjemmet, så man også en ændring i deres behov og forbrugsmønstre. Helt konkret viser undersøgelser fra elektronikgiganten, at den gennemsnitlige europæer på nuværende tidspunkt er 10 gange mere tilbøjelig, til at spendere sparekronerne på hjemmelektronik og smart devices, end luksus som ... nyt tøj.

De undersøgelser viser også, at folk i højere grad end nogensinde, går op i æstetikken på deres gadgets - designet på tv'et er en meget reel faktor. 
 
Forud for Samsungs præsentation af nye produkter, er det nærliggende at stille dem spørgsmålet:

Hvad kan egentlig få folk til at overveje et nyt tv i 2021? Langt de fleste tilgængelige produkter på markedet er allerede smarte, har høj opløsning og en forholdsvis flot billedkvalitet? 

ANNONCE

"Godt spørgsmål", lyder det fra Nathan Sheffield. 

Smart-tv'et brød for alvor frem for godt 10 år siden. Dengang var skærmen ikke smart-smart, men mere blot udstyret med app-tilgang og wi-fi, og standard-opløsningen hed Full-HD (1080p). Samsung proklamerer, at det gennemsnitlige tv har en levetid på omkring 7 år - og som sådan vil der være rigtig meget at hente - ikke blot i årets nyskabelser, men også i de seneste år, hvor vi har bevæget os over i, at et TV som de-facto har 4K opløsning, kunstig intelligens og en væsentlig bedre billedkvalitet, end i 2010. 
 
"Billedkvaliteten er stadig en nøglefaktor, men..." starter Sheffield ud. "En mere sømløs integration i hjemmet - i form af et unikt design, er også gået hen og blevet en nøglefaktor." På det punkt mener Samsung at have den bredeste portefølje af skærme - en skærm til hvert formål - og måske, enhver personlig stil. 
 
Med eksisterende livsstilsprodukter som megahittet The Sero og The Frame; der omfavner design i en helt anden grad i tidligere, udendørs TV'et The Stadium og den spændende The Premiere projektor, er der da også allerede ret meget forskelligt at kigge på. 
 

ANNONCE
The Frame er et anderledes tv, der både har billedkvalitet - og et meget unikt design med sig. - Hvad kan egentlig få folk til at overveje et nyt tv i 2021? - 'Godt spørgsmål' lyder det fra Samsung-chef The Frame er et anderledes tv, der både har billedkvalitet - og et meget unikt design med sig.

De nye produkter kommer uden tvivl til at have et designfokus - men billedkvaliteten er også noget der får et skub i år: "Vi bevæger os over til Neo QLED som standard. MicroLED bliver vores nye flagskibs-format og skærmene bliver større." 
 
"TV i størrelsen 75" og over er vokset med 70% over det seneste år. Hos Samsung står bag seks ud af ti solgte skærme på markedet, i de størrelsesformater."

ANNONCE

Foruden et fokus på design og billedkvalitet - er den største forbedring i år at finde i TV'ets kerne. Kunstig intelligens, AI, smartness... TV'et i 2021 bliver simpelthen bedre til at tilpasse sig dig, uden at du selv skal nørkle med avancerede opsætninger. I hvert fald hvis det står til Samsung. 
 
Sidste år introducerede man 'Neural Network', et AI-system der hele tiden arbejder i baggrunden, med at genkende og identificere indholdet på skærmen - og optimere det endelige billede: Sport bliver mere levende, film får et skub mod mere steminng - gaming står knivskarpt. 
 
I 2021 skrues der op for computerkraften i det neurale - hvor man før benyttede ét netværk i et tv, kommer der nu op mod 16 gange den kraft - som altså beefer tv'ets intelligens endnu højere op. 
 
Det at kunne lave et tv, der i høj grad leverer en personlig betjening, er måske den vigtigste faktor - som ikke lige er at se med det blotte øje. Funktioner som automatisk tænd/sluk ved aktiviteter i et givent rum, og tilpasning af billedet ikke bare til indholdet på skærmen - men også lys og bevægelse omkring det, kommer til at arbejde i et endnu højere gear på dit 2021 TV.

ANNONCE
Del

Seneste nyt