Her er den nye Toyota Supra
Toyotas legendariske sportsvogn er tilbage
17 år. Så længe siden er det, at den sidste Toyota Supra rullede af samlebåndet hos Toyota. Det indvarslede en periode med lidt for meget blød har og færdselstavle-pude hos det japanske mærke, der dog i de senere år er begyndt at røre på sig igen.
Og nu vender det fortabte barn så tilbage. Toyota har løftet det endelige slør for produktionsmodellen for den nye Toyota Supra, der rammer markedet i løbet af 2019.
Den nye vogn bliver en potent baghjulstrukket vogn med 3-liters rækkesekser og 340 hestekræfter, med et drejningsmoment på 500 Nm.
Det er første gang Toyota hiver camo-beklædningen af bilen, og viser den i hele sin herlighed - og faktisk får den navnet Toyota GR Supra, døbt efter Toyotas motorsportsafdeling GAZOO Racing. Det er der også en god mening bag, den nye Supra er nemlig den første Toyota som motorsportsafdelingen helt og holdent har haft ansvaret for.
Ægte sportsvogn
Den nye Supra er da også en ægte sportsvogn i ordets reneste betydning. Absolut ingen steder er man gået på kompromis på bekostning af køreoplevelsen. Helt i Supras ånd. Bilen har på bedste vis frontmotor og baghjulstræk, som det hører sig til, med en optimal 50/50-fordeling af vægten mellem for og bag. Samtidig kan kørefokuserede entusiaster se frem til en spændende blanding af power, lethed og præcision, som er opnået takket være kombinationen af lavt tyngdepunkt, avanceret letvægtskonstruktion, ekstra høj vridningsstabilitet samt kort akselafstand og bred sporvidde.
Motoren er en 3.0-liters rækkesekser med en enkelt turbolader med twin scroll-teknologi, der er med til nærmest at eliminere eventuel turbotøven. Den potente motor yder 340 hestekræfter og har et drejningsmoment på 500 Nm, mens topfarten er elektronisk begrænset til 250 km/t. I samspil med en 8-trins automatgearkasse, der giver en glidende og kraftig acceleration, når den nye Toyota GR Supra fra 0 til 100 km/t. på blot 4,3 sekunder.
Brede 19" alufælge er standard på den nye Toyota GR Supra, der er sat mere end sportsligt op med fire-stemplede bremser fra Brembo, særligt hårdføre hjullejer samt hjulmontering med en negativ camber, der er et udtryk for, at hjulene står en smule skævt på asfalten for at øge grebet i sving.
Testet på danske veje
Motorsportsafdelingen, TOYOTA GAZOO Racing, der bl.a. vandt 24-timers løbet på Le Mans og verdensmesterskabet i rally sidste år, har i udviklingen af den nye Supra trukket på sine mange erfaringer inden for netop motorsport.
Teamet har testet bilen utallige gange på Nordsløjfen på den berømte Nürburgring samt på de omkringliggende veje i Tyskland og andre steder i verden – heriblandt også i Danmark – for at opnå den mest adrætte, stabile og givende håndtering af sportsvognen under alle tænkelige forhold.
Endelig har den øverste chef for Toyota på verdensplan, Akio Toyoda, der er barnebarn af grundlæggeren af Toyota og selv passioneret racerkører, også testet bilen på Nürburgring for at sikre sig, at sportsvognen leverer, hvad den lover, inden han gav den det endelige grønne lys.
Det er ikke kun gennem bilens tekniske detaljer, at Toyotas store sportsvogns arv går igen. Allerede ved første øjekast er det tydeligt at se, at også designet trækker tydelige spor tilbage til ikoniske Toyota-sportsvogne.
Toyota 2000GT fra 1967, bl.a. kendt som James Bond bil, skinner igennem Supras lange køler, bilens kompakte form og dobbelt boble taget, mens det særlige udseende fra den seneste generation af Supra er fanget i designet både for og bag og i særdeleshed i de muskuløse bagvinger og buen i den integrerede hækspoiler.
Stærkt begrænset antal
Når den nye Toyota GR Supra introduceres i løbet af i år, sker det stort set samtidig over hele verden. Det betyder, at kun 900 biler finder vej til det europæiske marked i 2019, hvorfor antallet af biler til det danske marked også vil være stærkt begrænset.
Derfor har Toyota åbnet for reservationen af den nye Supra allerede inden, at bilens design og specifikationer er blevet afsløret. Reservationen af den nye Supra foregår udelukkende online på Toyota Danmarks særlige Supra-side på toyota.dk/supra. Her kan man, hvis man vil have chancen for at være blandt de første ejere af den nye Supra i Danmark, udfylde sine personlige informationer samt betale 15.000 kr. i depositum.
Pengene bliver modregnet i bilens endelige pris, og man har mulighed for at fortryde sin reservation, så længe man ikke har underskrevet en købsaftale. Depositummet på 15.000 kr. vil i så fald blive tilbagebetalt.
Er man blandt de heldige, der allerede får leveret sin nye bil i 2019, bliver man samtidig medlem af den eksklusive Supra 900-klub, der samler de 900 første Toyota GR Supra-ejere i Europa og giver dem en række særlige fordele inden leveringen af bilen.
Toyota GR Supra bliver produceret på Magna Steyr-fabrikken i Graz i Østrig og introduceres i Danmark til sommer. De danske priser offentliggøres i god tid inden da.