Søren er bildesigner og er faldet for Porsche 928. Han er blevet så dybt forelsket i den bils stil, at han på et tidspunkt var oppe på at eje hele 4 styks. Nu er han nede på at eje 3 eksemplarer, og om lidt kun 2, for han har sat en af sine darlings til salg: En af de først-producerede 928’ere.
Er det vigtigt for dig, at din bil har skærmlæber og såkaldte ”skuldre”?
Disse to udtryk er nok volapyk for de fleste, men for 50-årige Søren er det vigtigt og faktisk ret afgørende for hans valg af bil.
Søren Essendrop er uddannet bildesigner, og derfor går han meget op i bilens visuelle udtryk, når han skal købe bil til sig selv. For ham er antallet af hestekræfter, eller bilens ry på ingen måde nær så essentielt, som det er for andre.
Han vil have en bil med et enkelt, klassisk design, i en helt særlig farve og produceret på en fabrik, der har forstand på kvalitet. Derfor er det ikke mange biler, der klarer turen gennem Sørens nåleøje – ja faktisk så få, at Søren har ejet hele fire biler af den samme model: Porsche 928 har hans hjerte, men nu er Søren fra Hellerup villig til at gå af med én af sine 928’ere. Det skriver DBA Guide.
Intet kan slå en Porsche 928
Spiser du din livret hver dag til aftensmad? Nej vel. Vi har alle favoritter, men de færreste af os dyrker dem på daglig basis. Men hvad gør man, når man er bilinteresseret, går op i design, allerede har købt drømmemodellen, Porsche 928 og nu har råd til flere biler?
Søren købte sørme bare endnu en model 928. Og endnu én. Og endnu én.
– Jeg har på et tidspunkt ejet hele 4 Porsche 928’ere, fordi jeg så godt kan lide den model. Men selv Porsche-samlere, synes, det valg var lidt fjollet, griner Søren til DBA Guide.
Han købte sin første Porsche 928, da han var 35 år gammel, og siden kom der altså 3 andre til. I dag har Søren dog solgt en af dem fra, og eftersom han nu drømmer om at gøre et nyt veterankøb, må han af med endnu en model Porsche 928. Derfor sælger han nu én mere. Længere nede i artiklen kan du læse, hvilken bil Søren har udset sig som sin næste.
Derfor mener Søren, at Porsche 928 er bedre end Porsche 911
Du har sikkert hørt om Porsche 911. En klassisk model, der er hypet, og som der også kører flere på vejene af end Porsche 928.
Porsche 928 blev produceret i 1977 lige efter 911-modellen. Det giver 928’eren ifølge Søren flere fordele. For det var lige omkring den tid, at der blev sat fokus på manglende sikkerhed i biler. Dertil var det også oppe i tiden, at bilerne ikke var særlig miljøvenlige.
Begge dele gjorde Porsche 928 op med, der som den første Porsche-model fik placeret motoren foran, monteret vandkøling og implementeret indvendige kofangere i plastik. Begge dele gav bilen mere sikkerhed, og modellen kører faktisk hele 8-10 kilometer per liter benzin.
– Porsche 928 er bredere end Porsche 911. Der er plads til familien, og den er nemmere at køre i end 911’eren. Alt i alt er det en model, som er praktisk, sikker og miljøvenlig i datidens forstand, samtidig med at den er køn at se på, fortæller Søren til DBA Guide.
Modellens gode køreegenskaber skyldes bl.a., at motorrummet er placeret foran samtidig med, at gearkassen er placeret omme ved bagsædet. Det giver bilen en god vægtfordeling. Men den vægtfordeling har ligeledes fået nogle til at ophøje Porsche 911:
– I 911’eren er motorrummet placeret bagerst, og det giver ikke bilen en optimal vægtfordeling. Dermed er den lidt svære at køre i. Der er mere ”blær” i at sige, man ejer en Porsche 911 end en Porsche 928, for så signalerer man, at man kan køre en svær og mere usikker bil, fortæller Søren til DBA Guide og fortsætter:
– Jeg står selv rigtig meget på ski, og det er lidt den samme tendens med racing: Folk elsker at stå og blære sig med deres lange ski. Så tror de fleste, at ’ham dér må være god til at stå på ski, fordi han har nogle lange ski’, men sådan er det jo ikke altid, fortæller Søren til DBA Guide.
Han kan bedre lide sin Porsche 928, som er mere ukendt, og som dermed er underspillet og mest af alt en bil, samlere godt ved, hvad står for.
Søren brugte 2 år på at istandsætte bilen
Søren havde det hele i hovedet: Visuelt var han virkelig god til at se, hvordan en bil kan designes, så den har et flot og enkelt udtryk og uden at få for meget vindmodstand.
