Gaming
GTA 6 afslører ny teknologi: NPC’er får en vild makeover in-game og online
Nyt liv til de stakkels NPC’er.
GTA 6-hypen er i live og har det varmt – og det er ikke engang takket være Rockstar selv. For mens vi stadig venter på trailer nummer to (eller bare en udgivelsesdato), er fans begyndt at grave dybt i Take-Twos papirkurv. Og nu ser det ud til, at den graveindsats har givet pote.
Et nyt patent, netop godkendt og indsendt sidste år, giver os et første kig på nogle af de teknologiske features, vi kan forvente i Grand Theft Auto VI. Det er ikke nyt gameplay eller karakternavne – men det er noget, der kan ændre hele følelsen af spillet: animation og kropsfysik.
RAGE-motoren bliver endnu mere intelligent
Patentsporet blev opdaget af gaming-YouTuberen CYBER BOI, som spottede et dokument på hele 88 sider, hvor Take-Two beskriver nye teknologier, der skal integreres i Rockstar’s RAGE-motor. Det handler primært om, hvordan karakterer bevæger sig – og det er langt mere avanceret end det, vi kender fra tidligere spil i serien.
Traditionelt har spil med motion capture været begrænset af den fysiske form på de skuespillere, der laver bevægelserne. Hvis du skal have en kæmpe gut til at smadre nogen med et baseballbat, så skal du finde en skuespiller af samme størrelse. Det samme gælder, hvis du vil animere en høj kvinde, der stjæler en bil – der skal en 7-fod høj skuespiller til.
Men med den nye tech ser det ud til, at Rockstar nu kan simulere animationer på tværs af forskellige kropsbygninger – uden at skulle ud og finde en ny mocap-aktør for hver eneste variation.
Det her betyder noget – især for GTA Online
Ifølge CYBER BOI betyder det sandsynligvis, at GTA 6 kommer til at tilbyde langt mere fleksibel karaktertilpasning. Ikke kun i GTA Online, men måske også i singleplayer-delen. Højde, vægt, muskelmasse, kropsholdning – det hele kan i princippet justeres og stadig fungere realistisk i spilverdenen.
Kommentarsporene under videoen har været vilde, med fans der allerede kalder det en game changer. En bruger skrev: “FINALLY someone else touches on this. THIS is what’s going to be the game changer, in my opinion.”
Og ærligt talt – det kan være noget af det mest spændende vi har hørt om spillet, siden den første trailer droppede i december sidste år.