Du kender godt Hearthstone, ikke? Blizzards Warcraft-baserede digitale kortspil.
Spillet er ansvarlig for, at mere end 50.000.000 spillere nu kender til det bedste, vi endnu har set i digitale kortspil. Det bygger meget videre på følelser og tanker fra traditionelle kortspil som Magic: The Gathering eller endda Pokémon om man vil.
I dag havde jeg fornøjelsen af at interviewe Hearthstones spildesigner Mike Donais og senior software ingeniør Rachelle Davis, omkring spillet og den den aktuelle udvidelse: One Night in Karazhan.
Mine forudsætninger for at interviewe disse folk: Jeg har spillet World of Warcraft på højt niveau i nogle år, men ikke længere (Selvom jeg gamer lidt Legion lige nu, på et mere afslappet niveau.) Jeg er en ivrig Diablo-gamer. En glad Overwatch-noob, og i Hearthstones tilfælde: Casual smartphone-gamer.
Med det på plads, kommer her interviewet:
Hvad er den store forskel i at designe digitale kortspil, versus traditionelle kortspil?
Mike Donais:
Online er det meget nemmere at finde folk at spille med. Det online-miljø betyder, at du kan spille på din iPhone, på din iPad, ja spille fra hvor som helst når som helst. Hvis du har ti minutter, hvor du bare sidder på tandlægens venteværelse, kan du få et spil presset ind. Det er virkelig super tilgængeligt og hurtig at gå til. Det er en af grundene til, at jeg elsker Hearthstone. En anden ting der sker er, at vi har denne ting kaldet Fireside Gathering. Folk mødes på en café eller en bar, og de spiller Hearthstone sammen i et organiseret miljø. Vi lægger en del arbejde i det, og der er en masse arrangører rundt om i verden, der kører de setups.
Hvilke fordele har man i digitalt kortspil, i modsætning til en traditionel kortspil?
Rachelle Davis:
Det er et godt spørgsmål. En af de ting, der farer mig til hovedet, er afgjort, at vi har frihed til at lege mere rundt med ting i det digitale rum, ting der ville være meget vanskelige i et fysisk spil. Så for eksempel, hvis du ønsker at kopiere et kort fra din modstanders deck – og har vi nogle kort, der gør det. priest class har flere, der gør det. Så kan vi gøre det, ganske let, digitalt, hvorimod hvis du spillede fysisk, ville det være meget vanskeligt at holde styr på.
Det gør det også lettere at holde styr på hvor meget skade dine minions har taget, og hvor meget skade din hero har taget, eller hvor mange buffs du lægger på forskellige karakterer. Alt er lettere, fordi vi har evnen til at gøre det meget tilgængelige visuelt. Det gør spillet mere tilgængeligt for alle. Spillere af alle typer, som måske eller måske ikke har oplevet den slags kortspil i fysisk form, kan nemt komme igang med Hearthstone, fordi det er lettere tilgængeligt i digital form.
Er der noget fra traditionelle kortspil, som I ville elske at lave online?
Mike: En af de ting, som jeg savner fra de klassiske papir kortspil, var at være sammen med sine venner, hænge ud og bare snakke samme, mens man spiller, eller nyde nogle chips. Hearthstone samler op på den tankegang. Vi gør det ved hjælp af Fireside Gatherings, som du kan læse om på vores hjemmeside, det bringer folk sammen i det virkelige liv. Det skaber venskaber og interaktioner, og det er en rigtig dejlig ting at opnå.
Fireside Gatherings
Jeg er virkelig en casual Hearthstone gamer. Jeg elsker jeres solo-campaigns. Det styrker mine deckbuilding-skills, og gør mig til en bedre gamer. Er solo quests designet til at styrke spillerens evne til at opbygge decks? (Ud over at have det sjovt)
Mike: Ja. Håbet er, at hver af de solo eventyr, er en lidt anderledes oplevelse, så det giver dig en mulighed for at bygge decks, der er gode til den specifikke oplevelse. Du ser på modstanderens hero power, og strategi, og så opbygger du et deck der er godt mod den strategi. Og du lærer en masse og samtidig med at have det sjovt, fordi det fortæller en god historie. En masse mennesker elsker at lære om deres karakterer fra World of Warcraft.
