Gaming
Gaming-afhængighed er blevet vedtaget som officiel psykisk lidelse af WHO
Beslutningen er fremskyndet af uvidende regeringsmedlemmer verden over – men er det en fejl?
World Health Organization (WHO), fremlagde tilbage i 2018, at man skulle klassificere videospilsafhængighed som en psykisk lidelse.
Og nu har en et enstemmigt WHO netop vedtaget, at denne klassificering skal gennemføres. Det skete under organisationens 72. årlige møde i Schweiz – et møde der sluttede den 28. maj 2019.
Her stemte 192 medlemmer for, at lidelsen skal være officielt gældende fra 1. januar 2022.
Panelet der fremlagde lidelsen: Gaming Disorder; som en lidelse der karakteriseres ved svag kontrol over gaming-trang, overprioritering af gaming over andre aktiviteter til en grad, hvor gaming tager overhånd over andre interesser og daglige aktiviteter, og en kontinuerlig eller eskaleret grad af gaming til trods for negative konsekvenser.
For at klassificere gaming-besættelsen som en lidelse, skal den være så alvorlig, at den giver betydelige forringelser i forhold til personlige, familiære, uddannelsesmæssige, eller beskæftigelsesmæssige relationer og aktiviteter.
Branchen er uenige
Gaming-industrien, der for længst er vokset sig større end filmbranchen og Hollywood, har tidligere mødt forslaget med både modstand og undren.
Hos Xbox mener man, at beslutningsgrundlaget er svagt, og at der stadig mangler meget forskning på området, "Clearly more research is needed here," lød det blandt andet fra Microsoft Xbox' Head of Operations Dave McCarthy i sidste uge, i et interview til The Telegraph.
Sonys CEO Kenichiro Yoshida, har ligeledes udtalt, at han mener at industrien har brug for at tage det alvorligt, og udvikle foranstaltninger for at modvirke og udbedre gaming-afhængighed.