Motor

Genfødt fransk elbil får et minus i sikkerhedstest: Renault 5 lander på ikke 5 NCAP-stjerner

Euro NCAP’s seneste sikkerhedstest

Genfødt fransk elbil får et minus i sikkerhedstest: Renault 5 lander på ikke 5 NCAP-stjerner
Renault 5 må nøjes med fire stjerner i ny Euro NCAP-test - Foto: FDM/EURO NCAP
Af Connery.dk I dag kl. 13:19

Det er altid spændende at se, hvordan ikoniske biler genfødes – især når de får elektrisk liv. Renault 5, der genopliver det franske designklassiker, har nemlig haft sin debut i Euro NCAP’s seneste sikkerhedstest.

Og selvom den elektriske 5’er måske får hjertebanken for dem, der elsker retro-stilen, så er der et par pletter på sikkerhedsjakken, som kan få dig til at overveje, om den rent faktisk er en god investering – eller om du skal kigge på en af dens skandinaviske konkurrenter.

Renault 5 scorer fire stjerner ud af fem i den seneste Euro NCAP-test, og det er faktisk et ikke det mest imponerende resultat, lyder det fra FDM i en pressemeddelelse. “Fire stjerner er som udgangspunkt ikke et dårligt resultat efter Euro NCAP’s skrappe krav. Når der alligevel er grund til at være skuffet over Renault 5, skyldes det, at Renault burde kunne gøre det bedre” lyder det fra Søren W. Rasmussen. Sikkerheden i bilen er ganske god, men når man ser på, hvad Renault har valgt at spare på – som blandt andet airbaggen mellem forsæderne, som andre producenter efterhånden har gjort til standard – er der simpelthen plads til meget mere.

Testens biler:

  • Audi A5: 5 Euro NCAP-stjerner
  • Deepal S07: 5 Euro NCAP-stjerner
  • Hyundai Sanfa Fe: 4 Euro NCAP-stjerner (5 stjerner med sikkerhedspakke)
  • Leapmotor C10: 5 Euro NCAP-stjerner
  • Lexus LBX: 5 Euro NCAP-stjerner
  • Maxus eTERRON 9: 5 Euro NCAP-stjerner
  • Mazda CX-80: 5 Euro NCAP-stjerner
  • MG ZS Hybrid: 4 Euro NCAP-stjerner
  • Mini Countryman: 5 Euro NCAP-stjerner
  • Porsche Macan: 5 Euro NCAP-stjerner
  • Renault 5/Alpine A290: 4 Euro NCAP-stjerner
  • Subaru Forster: 5 Euro NCAP-stjerner
  • VW Caddy: (testår 2021)
  • Volvo EX30: 5 Euro NCAP-stjerner

Sikkerheden trækker ned – og det er ærgerligt

Euro NCAP har skruet op for kravene, og med god grund. Vi lever i en tid, hvor sikkerhed i biler er en af de vigtigste faktorer for forbrugerne. Derfor er det lidt af en skuffelse, at Renault, som ellers har store ambitioner for deres elektriske modeller, vælger at gå på kompromis med det, der kunne have været den ultimative sikkerhedspakke.

Renault har tidligere ramt plet med sikkerheden, så hvorfor de ikke har sat mere fokus på dette aspekt i deres nyeste elbil, er et spørgsmål, der står tilbage efter testen.

Volvo EX30: Det kan gøres bedre

Hvis vi ser på konkurrenterne, er der ikke samme kompromisser at finde. Volvo EX30, som også er en ny spiller på markedet, scorer hele fem stjerner og gør alt, hvad Renault 5 kunne have gjort – og lidt til. Volvo har formået at opretholde deres ry som en af de absolut sikreste bilproducenter, selv i en mere budgetvenlig elbil.

EX30 har alt det, Renault 5 mangler: en airbag mellem forsæderne, et pålideligt system til at opdage cyklister og fodgængere og en kollisionssikkerhed, der får den til at skille sig ud i testen. Og selvom der er et lille minus i forhold til et system, der skal forhindre, at du åbner døren ud i en forbikørende cyklist (som er slået fra som standard), er det klart, at Volvo ikke har skruet ned for sikkerheden – selv om prisen er presset.

Renault 5 er en bil, der oser af nostalgi og nytænkning, og for dem der elsker klassisk design med moderne elektrisk drivkraft, er den uden tvivl et spændende valg. Men hvis du værdsætter sikkerhed på lige fod med design og teknologi, så bør du måske tænke dig om en ekstra gang. Når Volvo EX30 tilbyder så meget mere på sikkerhedsfeltet, er det svært ikke at undre sig over, hvorfor Renault ikke har sat højere ambitioner på den front.

Forskere har designet en bil, der kører på invasiv tang

Læs også: Forskere har designet en bil, der kører på invasiv tang

Her er den: KIA Sportage 2026 – nyeste fotos og hvad vi ved

Læs også: Her er den: KIA Sportage 2026 – nyeste fotos og hvad vi ved