Filmnyt

Hollywood tjener penge på fake trailers og YouTube er centrum for AI-baseret filmfup

Når du klikker på en ny trailer med Superman, Spider-Man eller Inside Out 3, er der en reel risiko for, at den er 100% fake og at filmstudierne er med på legen

Hollywood tjener penge på fake trailers og YouTube er centrum for AI-baseret filmfup
Foto: Dc Comics/Warner Bros.

Velkommen til 2025, hvor AI-genererede filmtrailere fylder YouTube, og nogle af dem er så overbevisende, at selv fransk stats-tv er hoppet i fælden. I en stor ny afsløring afslører Deadline, hvordan de største Hollywood-studier ikke bare tillader de falske trailers at eksistere og trives – de tjener penge på dem.

AI-trailers: Fake, flashy og forbløffende realistiske

De her “koncepttrailers” er typisk klippet sammen af eksisterende filmklip, AI-genererede billeder og stemmer, og nogle gange deepfakes. De dukker op med forventninger til alt fra en ny Titanic 2 med en genoplivet Jack Dawson til Frozen med Anya Taylor-Joy som Elsa og Squid Game med Leonardo DiCaprio.

Bag det hele står kanaler som Screen Culture, der med 1,4 milliarder visninger og 12 videoer om ugen har gjort AI-fup til en forretning. Kanalen er YouTube-verificeret og bruger hele seks AI-værktøjer – bl.a. Midjourney og ElevenLabs – til at skabe fake trailers, der ser mere officielle ud end de rigtige.

Vil du se det selv? Tjek Screen Culture’s Fantastic Four: First Steps trailer og se, om du kan spotte AI-detaljerne

Studios: Fra rettighedshåndhæver til passiv indtægtspartner

Ifølge Deadline burde man tro, at Warner Bros., Sony og Paramount ville slå ned på det som IP-tyveri. Men nej, flere studier har i stedet valgt at monetisere de falske trailers gennem YouTubes annonceprogram. Så i stedet for at fjerne videoerne, beder de bare om at få en del af pengene fra visningerne.

Selv James Gunn, instruktøren bag den kommende Superman: Legacy, blev forarget, da fransk tv viste en fake trailer som “ægte materiale”. Han reagerede med tre kvalme-emojis. Alligevel er det altså hans arbejdsgiver, Warner Bros., der i nogle tilfælde tager imod annonceindtægterne fra samme videoer.

Fanservice eller manipulation?

Skaberne bag trailerne siger, det hele er for sjov og at de hjælper med at hype kommende film. Men skuespillernes fagforening SAG-AFTRA kalder det “en nedadgående spiral”, hvor techfirmaer og studier prioriterer hurtige klik og penge over respekt for rettigheder og mennesker bag værkerne.

Især når nogle af AI-trailerne bruger seksualiserede billeder af kvindelige karakterer, som i en Inside Out 3-thumbnail med en voksen Riley Andersen og… ja, push-up.

En ny gråzone i popkulturens maskinrum

YouTube har nu fjernet annonceindtægter fra nogle af de største fake trailer-kanaler efter Deadline-undersøgelsen, men industrien står stadig i et limbo: Hvordan håndterer man AI-indhold, der effektivt udnytter kendte IP’er og narre milliarder til at tro, de ser noget ægte?