Mad

Guinness revet væk fra danske hylder: TikTok-trend har fået salget til at eksplodere

Split the G har indtaget landet.

Guinness revet væk fra danske hylder: TikTok-trend har fået salget til at eksplodere
Foto: Pexels
Rasmus Krarup Jensen
Af Rasmus Krarup Jensen 10. marts 2025

Den ikoniske irske stout, Guinness, er nærmest forsvundet fra danske barer og supermarkedshylder efter en rekordhøj efterspørgsel. En ny målgruppe af unge og kvinder har kastet deres kærlighed på den mørke øl, og en global TikTok-trend har sat yderligere fart på salget. Nu arbejder Carlsberg Danmark på højtryk for at få forsyningen op at køre igen.

Sociale medier sender Guinness til tops

Guinness har i årevis været en kultfavorit blandt stout-entusiaster, men i 2024 har den oplevet en hidtil uset popularitet. Salget af Guinness i Danmark er steget med hele 44 procent i forhold til sidste år, mens barer og restauranter har oplevet en stigning på 70 procent.

“Guinness har fået fat i en helt ny målgruppe, hvor især unge og kvinder vælger øllen til,” siger Pernille Gade Laursen fra Carlsberg Danmark, der distribuerer Guinness herhjemme.

Det er dog ikke kun i Danmark, at Guinness oplever en renæssance. Den eksplosive vækst er et europæisk fænomen, hvilket har lagt pres på forsyningskæden.

Guinness udsolgt – og det varer lidt endnu

Den ekstraordinære efterspørgsel har ført til, at Guinness nu er udsolgt de fleste steder. Kun barer og butikker med restlagre har stadig den irske stout på hylderne, men sidste større leverance blev sendt ud i uge 8.

“Produktionen i Irland har svært ved at følge med den globale efterspørgsel, og der er fortsat begrænsninger i kapaciteten,” forklarer Pernille Gade Laursen. “Vi arbejder hårdt på at sikre en stabil forsyning, men vi forventer kun mindre leverancer fra starten af april. En fuld lageropbygning ser vi først ske i løbet af de kommende måneder.”

TikTok-trenden bag Guinness-feberen

En stor del af Guinness’ comeback kan tilskrives en viral TikTok-trend, kendt som “Split the G”. Trenden går ud på at tage den første tår af en Guinness og præcist stoppe ved midten af G’et i logoet på glasset.

Derudover har en række Guinnfluencers – influencere, der promoverer Guinness – været med til at hype øllen. Selv Kim Kardashian har været med til at skubbe Guinness ind i en ny målgruppe via sine 358 millioner følgere på Instagram.

Den massive interesse for den mørke øl har skabt et snowball-effekt, hvor efterspørgslen kun er vokset, efterhånden som Guinness er blevet sværere at få fat på.

Hvornår vender Guinness tilbage?

For de tørstige Guinness-fans kan det tage lidt tid, før øllen igen er at finde i stort antal i Danmark. Carlsberg forventer kun mindre leverancer i april, mens en fuld genopfyldning af lagrene først vil ske over de kommende måneder.

Indtil da må Guinness-elskere håbe på, at de lokale barer stadig har lidt tilbage – eller tage en tur til Irland og få den direkte fra kilden.