Motor

Honda sidder på 40 procent af verdens motorcykelmarked – og de vil have mere

Ambitionerne er høje.

Honda sidder på 40 procent af verdens motorcykelmarked – og de vil have mere
Foto: Honda
Rasmus Krarup Jensen
Af Rasmus Krarup Jensen 11. februar 2025

Når man tænker på de største navne i motorcykelverdenen, dukker mærker som Yamaha, Ducati og BMW hurtigt op. Men uanset hvor ikoniske de er, er der ét mærke, der fuldstændig dominerer: Honda. Og det har de gjort i årtier.

Læs også: De skjulte udfordringer ved en brugt Tesla Model S

20 millioner solgte motorcykler om året

Honda forventer at afslutte det nuværende regnskabsår med et salg på over 20 millioner motorcykler. Det betyder, at Honda alene står for 40 procent af det globale motorcykelmarked. Resten – altså de øvrige 60 procent – må deles mellem alle andre producenter, store som små.

Men Honda har ikke tænkt sig at stoppe her. Planen er at øge markedsandelen til 50 procent inden 2030.

Vækstmarkeder driver succesen

En stor del af Hondas vækst kommer fra lande som Indien, Indonesien, Filippinerne, Brasilien og resten af Syd- og Centralamerika. Her er motorcykler ikke bare en hobby, men en nødvendig del af dagligdagen. Derfor investerer Honda massivt i distribution og infrastruktur i disse områder.

Men vækst handler ikke kun om at sælge flere af de samme motorcykler. Honda planlægger også nye satsninger, især inden for el-motorcykler. De bygger blandt andet en ny el-motorcykelfabrik i Indien, som efter planen skal stå klar i 2028.

Elektrisk fremtid og nye koncepter

Honda har allerede præsenteret flere nye elektriske modeller, senest ved EICMA-messen, hvor de viste deres EV Fun og EV Urban-konceptcykler. Derudover vil de udnytte deres Mobile Power Pack e:-teknologi endnu mere, hvilket kan betyde udskiftelige batterier og nye løsninger for el-motorcykler i byerne.

Hondas succes kommer ikke af at kaste sig hovedkulds ud i nye trends. De har altid haft en velovervejet tilgang, hvad enten det gælder adventure-segmentet med XL750 Transalp eller elektrisk mobilitet med deres scootere og EV-koncepter.

Og så hjælper det selvfølgelig også, at Honda har ry for at lave solide og pålidelige motorcykler, der giver mening for folk over hele verden. Med den strategi ser det ud til, at Honda er godt på vej til at nå deres 50 procents markedsandel længe før 2030.

Tesla tvinges til at rette én fejl i 4 millioner biler: koster dem 70 milliarder kroner

Læs også: Tesla tvinges til at rette én fejl i 4 millioner biler: koster dem 70 milliarder kroner

Mand afslører: Så lidt tid sparer du faktisk når du kører for stærkt

Læs også: Mand afslører: Så lidt tid sparer du faktisk når du kører for stærkt