Gear
Galleri: Audi E-Tron
Audi har løftet sløret for deres nye elektriske personvogn
Audi præsenterede deres første elektriske, serieproducerede bil; Audi e-tron den 17. september.
Audi e-tron er en luksus-SUV, der er nogenlunde tilsvarende i pladsforhold og komfort med øvrige af mærkets modeller, med det lige in mente, at den altså er rent batteri-drevet.
E-tron gør absolut ikke ondt i øjnene, og med genkendelige træk fra Audis design kombineret med et par futuristiske tilføjelser, stikker den ud, uden at være en reel afstikker fra Audis design-filosofi, og det kan man kun bifalde.
Men hva' kan den?
Bilen drives af to elmotorer med en ydelse på 300 kW (408 hk) og et drejningsmoment på 664 Nm. Bilen tager 0-100 km/t på under 6 sekunder, hvis man virkelig vil presse rækkevidden.
I første omgang har det været vigtigt for Audi at fortælle om ladesystemet, der sættes i verden for at understøtte det omfattende program af elbiler, som Audi har tænkt sig at lancere frem til 2020 (Intet mindre end 20 af slagsen). E-tron får mulighed for at lade med op til 150 kW på hurtigladestandere. Til sammenligning er Teslas superchargere bygget på 135 kW system.
Audis hurtigladere vil kunne oplade bilen op til 80% på 30 minutter. Men det forlyder, at Audi også kigger på et system, der minder om laderne til bilerne i Mission E racerserien: 350 kW ladestationer, som ville kunne muliggøre samme opladning på blot 12 minutter – det ligger dog stadig ude i fremtiden et sted.
I hjemmescenarier oplades e-tron typisk med 11 kW eller 22 kW, disse muligheder giver henholdsvis en fuld opladning på 8.5 timer og 4.5 timer.
Et highlight ved konceptet er de virtuelle sidespejle (ekstraudstyr) . verdens første inden for serieproduktion af biler. Sidespejlene løfter samtidig digitaliseringen i bilen til et nyt niveau.
Audi e-tron i Danmark
Audi e-tron produceres på den CO2-neutrale fabrik i Bruxelles, og de første biler finder vej til de danske forhandlere i starten af 2019. Der er ikke danske priser endnu.
Audi E-Tron præsentation