Krig

Hitlers sci-fi-bombefly skulle ramme New York

Ho 229 var et banebrydende jetfly med et aerodynamisk “flyvende vinge”-design.

Hitlers sci-fi-bombefly skulle ramme New York
Foto: Ducatipierre, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

I en alternativ virkelighed kunne Anden Verdenskrig have set helt anderledes ud. Forestil dig et nazistisk bombefly, usynligt for radarer, der uden varsel glider hen over New Yorks skyline.

Det var præcis det mareridt, de allierede frygtede – og som nazisterne forsøgte at virkeliggøre.

Svaret på deres højteknologiske drømme? Horten Ho 229 – det første stealth-fly i verdenshistorien.

Et futuristisk “flyvende vinge”-design, skabt af to tyske brødre uden formel ingeniøruddannelse, men med masser af visioner.

Drømmen om Amerika Bomberen

Tilbage i 1942, mens verden brændte, kastede Hermann Göring en idé på bordet:

“Amerika Bomber” – en maskine, der kunne lette fra Europa, flyve til USA, smide sin dødbringende last over amerikanske storbyer og vende hjem igen.

Det var en sindssyg ambition, men i et desperate forsøg på at vende krigens gang blev der sat gang i udviklingen af langtrækkende bombefly.

Brødrene Horten – Walter og Reimar – var to selvudnævnte luftfartsgenier, der mente, at de havde løsningen.

Resultatet blev Ho 229, et banebrydende jetfly med et aerodynamisk “flyvende vinge”-design, der – måske ved en tilfældighed, måske med vilje – viste sig at være radarskjult.

Europa overhaler USA i støtte til Ukraine – næsten 180 mia. kr. foran

Læs også: Europa overhaler USA i støtte til Ukraine – næsten 180 mia. kr. foran

Teknologien var forud for sin tid

Ho 229 var ingen almindelig tysk krigsfugl.

Med en topfart på 970 km/t og et imponerende vingefang på 16,8 meter var den hurtigere og mere avanceret end noget andet, tyskerne havde i luften.

Men det mest bemærkelsesværdige var dens stealth-egenskaber. Flyet var bygget af en blanding af træ og en kulbaseret belægning, som potentielt kunne gøre det vanskeligt at opdage på radar.

Test i nyere tid har vist, at dets signatur var 40 % mindre end datidens konventionelle jagerfly.

Så, hvis Ho 229 var så revolutionerende, hvorfor blev den aldrig en gamechanger for nazisterne?

Krigens afgørende problem: Timing

Problemet med Hitlers videnskabelige legetøj var ofte det samme – det kom for sent. Ho 229 første testflyvning fandt sted i januar 1945 – tre måneder før Berlin faldt.

De allierede rykkede frem med stormskridt, og da amerikanske tropper indtog en tysk fabrik, fandt de to prototyper af flyet, som aldrig var nået i produktion.

De blev straks sendt til USA, hvor de blev undersøgt – og det siges, at teknologien senere inspirerede udviklingen af B-2 Spirit, Amerikas berømte stealth-bomber.

Men på trods af sin innovation var Ho 229 ikke uden fejl. Dens rækkevidde var for kort, dens motorer ustabile, og konstruktionen var mere eksperiment end færdigt krigsfly.

Rusland vil bruge konfiskeret amerikansk virksomhed til at fodre soldater

Læs også: Rusland vil bruge konfiskeret amerikansk virksomhed til at fodre soldater

Rusland truer Tyskland med krig hvis Ukraine angriber med Taurus-missiler

Læs også: Rusland truer Tyskland med krig hvis Ukraine angriber med Taurus-missiler