Men da Søren købte sin Porsche 928, bestemte han sig for, at han også ville have ”hans on” på mekaniker-delen. I 2012 allierede Søren sig derfor med sin bror, der er uddannet bilmekaniker, og som derfor kunne vejlede Søren.
I 2 år gik Søren og satte bilen i stand, og det meste på bilen er blevet fikset:
– Bilen har fået helt nye bremser, den har de originale, guldfarvede kalibre, og den har de sjældne 16” teledail-fælge. Jeg har monteret nye fjedre, dæmpere og hjullejre. Benzinpumpe, -filtre og -regulator samt alle remme og dårlige gummirør er også udskiftet, fortæller Søren til DBA Guide.
Bilen har fået en ny generator, og motorens tandrem og varmepumpe er udskiftet.
– Gearboksen har jeg fået renoveret hos ’PorscheCentrum’, fortæller Søren til DBA Guide.
Dertil er bilen udstyret med alle de dele, der typisk forsvinder, når en bil har haft mange ejere: Originalt reservehjul, donkraft, værktøj og instruktionsbog.
Og når vi nu er ved det originale: Sørens Porsche 928 er udstyret med det originale udstødningssystem, som Søren vurderer i dag koster hele 50.000 kr., hvis man overhovedet ville kunne købe det i dag. Bilen er også pakket ind i den originale farve: ’oak green’, som den er nylakeret i.
Det originale interiør er også bevaret i Sørens veteranbil og er i dét, der kaldes for en ’stand 2’.
– Det er meget unikt at finde en tidlig 928’ere som min med så velholdt interiør. Der er kun små revner i kunstlæderet nederst på førersædet og små revner i instrumentbrættet, men ellers er der ingen slitage til DBA Guide.
Vidste du, at Apples grundlægger, Steve Jobs, brugte 928 som designinspiration?
Søren er fascineret af det simple design. Hans veteranbils look hører til i den simple afdeling, fordi den f.eks. ikke har en synlig skærm over fælgene, såkaldte ’skærmlæber’. Det er den, som sørger for, at mudderet ikke sprøjter ind på bilen. 928’eren har indbygget skærmlæber, så de ikke ”larmer” i bilens overordnede udtryk.
Søren er også glad for, at hans bil ikke har de klassiske ”skuldre”. Med ”skuldre” refererer Søren til den bule mellem understel og topstel, biler i dag typisk har, der hvor sidespejlene er monteret.
Du kan også gå rundt om 928’eren med din iPhone for at se lighederne ved tabletten og bilen. I bilens baglygter vil du kunne finde de samme former, som en iPhone er designet med: Runde kanter. Aflang firkant med bløde kanter.
– Steve Jobs ejede selv en Porsche 928 og blev meget designinspireret af dens enkelte design, som i dag går igen i mange af Appels produkter. Men det begyndte med den første Macintosh-computer, fortæller Søren, der som bonusinformation fortæller, at bilen forfra ligner lidt film-rumvæsnet ’ET’.
Udover bilens form-detaljer, er Søren også begejstret for bilens mørkegrønne farve. Han er i det hele taget ikke bange for at eje en bil med en vild farve. Sørens anden Porsche 928 er lakeret i mintfarve.
– Rød er dog ikke en farve, jeg synes, klæder mig i biler. Kun i forhold til Ferrari. Den farve vil for meget, og der er også gået lidt for meget blær i den, fortæller Søren til DBA Guide.
Historikken på Sørens bil
Bliver du den nye ejer af Sørens Porsche 928, får du en model, som er en af de sjældne 928’ere. Den var nemlig blandt de første 1.200 styk, der blev produceret i 1977.
– Derfor er denne model også med manuelt gear. Det, synes jeg, kun er et plus, fortæller Søren, der dog mener, gearkassen fylder lidt rigeligt i bilen, eftersom den er placeret bagerst i bilen, og derfor skal ledningerne føres hen til gearstangen, hvilket tager lidt plads.
Bilen blev i sin barndom, 8. december 1977, solgt i Hamborg, og herefter blev den eksporteret til Sverige. Siden kom den til Danmark, og Søren er bilens anden danske ejer.
I alt har bilen nedlagt 183.000 kilometer, men efter Søren renoverede bilen, har han kun kørt små 2.000 kilometer i den.
– Jeg har kun benyttet bilen om sommeren og næsten kun i tørvejr. Mest benyttet til bilshows og hyggekørsel, fortæller han til DBA Guide.
Nu håber Søren at kunne få 378.000 kr. for sin bil.