Derudover har vi Heroic mode, som er en meget sværere udgave, for de mere investerede spillere, der ønsker at blive udfordret mere.
Hvilken udfordring i Karazhan ekspansion var jeres favoritter at designe?
Mike: Jeg har virkelig været glad for at lave Netherspite. Netherspite er en drage i World of Warcraft, og i mødet med den, i det oprindelige Karazhan raid, var der disse magiske stråler der skød ud fra portaler, spillerne skulle blokere strålerne med deres kroppe, for at opnå fordele og blokere Netherspites mulighed for at bruge selvsamme. Jeg synes at vi har fanget det godt i Heartstone, ved at lave vores egne portaler og stråler, som man er nødt til at bruge sine minions for at bekæmpe. Det var ret cool at designe. Vi var nødt til at iterere en masse på det, men jeg at det blev ret godt.
Rachelle: Et andet sjovt design, som vi lavede i Karazhan, var vores skak-mission. Det er en af mine favoritter til dato. I dette Heartstone-encounter, har vi en masse skakbrikker, der i slutningen af turen vil auto-angribe den minion der står overfor. Det gør at man skal tænke meget anderledes, i forhold til hvordan man spiller, og stiller sit bord op. Det skal virkelig være optimeret, hvis du skal besejre modstanderen.
Hvilket kort er jeres favorit blandt Karazhans expansion, hver især?
Mike: Mit favorit kort blandt den nye udvidelse er virkelig cool. Det er Medivh, han har Atiesh, Greatstaff of the Guardian, et berømt magisk item fra Warcrafts lore. Når du spiller Medivh, får du Atiesh som dit våben, og det lader dig, når du spiller et spell-kort, indkalde en minion med samme cost. Så det er en virkelig cool evne, og det giver dig en masse magt, og det er virkeligt sjovt – og det har en fantastisk historie.
Rachelle: Jeg vil sige Barnes. Det er måske ikke det mest magtfulde kort i verden, men du kan gøre store ting med Barnes. Jeg vil bare gerne have det sjovt med mit spil, og se hvilken magi jeg kan udrette. Barnes er den legendary, der tilkalder en 1/1 kopi af hvilken som helst minion i dit deck, og du kan lave en masse skøre ting med det. Du kan få en masse power meget hurtigt, hvis du har de rigtige ting i dit deck.
Er I begge Hearthstone-gamere på et konkurrencedygtigt niveau?
Rachelle: Jeg er faktisk meget en casual gamer som dig. Men det er dejligt – vi har det hele dækket med vores team. Vi har spillere på alle niveauer, der ser på det fra forskellige vinkler. Jeg er på den afslappede del af spektret, for sure.
Mike: Jeg spiller meget mere. Dybest set er det mit job at forstå hvordan spillets meta virkelig fungerer, og hvordan kortene spiller ud mod hinanden, og hvad et nyt kort vil ændre i gameplayet, så jeg er virkelig nødt til at forstå, hvordan tingene påvirker hinanden.
Har I planer om at lave regelmæssige quests fremover?
Rachelle: Vi prøver altid at holde vores spillere beskæftiget, og quests er en meget god måde at gøre det på. Vi har en masse designere der arbejde specifikt på den slags ting, lige nu.
Lækkert, hvad får vi så at se i næste expansion?
Rachelle og Mike: /laugh
Mike: Vi har ikke annonceret noget om det næste endnu, men jeg er sikker på det vil være awesome, fordi jeg har været temmelig tilfreds med alle de ting, vi har gjort hidtil.
Rachelle: Vi bliver ved med at toppe os selv. Hver gang jeg tror, at vi har gjort, at bedste vi kan – så kommer den næste expansion og er endnu bedre! Så være sikker: Det bliver stort!
Kan vi forvente flere opdateringer om det, under Blizzcon?
Mike: Du skal forvente en slags opdatering fra Blizzcon. Det bør man holde øje med, og huske at tjekke ud…