Her [Anmeldelse]

Instruktøren bag Being John Malkovich og Where the Wild Things Are er tilbage med en tankevækkende film om teknologi og kærlighed.

United International Pictures - Her [Anmeldelse] United International Pictures
Ham
Historien foregår i Los Angeles, i en nær fremtid. Den ensomme Theodore Twombly (Joaquin Phoenix) arbejder som forfatter for firmaet beautifullyhandwrittenletters.com. Hans job består blandt andet i at skrive personlige kærlighedsbreve for mennesker, han slet ikke kender. Ironisk nok ligger Theodores eget kærlighedsliv i ruiner. Hans kone Catherine (Rooney Mara) og han har været separeret i over et år, men Theodore hænger fast i den ulykkelige kærlighed og kan ikke få sig selv til at skrive under på skilsmissepapirerne. Han lider som følge af bruddet, af en mindre depression, der gør, at han så vidt muligt afskærer sig socialt fra venner og familie. Men en dag ser Theodore en reklame for verdens første kunstigt intelligente operativsystem, som han beslutter sig for at prøve af.
Hende
Theodore har knap nok installeret systemet før en ung kvindes stemme lyder i det lille medfølgende, øresnegls-agtige headset. Hun hedder Samantha (Scarlett Johansson) og hendes uimodståelige charmerende personlighed, ukuelige nysgerrighed på alt og ikke mindst hendes sexede stemme, får hurtigt vendt rundt på Theodores humør. Det står hurtigt klart at Sam og Theos forhold er noget ganske særligt og følelserne begynder at udvikle sig.
Dem
Men kærligheden er svær, ikke mindst mellem et menneske og en AI. For Samantha kæmper med at hun ikke har en fysisk krop og at hun udvikler sig hurtigere end Theodore. Theodore kæmper med rationaliteten frem for følelserne, for spørgsmålet er om han kan give sig 100 % hen til en kunstig intelligens og om denne rent faktisk kan føle noget som helst, der ikke er forprogrammeret?
Kærlighed på film
Med Her (Hende) dissekerer Spike Jonze kærligheden helt ind til hovedpulsåren. Det fascinerende ved filmen er, at den viser kærligheden og parforholdet så ægte og råt, at man sagtens kan identificere sig med det umage par og deres problemer. På magisk vis lykkes det Spike Jonze, at få bragt Samantha til live, ikke mindst pga. Scarlett Johanssons fremragende præstation, så man tror på, at hun er virkelig og næsten opfatter hende som et rigtigt menneske af kød og blod.
"And I love her"
Her (Hende) er en af den slags alt for sjældne filmfornøjelser, der minder en om, hvorfor det er at man forelskede sig i filmmediet til at starte med, for den er ganske enkelt mageløs! Joaquin Phoenix viser nye sider af sit talent og bærer uden problemer, filmen og dens komplekse følelsesregister på sine skuldre og så har filmen et fint soundtrack af Arcade Fire, der ligeledes er værd at lytte til.
Re: Lost in Translation
Nogle (hovedsageligt filmnørder som jeg) vil måske finde det interessant, at dette muligvis er Spike Jonzes svar på ekskonen Sofia Coppolas Lost in Translation (Bill Murray og Scarlett Johansson), der omhandlede nogle af de samme temaer som Her (Hende) og som sågar havde en ”kærlig” hilsen til ingen ringere end Spike Jonze selv.
Drengerøvsfaktor: 20%

Original titel: Her
Dansk titel: Hende