Hands-on med Playstation VR
Sonys Virtual Reality projekt er ved at være klar til start
Tech- og gamingfolket har summet omkring virtual reality et par år nu, og siden Oculus Rift blev introduceret for udviklere i 2013, har det været et fokus for både udviklere og fans.
VR var et solidt fokuspunkt under årets IFA-messe i Berlin, og både generelle elektronikvirksomheder som Samsung , og mere gamercentriske som Razer havde taget prototyper med. Interessante enheder der eksperimenterer med mulighederne for Virtual Reality.
Sony Playstation har, ud over Oculus, et af de mest profilerede projekter: Project Morpheus blev det døbt i 2014.
Playstation VR
Project Morpheus skiftede officielt navn til Playstation VR den 15. september, og et officielt navn er en god indikator på, hvor langt projektet er.
I samme omgang fik danske spilentusiaster mulighed for at prøve kittet af, til GameStop Expo i går. Jeg var en af dem.
Guys, Virtual Reality er tæt på at være fantastisk.
Mine tidligere førstehåndsoplevelser med VR fra de øvrige spillere, har været gode demonstrationer af funktionaliteten, men har haltet på selve oplevelsen, altså oplevelsen af at være i scenariet. Enten har funktionerne været en smule bøvlede, eller også har grafikken ikke været overbevisende nok, og derfor ikke været det helt store at skrive hjem om.
Med PlayStation VR er grafikken overbevisende nok. Jo, der er stadig plads til forbedring af billedkvaliteten i brillerne, og det kan vi være helt sikre på at der bliver arbejdet på. Ikke desto mindre er PlayStation VR en imponerende Virtual Reality oplevelse.
Når Playstation VR bliver kombineret med to Move-controllere, bliver oplevelsen intens.
Intenst, blev der sagt.
Jeg sætter mig på en stol, får VR-briller og et headset på, og kalibrerer fokus. Når jeg drejer hovedet, kigger jeg rundt i en mørk, slidt lagerbygning. Jeg sidder på en skammel og bliver afhørt af en stor og sur mand, der spørger ind til en situation jeg ikke vil kendes ved. Lyden omslutter billedet, og følger med rundt når jeg kigger rundt i rummet. "Kig på mig, når jeg taler til dig!", lyder det på engelsk fra den pumpede kidnapper, pludselig ringer hans chef og giver ham informationer, der i forlængelse trigger et flashback for min karakter:
Jeg er blevet kastet ind i en scene fra spillet London Heist, hvor jeg er sat i en kneben situation. Indbrudstyv i en gammel kontorbygning.
Jeg rejser mig fra stolen. Foran mig står et gammelt skrivebords-skuffedarium - jeg leder efter et eller andet, jeg finder en nøgle, samler den op, og leder efter en låst skuffe. Skuffen er lidt til højre for mit synsfelt, og jeg er nødt til at gå ned i knæ for at få låst det op - I skuffen ligger en kæmpe ædelsten, som jeg samler op. Alarmen går i gang.
Armerede vagter dukker pludselig op og begynder at skyde efter mig. Jeg begynder febrilsk at åbne flere skuffer, og finder pludselig en pistol. Jeg samler den op, men der er ingen ammunition. Jeg skynder mig at samle det magasin op der ligger ved siden af pistolen. Jeg tager hånden med magasinet, og fører op under hånden med pistolen - magasinet glider i, og jeg er klar til at forsvare mig selv.
To minutter efter er scenariet slut, otte badguys har lagt sig ned, men jeg står stadig. PlayStation-medarbejderen tager VR-brillen af mig.
Jeg sveder en lille smule, og kan mærke hjertet banke hurtigere end normalt.
Hold nu kæft en intens oplevelse.